Anbefalte innlegg

Hvem var så det klubbmedlemmet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var det VW / Audi som fant opp hjulet ? :P ( Sorry, super tørr men jeg klarte bare ikke la vær)

Om det er lov eller ikke lov å kopiere design skal jeg ikke utale meg om da jeg ikke kjenner til det...

Men til de som har argumenter om trafikk sikkerhet. Er ettermarkeds ALU felger som er kopi av OEM design, farligere/dårligere enn ettermarkeds ALU felger av ikke OEM design ??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men til de som har argumenter om trafikk sikkerhet. Er ettermarkeds ALU felger som er kopi av OEM design, farligere/dårligere enn ettermarkeds ALU felger av ikke OEM design ??

Det hele ligger i kvalitetskontrollen (eller mangelen av denne), ikke i om de er originale eller ettermarked. Problemet med billige felger er nettopp det at det ikke er noen tegn til kvalitetskontroll, ingen merking av type ISO, DIN, JIS eller CE. Man skal heller ikke legge skylden på at de er laget i Kina. Det finnes også kvalitetsprodukter fra Kina.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det hele ligger i kvalitetskontrollen (eller mangelen av denne), ikke i om de er originale eller ettermarked. Problemet med billige felger er nettopp det at det ikke er noen tegn til kvalitetskontroll, ingen merking av type ISO, DIN, JIS eller CE. Man skal heller ikke legge skylden på at de er laget i Kina. Det finnes også kvalitetsprodukter fra Kina.

Skjønner det med kvalitets kontroll Per. Men det gjelder om felgene har kopiert OEM design eller "fritt" design. De kan være produsert i samme fabrikk og etter samme kvalitets styring, med samme godkjenninger, og den som har kopiert OEM design er da ikke noe farligere en den som er av fritt "hong kong" design.

Dermed mener jeg det er feil fokus å si at kopierte OEM felger utgjør en større fare en "hong kong" design.

Men mener da å ha sett OEM Kopi felger med både ISO og Ce godkjenning, er vel heller ikke lov å selge uten å ha rett godkjenning på plass.

Når det er sagt, finnes det noen tall på hvor mange tilfeller det har vært der havari på "kopifelg" har medført en ulykke ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvem var så det klubbmedlemmet?

Undertegnede kjøpte disse 20" hos QXL til spottpris..

Ble så kontaktet av NRK(da de tapte budrunden) og spurt om de kunne låne felgene i 2 dager med bakgrunn i dobbelmoralen som tollvesenet bedriver.

Dette gikk jeg med på og resultatet ble vist på NRK i går som noen her har linket til.

Tollvesenet ønsker å kjøpe felgene tilbake for hele kjøpesummen og lar meg beholde dekkene noe som er helt uaktuelt for mitt vedkommende hvis de ikke ganger beløpet med 3..

Komplette hjul er nå på vei til Stavanger.

Jan G

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Billigkopier er billigfelger. De er tunge. Det er uproblematisk i normale dimensjoner på vanlige late biler. Problemet kommer med ekstreme hjul. Ofte på raske biler. De tunge hjula har problemer med å følge underlaget. Grepet blir dårlig. Det er kanskje ikke farlig. Men du får ikke det samme grepet som "tilsvarende" orginalfelger.

Er det fare for at felgen "eksploderer"? Sannsynligvis ikke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner du ikke saken? Dette har ikke noe med hverken prisen på felger eller hva man har på lager å gjøre. Det handler om noe helt annet, COPYRIGHTS.

Hvis du sitter med patenten på et produkt eller var eier av et design, hadde du funnet deg i at andre kopierte dine varer/design og solgte dem og tok levebrødet ditt?

ro deg ned litt her !

Jeg velger andre felger enn oem Audi/VAG felger pga pris. Det finnes vel annet å velge? kjører ikke kopi selv, eller forsvarer å stjele patenter fra opphavs eier. Poenget mitt er at det finnes ANDRE felger enn OEM til din Audi/VAG. Som koster halvparten av oem. Da må man jaggu lure litt.

Hadde Møller hatt snev av fornuft så ville de satt ned priser på oem, hvis de seriøst ville konkurere på felg markedet.

høye priser er grobunn for kopier. Gjelder forøvrig i andre bransjer også.

god påske.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Billigkopier er billigfelger. De er tunge. Det er uproblematisk i normale dimensjoner på vanlige late biler. Problemet kommer med ekstreme hjul. Ofte på raske biler. De tunge hjula har problemer med å følge underlaget. Grepet blir dårlig. Det er kanskje ikke farlig. Men du får ikke det samme grepet som "tilsvarende" orginalfelger.

Er det fare for at felgen "eksploderer"? Sannsynligvis ikke.

Jeg hadde et sett Momo GT2. Disse var blytunge. Kvaliteten var topp, ble ikke slått skjeve selv etter 6 sesonger med 205/40-dekk og "normal" bruk. Hvis man skulle fulgt argumentet ditt burde man bare kjørt rundt på stålfelger, for de fleste alufelger er tyngre enn stålfelger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen som vet hvorfor en designkopiert felg skal være underlagt andre kopirettigheter enn alle andre delene på bilen?

Jeg ser da bort i fra dersom felgen eller de andre delene er merket med en merkevarebeskyttet logo.

Skjønner at en del felger også er solgt med bilmerkelogo i senterkoppen og derfor er ulovlig, men utifra omfanget man får inntrykk av fra media så er ikke dette tilfelle i alle sakene eller?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har Tommy Sharif begynt å røre på seg igjen, og selvfølgelig da med felger som tilsvarer originalfelger, til en utrolig lav pris. Lurer på om Møller's advokater fatter interesse for dette?

RS4-II:

RS6:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm... jeg trodde han gikk grande konkurs, og etter tvangssalg av anlegget på Berger så skylder han fremdeles 2-siffret million beløp. Betyr det at han starter den omtalte nettbutikken?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo forskell på å lage f.eks en RS4 felg som ser helt lik ut med audilogo på og en som ligner, uten logo eller logen til produsenten som faktisk har laget den.

Det er som i Tyrkia når alle står å roper at det er ekte et eller anna fancy dyrt merke og de som roper at de har billig vesker. Det er ikke ulovlig å selge vesker.

Men det er ulovlig å selge vesker som utgir seg for å være et annet merke og design enn det egentlig er.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har Tommy Sharif begynt å røre på seg igjen, og selvfølgelig da med felger som tilsvarer originalfelger, til en utrolig lav pris. Lurer på om Møller's advokater fatter interesse for dette?

RS4-II:

RS6:

Litt Off topic men: Ser ut som han er rimelig ferdig i felg/dekk bransjen http://www.nettavisen.no/na24/storkonkurs-for-tommy-sharif/3422788369.html

http://www.dagbladet.no/2015/05/18/nyheter/hegnarno/okonomi/innenriks/39227422/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.