Folkedimensjonen 205/55-16, anbefaling?

Anbefalte innlegg

Tenker det blir et sett med dekk og få BBS RG felgene på den gamle 100en.

Dvs 8x16 trenger dekk, og da er vel 205/55 løsningen.

 

Hva anbefaler dere? 205 blir fort litt smalt, og er jo en haug miljødekk i dette utvalget som er smale og avrundede...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

225/50R16 vil nok se mer riktig ut på 8x16, det er ihvertfall min mening. 225/50 har identisk rulleomkrets som 205/55, men er ofte ganske dyr.

215/55R16 kan være en ålreit mellomløsning, som er nærmere 205/55 i pris.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

215/55R16 kan være en ålreit mellomløsning, som er nærmere 205/55 i pris.

 

Min bror har en fransk bil som er utstyrt med 215/55R16 originalt, han sparte nesten 3000 kr på et sett sommerdekk ved å gå ned en anelse på størrelsen, til 205/55R16. Da ble det Nokian i stedet for Michelin, og begge må jo sies å være premium dekk. Prisene var hos Vianor i fjor sommer.

 

Selv har jeg Nokian Hakkapelitta R 205/55R16 på 7.5x16 på min Audi C4, og det ser på ingen måte feil ut. 0,5 tomme i breddeforskjell er minimalt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min bror har en fransk bil som er utstyrt med 215/55R16 originalt, han sparte nesten 3000 kr på et sett sommerdekk ved å gå ned en anelse på størrelsen, til 205/55R16. Da ble det Nokian i stedet for Michelin, og begge må jo sies å være premium dekk. Prisene var hos Vianor i fjor sommer.

 

Det stemmer at 215/55R16 er en dyrere dimensjon, men eksempelet ditt er nok litt ekstremt. :)

For det første er Nokian sommerdekk generelt priset lavere enn andre premium-produsenter, og kanskje særlig hos Vianor som har Nokian som eier. På vinterdekk derimot, er Nokian som regel blant de dyreste.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi bare sa hva vi skulle ha, fyren på Vianor trakk frem Michelin som førstevalget. Tror ikke han hadde noe Nokian å tilby i den dimensjonen. Han skulle ha 7600 for Michelin-dekka, og 4800 for Nokian. Fikk i tillegg firmarabatt gjennom min arbeidsgiver, så da ble enda noen hundrelapper trukket fra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva anbefaler dere? 205 blir fort litt smalt, og er jo en haug miljødekk i dette utvalget som er smale og avrundede...

 

Ellers har jo jeg et lager fullt av dekk som du kan komme og ta en kikk på.

Det er jo enkelte merker som er bredere enn andre, skal nok klare å finne dekk til deg som blir både rimelig og riktig bredde :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv har jeg Nokian Hakkapelitta R 205/55R16 på 7.5x16 på min Audi C4, og det ser på ingen måte feil ut. 0,5 tomme i breddeforskjell er minimalt.

Har du bilder av denne Per? 100en går på 30mm Lesjöfors, og med Panhard-stag bak vurderer jeg å korte det litt inn pga bakstillingen skyves til siden.

Kan vise seg greit med 8" felgene, jeg vet ikke.

 

I utgangspunktet hadde jeg sett for meg å bestille via Interdekk Andreas.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du bilder av denne Per?

 

Har jeg sagt A så får jeg si B. Tror nesten ikke jeg har tatt noe bilde av denne bilen tidligere, så du får nyte synet av en høy og uvasket C4 med rust og diverse : smil :

 

20150202_132840_zpssudcqoks.jpg

 

20150202_132905_zpszmbnvgf6.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

@Per Lindgrenvar det så at dette var en typisk ET35 på usenket bil kombinasjon?
Sitter og vurderer litt for 100en vår nå, som jeg hater går atter en sesong på piggfrie 15" ... lurer litt på å benytte de smidde BBSene i 8" på den. Kan bli alright med moderat senk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har Ultragrip Ice 2 (Goodyear har relativt bred kjørebane) på samme 8x16 på Nazze, ser likt ut som på bilen til Per L over.

20200429_213422.jpg

20200429_213415.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

thansen har Imperial. Som er billige uten å være kinesiske.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

E6135039-965D-426F-BC46-E384BC59E075.png
 

kan jo se helt greit ut med 205 egentlig... får se mot sesongen hva dette blir.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

thansen har Imperial. Som er billige uten å være kinesiske.

Var vel noe hollandske eiere på Imperial slik jeg skjønner det, men laget i østen.

Sjekket vinterdekkene utstilt hos THansen, og virket jo noe hardere enn konvensjoenlle merkers vinterdekk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Var vel noe hollandske eiere på Imperial slik jeg skjønner det, men laget i østen.

Sjekket vinterdekkene utstilt hos THansen, og virket jo noe hardere enn konvensjoenlle merkers vinterdekk.

Sjekket gummien i dag på Thansen på Ecodriver, virket egentlig ikke så ille!
Dekk1 har Roadcruza RA510 og PowerTrac Citymarch for 599, men tror ikke EcoDriver står tilbake for de akkurat. : haha :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får både Dunlop og Pirelli for under 900-lappen, hvorfor gå på akkord med sikkerhet og komfort for noen hundrelapper? Jeg har kjørt Conti Turanza på den lille cabben noen år, (i 225/17-dim, vel å merke) og de har vært helt supre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er sant det. Nå ble det jo litt kilometer testet på Nexen sine 225/50 forøvrig, som virker greit nok enn så lenge.

F1F668F9-646A-493B-8706-226EBD96DC75.jpeg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.