Svak klunking over fartshumper

Anbefalte innlegg

Hei dere,

Lenge siden forrige post - fint å være tilbake på forumet for både råd og inspirasjon!

Kjøpte meg en 2011 A3 for litt under et år siden, og har vært svært fornøyd med bilen. Har dog i det sist lagt merke til en svak klunking når jeg kjører over fartshumper. Jeg tenker at det muligens er et eksosfeste eller lignende som ligger litt løst, men har ikke hatt sjanse til å undersøke noe nærmere enda. Noen som har erfaringer ifht hva jeg bør se etter? Andre ting som kan være litt løst, f.eks. i hjulopphenget?

Mvh.

Tor-Erik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde det samme. Da var det stab staget som var løst. Bare etterstramme boltene så ble problemet borte.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Holder også en fing på stagene fra fjærbein til stabstag foran som har løsnet litt. Etterstram begge sider begge ender så forsvinner det nok.

Alternativt er en gåen og de er lette å bytte selv. Jekk opp bilen på begge sider før du løsner så står de ikke i spenn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dere tenker på boltene på toppen av fjærbeinet, altså i motorrommet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De snakker nok om de tynne stagene som ofte kalles kyllingbein. Disse er under bilen og er festet i stabstaget og demperen :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror det er som de over sier. Enten lenkearmer/lenkestag, eller foringene på stab.staget.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som omtales som link her:

jetta-strut-jpg.3394

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ah! Takk for god illustrasjon - forsøker denne.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glemt å oppdatere denne, fasit var en knekket fjær i opphenget. Går på garanti.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.