Anbefalte innlegg

Ser at Møllergruppen anmelder Norsk Bildelesenter for salg av kopifelg. Får ikke lagt ut kilde,men stammer fra Nrk Østlandssendingen på instagram.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

så lenge prisene på "orginale" felger er sykt høye velger jeg heller andre felger så kan jo Møller sitte med felglageret sitt for min del.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Møller får det travelt hvis de skal gå etter alle replika felger som blir solgt. Blir også et usedvanlig tamt marked for oss med skyhøye priser som tvinger oss til å handle i utlandet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne tvangen til å ha felger i OEM-look uten å ville betale OEM-pris er i høyeste grad selvpålagt.. Ingen som tvinger noen til å kjøpe verken originalvare eller kinakopier, verken i Norge eller fra utland. Eller splitter nye felger i det hele tatt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gitt at "anklagen" er korrekt så synest jeg det er helt greit at dette slås ned på. Jeg misliker sterkt at en ikke vil betale prisen en god vare koster men samtidig skal en ha en vare som ser ut som originalvaren. At Møller holder høye priser kan selvfølgelig diskuteres men det er en annen skål.

 

Hadde blitt temmelig irritert dersom jeg hadde kjøpt en brukt bil med fine felger som er 100% lik original. Så begynner felgen å feile og så går jeg til Møller fordi de har jo garanti på sine felger for så å få beskjed om at dette er en Kina felg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg snakket litt breiere enn kun original felger. Mye som ligner (og er tilsyneladende like) som jeg mener er sunt for markedet. F.eks har Inter i lengre tid latt seg inspirere av BBS.

 

Det er også andre grunner til å velge replika, f.eks andre dimensjoner eller boltsirkler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

så lenge prisene på "orginale" felger er sykt høye velger jeg heller andre felger så kan jo Møller sitte med felglageret sitt for min del.

 

Skjønner du ikke saken? Dette har ikke noe med hverken prisen på felger eller hva man har på lager å gjøre. Det handler om noe helt annet, COPYRIGHTS.

 

Hvis du sitter med patenten på et produkt eller var eier av et design, hadde du funnet deg i at andre kopierte dine varer/design og solgte dem og tok levebrødet ditt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er også andre grunner til å velge replika, f.eks andre dimensjoner eller boltsirkler.

 

Men da er det vel ikke noe problem heller da at Møller har høye priser så lenge de ikke passer hos deg uansett......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men da er det vel ikke noe problem heller da at Møller har høye priser så lenge de ikke passer hos deg uansett......

 

Nei, men Møller kan slå like mye ned på det..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er helt korrekt og Baard er inne på nøkkelordet -> Copyright ... og vern om den enkelte firma / privatperson sin intellektuelle verdi som enhver skal få betalt for på grunn av nedlagt arbeid i form av kapital og tid, distribusjon og garanti forpliktelser.

 

Jeg synest dette er svært svært enkelt og kan ikke forstå at en må argumentere for copyright overtredelse bare fordi ens lommebok eller vilje eller dekk / bolt dimensjoner ikke er tilstede.

 

Mulig jeg oppfattes som litt vrang og gretten nå men de siste årene har samfunnet kommet dithen at det er ikke så nøye med rettigheter og hvem som eier hva og det er jeg sterk motstander av. Spesielt dersom en kan kjøpe det på nettet så er intet så nøye lenger ......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er veldig for de som bruker tid og penger på å utvikle noe, skal ha rettighetene til det. (dog er patent systemet i USA litt på bærtur, men det er en annen sak)

 

Akkurat på felger er jeg faktisk litt delt, jeg ser ikke problemet i at andre produsenter lager felger som ligner så lenge markedsføringen ikke på noen måte hinter til opphavet.

 

Over til mobilverdenen (som jeg har fulgt litt mer). Da spesielt Apple vs. Samsung. Apple har saksøkt Samsung for b.la hatt en mobil med skjerm med svart felt oppe og nede og knapp midt under skjermen og hatt en eske hvor hele lokket dras av og mobilen kommer til syne på toppen DETTE blir for dumt! Når de kopierer/stjeler teknologi så er jeg enig at dette er noe man skal beskytte.

 

Samme tenker jeg her. Det er visse parameter som MÅ være like for å ha en felg og at forskjellige lar seg inspirere av hverandre er helt naturlig. Trender settes av noen og andre kopierer. Slik er det i alle bransjer,

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merkelig at det er Møller som skal fronte denne saken... de er jo bare en liten fjert i luften men det er jo litt typisk Norsk!

 

Burde vel være Volkswagen Group eller noen av deres under grupper som burde ta denne saken videre, disse felgene selges nok mye mer av i andre land en i lille Norge. Det er jo minst like vanlig i andre land å selge kopi felger, men i de landene er gjerne originalvaren rimeligere også så da velger man gjerne det slik som i Tyskland og England eller USA. At man lager så mye oppstyr her til lands har nok en del å gjøre med våres måte å tenke på, i dette landet er det veldig viktig at "ingen skal tjene noe på noe som jeg kunne tjent noe på" selv om man gjerne ikke hadde fått noe særlig mer salg av den grunn. Her til lands står jo janteloven veldig sterkt så man kan vel ikke forvente noe annet. Det at man også ønsker slutt på "pirat kopi" deler betyr jo stort sett at alt av etter markeds deler og kopierte deler og ikke bør selges, da blir det stusselig å eie en bil.

Ikke at jeg er så begeistrer for kopi ting men når det kommer til felger så skal det vanskelig gjøres og ikke lage noe som ligner, men jeg ønsker Møller lykke til med deres arbeid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og hvem er Volkswagen group sin representant i Norge? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skulle til å si det...

 

Møller fronter de saker som trenger oppfølging innen det de kaller corporate identity & corporate design (ci/cd), som nettopp blant annet går på dette med opphavsrett til felgdesign, hvorvidt klubben vår kan bruke logoen, osv. Lik det eller ei.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og hvem er Volkswagen group sin representant i Norge? :)

 

Jo det er jo greit men hvorfor er ikke dette et et problem andre steder i Europa? det gjelder jo langt fra bare Volkswagen group. : klø :

 

Dette problemet med kopierte felg design er jo meget utbredt for andre merker og felgprodusenter også slik som Bmw, Mercedes, BBS, o.l. over hele verden. Disse felgene blir ofte laget i Kina og det er stor sett sjelden Norge er det store markedet siden vi ikke er flere i dette landet en i en middels by i andre land. Vis man skal få gjort noe med en slik sak så må man gå til søksmål av produsenten i Kina og det må bli rettet av moderselskapet og ikke etter en liten importør i Norge, vis ikke vil det bare lukte jantelov søksmål... Der er også veldig feil å rette seg mot Bildeler.no siden det er et globalt problem og at dette bare dreier seg om en liten fjert i det fjerne. Men at en på Møller føler misunnelse for at man rett over gaten på den lokale dekksjappa selger 15-20 felgsett med OEM-look om dagen kan jeg forstå men dette er nok noe større en som så.: haha :

 

Hadde dette vert noe som var veldig viktig og at man kunne få slutt på det så hadde det blitt gjort søksmål fra de store produsentene for lenge siden. Det er gjort slike forsøkt tidligere men de vet nok litt mer i Tyskland en lille Møller vet om reproduksjoner av bildeler og slikt...for slike felger vil kommer innunder å kopiere en original del, og blir regnet for en bildel. ;)

 

Men jeg tror de sliter litt med å vise til enerett når det kommer til original felg design. De er tros alt på papiret regnet for en bildel på lik linje med en dynamo, bremseskive, forskjerm eller hovedlykt. Flere av de store bilprodusentene kan ikke reservere seg mot reproduksjon det er vedtatt av en felles enighet for ettermarkeds deler. Det er altså for lenge siden bestemt at produsenter av bildeler/deler fritt kan reprodusere bilmerke spesifikke deler for ettermarkedet siden hovedprodusentene av biler ikke har mulighet til å dekke det enorme behovet for deler selv. De er altså selv helt avhengig av at noen kopierer og selger deler til deres biler.

Denne enigheten eller avtalen er altså med på å bidra til at deres biler faktisk selger godt, for ingen vil eie en bil der man ikke får tak i deler eller at det er veldig begrenset dele tilgang og at deler er altfor dyrt. Felger blir en del av dette foruten helt spesielle felger gjerne som man kan reservere, for 20 år siden var ikke dette med kopi felger et veldig stor tema. Men med denne åpenheten rundt dele produksjon har de store merkene skutt seg selv i leggen for lenge siden. : bråk :

 

De som produserer deler får også ofte tilgang til original tegninger og tekniske-hidden fra bilprodusentene for å kunne begynne produksjon samtidig som en bil blir lansert. Derfor kan man gå på Mekonomen og bestille kopi deler før bilen er i salg i lille Norge ofte....

 

En felg blir i rettsammenheng og i søksmålsammenheng å regne for en bil del og selv om etterspørselen etter felger ofte er basert på et annet grunnlag en etterspørselen av fjærbeinslager. Og at det er en betydelig omsetning av slikt, og at det dreier seg om en milliard industri er det liten tvil om. Men felger blir altså definert som en "del" og derfor er det fritt frem å reprodusere felger til glede for de som ønsker billige felger og til ergrelse for de som ikke liker det, men å selge de med bilprodusentens logo er ikke lov.:fy:

 

Dette har det vert gjort forsøk på å få slutt på tidligere, det er derimot lit enklere for BBS siden de stort sett bare driver å selger felger og ikke er innunder de same reglene som bilprodusentene. Det var vel derfor BBS LM omtrent ikke var å finne som kopi inntil for ti år siden, da ble vel designet fritt frem å kopiere. De kunne vel ikke kan eie rettighetene til et design til evig tid mener jeg sakens karakter var....

 

Der har blitt gjennomført endel slike søksmål tidligere men bilprodusentene sliter litt siden de har sluppet opp en del på rettighetene sine, og at felger vanligvis går under kategorien bildeler.

 

 

Men jeg ønsker fortsatt Møller lykke til spesielt på det med pirat deler/kopi deler men her i "nisselandet" Norge forundrer det meg ikke om de når frem også...: dum :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo det er jo greit men hvorfor er ikke dette et et problem andre steder i Europa? det gjelder jo langt fra bare Volkswagen group. : klø :

 

http://www.dagbladet.no/2012/06/14/tema/reise/piratkopiering/sol_og_badeferie/shopping/22108186/

 

Piratkopierte produkter slås meget hardt ned på andre steder i Europa.

 

Nå skjerper flere land ifølge Forsdahl kraftig inn på straffeforfølgelsen av turister som kjøper piratkopierte varer, og det er de store merkevareaktørene som er pådrivere.

 

I Hellas kan du for eksempel få bøter og fengsel i opptil seks måneder for å kjøpe imiterte varer, mens du kan få ett helt år i fengsel dersom du kjøper en piratkopi.

 

I Italia kan du få over 50 000 kroner i bot, eller et halvt år bak murene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da blir plutselig ikke replica-felger så billige lenger;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo men dette blir ikke same sak da bildeler ikke er å regne for en pirat kopi... stort sett fordi det er lov fra bilprodusentene og de er helt avhengig av at dele produsentene leverer deler til deres biler for å sørge for at kundene får hurtig og effektiv tilgang til reservedeler... siden de selv ikke er i stand eller har kapasitet til å dekke etterspørselen.;) Der er problemet!

 

Jeg personlig har ikke sansen for piratkopiering av musikk, filmer, klær eller andre varer men jeg benytter meg selvsagt av bildeler kjøpt gjennom Meca, Mekonomen, Bilexstra og andre slike leverandører siden dette er lovlige varer og ikke har noe med pirat å gjøre, pris og tilgang er en faktor som betyr litt. Mye av det de selger er produsert i lav-kost land som Kina, Russland, eller øst Europa, mens noe gjerne kommer fra same leverandør som møller leverer original deler fra men da til dobbel eller trippel pris ofte.

 

En del som blir produsert for å passe en bil må nødvendigvis bli lik utsendemessing og fortrinnsvis lages i same materiale. Felger blir å betrakte som en bildel og går som det i dette tilfellet og blir derfor ikke nødvendigvis rammet av dette lovverket som omhandler piratkopier. Selv om dette med felger o.l. for de over snittet "bil-jålere" spiller samme rolle som en Gutchi veske...er det for folk flest en bildel og i regelverk situasjon er det det same som et endeledd laget av en annen produsent en det feks Audi bruker. Men å selge felger som orginal felg og med logoer o.l. er ikke lov det ble det slutt på her i landet for flere år siden.

 

I tyskland var jeg inne på en Bmw og Mini forhandler for flere år siden, de solgte faktisk kopi felgpakker til Bmw i butikken sin men det var rikelig opplyst om at dette var "nicht Originalzubehör" så denne tulle saken tro jeg stikker dypere i jantelov-hvitsnippene hos Møller en hos kollegaene og de andre bilprodusentene i Tyskland...

 

Går man på en klesprodusent eller en klokkeprodusent som Rolex for eksempel så lever de utelukkende på salg av sine klokker og har ingen avtale med at andre produsenter kan lage deler til deres ur o.l. da blir alt å regne for pirat kopi, men selve klokke designe har de ikke alltid enerett på siden de ofte har et typisk og klassisk klokke design som de fleste som lager klokker leverer. Men skriver man Rolex på de er det pirat kopi og det blir forbudt, man kan jo også fritt produsere ting som ligner utsende messing vis funksjonen er en annen... men man kan heller ikke da sette logo å navn på det.

 

Det er en forskjell her og det er det jeg vil frem til, dette med ettermarkeddeler og OEM-look felger ikke er så lett å slå ned på. Stort sett fordi det blir betraktet som en bildel og derfor så har produsentene selv åpnet opp for at dette kan reproduserer fordi de selv er avhengig av det og ønsker det, det gjør ikke Adidas, Nike, Coca Cola, Rolex, Apple og andre store leverandører av varer som også ofte blir kopiert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der har blitt gjennomført endel slike søksmål tidligere men bilprodusentene sliter litt siden de har sluppet opp en del på rettighetene sine, og at felger vanligvis går under kategorien bildeler.

 

 

Vil tro at dette går på patent som har en begrensning på 10 år (hvis jeg hører rett). Copyright har også tilsvarende menere jeg. Derfor bl.a Coca Cola ikke har gjort noe slikt med sin hemmelige sirup, for å slippe at den faktisk ble tilgjengelig for alle når pataent/rettighetene gikk ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Cabben til konemor kom med 4 kopifelger av tvilsom kvalitet, men jeg er ganske sikker på at de hadde vært med bilen fra den var ny.. Det stod til og med 'Replica, not OEM' i ett sett. Bil solgt av Erik Arnesen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer vel en ganske god historie her snart fra et klubbmedlem :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Cabben til konemor kom med 4 kopifelger av tvilsom kvalitet, men jeg er ganske sikker på at de hadde vært med bilen fra den var ny.. Det stod til og med 'Replica, not OEM' i ett sett. Bil solgt av Erik Arnesen.

 

Samme med min 2007 A4 cab. 16" vinterfelger i Rs4 1 design, levert av Albjerk Bil, Drammen. 10 bolthull, sikkert 5x100/5x112...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Først vil vi understreke at vi ikke ønsker en konflikt med Møller. Vi ser det er mange i klubben som uttaler seg og har engasjement i saken, det er positivt. Mulig Møller ser på oss som en trussel, men de vil antagelig ikke se på sin bunnlinje at vi eksisterer de neste 10 -20 årene. Vi jobber i to forskjellige ender av markedet.

Vi var på mange måter med på å bygge opp klubben fra starten av, sammen med andre ildsjeler, som Tærud, Kopperud etc. Vi arrangerte biltreff og åpen dag i mange år, og vi rektrutterte mange medlemmer til klubben gjennom våre nettsider, DM-er og arrangementer. Alle på Norsk Bildelsenter har vært veldig interessert i Volkswagen og Audi, og har alltid forsøkt å finne spennende produkter som kan gjøre bilene tøffere mer sporty og mer attraktive. Vi leverte brukte deler i en årrekke, og har etterhvert solgt nye deler til svært fornuftige priser.

 

Volvo gjorde en kjempetabbe i Svergie på 80-tallet, hvor de bygde opp egne bilopphuggeri i hele Sverige, som sørget for at alle Volvoer som kom inn ble destruert uten at publikum fikk kjøpt billige deler. Dette førte til at ungdommen etter hvert fant nye biler å skru på, som f.eks Golf, Opel, Mazda etc., da det ikke ble billige deler å oppdrive til eldre Volvoer. Det er litt med bil som med bank – man velger det nesten for livet. Har du eid en billig Golf, som ble fikset og “stæsjet”, blir du nok en trofast VAG-eier resten av livet. I denne klubben handler det om “passion” for bilmerkene.

Prosjektet til Volvo ble selvfølgelig skrinlagt.

 

Jeg tror Norsk Bildelsenter har skaffet Møller mange lojale Volkswagen og Audi-eiere gjennom disse 25 årene. Det er ikke alle som har råd til å kjøpe 4 Audi felger for mellom 5-8000,- pr stk., men det vil heller aldri utgjøre noen trussel at Norsk Bildelsenter selger lignende produkter under egen merkevare og logo til overkommelige priser for de mest interesserte. ( vi tror uansett ikke Møller selger mange av disse felgene selv)

 

Vi håper at vi fortsatt kan bidra til å gjøre VW og Audi-bilene attraktive og eie for bileieren – at vi kan tilby deler til gunstige priser og produkter som man ikke finner originalt til den delen av markedet som ikke har mulighet til å kjøpe f.eks ny Audi S8. (Vi drømmer vel alle om å kjøre en slik bil, men de færreste av oss har vel muligheten til det.)

 

Når det gjelder sikkerhet har vi solgt felger i 15 år. Vi har dokumentasjonen i orden, og vi vet at dette ikke utgjør noen trafikkfare. Produsenten av disse felgene ligger I Kina. De produserer 600 000 felger på årsbasis, og er ISO-sertifisert. VW og Audi har egne fabrikker I Kina. Stort sett alle VW som selges i Kina er produsert i Kina og Audi Q5 produseres også i Kina.

 

Angående feilmerking av container bruker vi Bring på all vår utenlandsfrakt, og det er Brings underleverandør i Kina, Cosco, som på den ene av to containerene hadde krysset feil på ett skjema. Alle andre viktige dokumenter som Bill of Lading, faktura etc, ga et klart uttrykk for at dette gjaldt felger. Dersom noen hadde ønsket å smugle dette inn, ville man nok ikke ha krysset av for“disposial of medical equipment”. Vi har ingenting med befraktningen å gjøre og Tollvesenet kan bekrefte dette.

 

Vi er stolte av å ha vært med på å skape entusiasme rundt det å eie en Volkswagen eller Audi i Norge, og håper Møller kan se på oss som en mulighet framfor en trussel i framtiden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Cabben til konemor kom med 4 kopifelger av tvilsom kvalitet, men jeg er ganske sikker på at de hadde vært med bilen fra den var ny.. Det stod til og med 'Replica, not OEM' i ett sett. Bil solgt av Erik Arnesen.

 

Ikke bland forskjellen mellom lovlige kopier og ulovlige kopier. Det er ikke alle kopier som er ulovlige, mange kan ha blitt produsert med merkevareeiers tillatelse, uten at dette nødvendigvis står stemplet inn på baksiden av produktet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.