Anbefalte innlegg

Nazze har i det siste hatt behov for å få ladet batteriet innimellom, og jeg trodde det kom av at batteriet hadde blitt tømt etpar ganger, så det var dårlig.

Tilfeldigvis så jeg på den delvis skjulte DEFA-timeren at spenningen plutselig var nede på 11.8V når jeg kjørte hjemover, så jeg prøvde å stoppe og starte motoren. Da viste den plutselig 14.2V, og holdt det en liten stund, før den droppet ned til 12V og fortsatte nedover. Når jeg startet i morges, (etter å ha ladet batteriet helt opp i går) viste den 14.1V, og holdt det i ca 2km hvor den droppet til 12.4V. Jeg skrudde av tenningen og på igjen i fart, og den hoppet opp til 14V igjen. Det holdt ca. 5km til før det droppet. Den kom midlertidig tilbake etter et kryss, men andre vibrasjoner eller farsendringer/rusing påvirket ikke.

 

Jeg får ingen ladelampe (den virker) eller batterisymbol (lyser ved kun tenning på og motor stoppet) så jeg synes det er litt merkelig, men innser at det sikkert kan være regulator uansett, siden den ble byttet allerede i 2003 og nå har gått 120'km.. :P

 

Bilen starter lett og lader hver gang ved oppstart, så jeg mistenker kanskje heller ikke plussledning til dynamo?

 

Andre forslag?

 

Hvilken regulator skal jeg i såfall velge? Mekonomen viser vel 5-6 i prisklasse 450-1000 spenn uten at jeg ser annen forskjell enn 14 eller 14.5V spenning. Jeg har vel 110A Bosch-generator, men fikk ikke tatt bilde av regulatoren.

Denne burde kanskje gjøre jobben? (De har den på lager.. :P) http://www.mekonomen.no/bil/reservedeler/bilbatteri-start-og-lading/generatorer/laderegulator-ps3a20-GER022no

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det hadde vært brudd i pluss, så hadde den ikke ladet i det hele tatt :) Holder en knapp på regulatoren, sikkert en diode som holder på å ta kvelden på likeretteren.

har en ekstra liggende om du vil teste forresten :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal pelle den ut og sjekke børstene i kveld, så får jeg suse nedom hvis den ser helt fin ut!

Diodene sitter i baklokket, så jeg håper ikke de er på vei ut, da er det ny dynamo! :P (Hadde den til overhaling på Elektrodiesel i 2003, men ting kan sikkert skje med en 23 år gammel dynamo..)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjipt med sånne feil :/

Du får si ifra om hvordan det går da!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk at det er god kontakt mellom dynamo og hovedkabelen :) Har hatt slike problem 2 ganger , og da var det irret relativt kraftig på kontaktpunktet begge gangene :) (Dette var 4.2 i mine tilfeller , der det er litt annen løsning på dynamoplassering , men verdt en titt , for det var akkurat samme problem)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde det også sånn på 200'n, sjekket plusskabelen og irr, ingen problem. Deretter kjøpte jeg ny regulator, hjalp litt, deretter ble ladingen enda værre og fikk til tider batterilampe på tomgang. Kjøpte meg ny dynamo, fungerte bra et halvt års tid så fikk jeg problemer igjen.

Løsningen? Ny jord-forbindelse ifra Dynamo-motor-Chassis, lader som bare juling nå.

 

Poenget? Sjekk jordingen både på batteri-karosseri og motor-chassis :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Update!

Tok ut og sjekket regulator, så bra ut og masse børster igjen. Tok løs og renset plussleder selv om den 'så bra ut', minusen går bare gjennom motor og via bra flette til jord, så den er også grei. (Selv om jeg kanskje kan se litt nøyere på den siden den alltid ladet bra rett etter start?)

Gikk over jordkoblinger på A-stolpe som så litt irret ut, og ladet batteriet helt opp. Nå viser den 14.2V rett etter start, og går bare ned til 13.8V som laveste så vidt jeg har observert. Ser ut som jeg fikk jaget unna en gremlin? :P

Får følge med en stund, da jeg ikke føler jeg har 'gjort noe', men det ser i det minste ut som at 'noe' er bedre enn ingenting!

 

Takk for alle gode innspill!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På C4en jeg eide nylig så hadde jeg egentlig et stikk motsatt problem. Den ladet godt, batterispenningen var bra, og batteriet var fullt ladet. Likevel var den vanskelig å starte. Det viste seg at det var dårlig kontakt mellom selve kabelen og batteripolskoen. Jeg skrudde av skoen og så at det var masse irr på selve kabelen. Kabelenden fikk en god runde med stålbørsten, før jeg smørte den godt inn med batteripolfett. Hadde aldri noe problem siden den gang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et poeng til PerL!! (igjen, får man si!)

Jeg hadde kjørt batteriet tomt igjen, og fikk dårlig start selv om batteriet viste 12.4V før start. Kjøpte 70A AGM-batteriet på Biltema, og koblet inn og startet opp.

Etter en stund tok jeg opp baksetet igjen, for jeg skulle sjekke ladespenning, og der var batteripolen varm! Jeg rugget litt i kabelen, og hørte plutselig dynamoen jobbe! Så da er jo det nye spørsmålet: Hvor får jeg ordentlig batteripol som tar kvadratet fra både kontrollkabel og hovedkabel? Jeg må også få den under batteridekselet, så den får ikke være altfor stor. Har kikket på både Biltema og Mekonomen, dårlige greier der.. :P

Kan det holde med hovedkabel i klemme og kanskje krympe på en kabelsko på kontrollkabelen? Jeg har kabelsko og verktøy til slikt på jobben..

Tror ikke jeg har verktøy for å krimpe originalklemmen på nytt, men noen andre har kanskje?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det holde med hovedkabel i klemme og kanskje krympe på en kabelsko på kontrollkabelen?

 

Javisst kan du det, overhodet ikke noe problem. Mange biler er koblet slik originalt, inkludert Golfen jeg har i dag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får se hva jeg finner, men liker ikke helt å bruke batteripol med 'nød'-skrueklemmer..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.