Recommended Posts

Siden det er så mange miljøbevisste inne her. ;)

Er det noen som har prøvd el-sykkel?

Ser det finnes ombyggingskit til vanlig sykkel overalt nå om dagen.

Finnes 1500w motor med et 48v 20ah batteri som skal gi opptil 50km rekkevidde. (mulig med lett bruk av fotene)

Dette vil da gi et forbruk på 19.2w pr km eller 0.2kwh/mil om ikke hjernemassen er hostet ut av hode sammen med alle bakteriene siste dagene.

 

Edit: Og toppfart på opptil 70km/t :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Siden det er så mange miljøbevisste inne her. ;)

Er det noen som har prøvd el-sykkel?

Ser det finnes ombyggingskit til vanlig sykkel overalt nå om dagen.

Finnes 1500w motor med et 48v 20ah batteri som skal gi opptil 50km rekkevidde. (mulig med lett bruk av fotene)

Dette vil da gi et forbruk på 19.2w pr km eller 0.2kwh/mil om ikke hjernemassen er hostet ut av hode sammen med alle bakteriene siste dagene.

 

Edit: Og toppfart på opptil 70km/t :D

 

 

Og det er forbudt med sånn hastighet :P

Heftig forbruk da, men luftmotstanden blir drøy nå man sitter rett opp og ned. Har ikke elsykkel selv, men har da noen foreldre som har. De elsker det :)

Edited by Bjørn Badowski

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg flyttet ut elsykkel innleggene i en egen tråd.

 

Jeg har nylig kjøpt meg elsykkel for jobbpendling (Østensjø - Fornebu, drøye 18km). Jeg har sett det finnes mye kit å få kjøpt fra Kina etc, men gikk for en ferdig sykkel, denne:

http://www.bhbikes.com/en/bicycles/ebikes/evo-29--ev765.html

 

Den er original (foreløpig :) ), men yter nok i overkant av hva den skal, bra akselerasjon, og den gir god assistanse opp til i overkant av 30 km/t.

 

Dinside har testet en annen modell her:

http://www.dinside.no/933677/test-emotion-evo-cross

 

Den har et 36V, 11,6Ah/432Wh liion batteri, praktisk rekkevidde for meg er ca 50km, og da med høyt assistanse nivå.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er vel 250w som er lov i norge så vidt jeg har fått med meg?

Hva ligger din på i pris da?

Ser det fort blir 10k for 1500w kit (noe en strengt tatt ikke trenger) men er kjekt å ha ;)

500w kit med 12ah batteri får en for rundt 5-6 000

Share this post


Link to post
Share on other sites
Er vel 250w som er lov i norge så vidt jeg har fått med meg?

Hva ligger din på i pris da?

Ser det fort blir 10k for 1500w kit (noe en strengt tatt ikke trenger) men er kjekt å ha ;)

500w kit med 12ah batteri får en for rundt 5-6 000

 

250W kontinuerlig effekt og maks assistanse på 25km/t +-10% har jeg lest. Siden standarden sier kontinuerlig så kan det virke som enkelte sykkelprodusenter tøyer strikken litt og tillatter høyere effekt i kortere tidsrom under akselerasjon osv.

 

Min sykkel ligger på nærmere 30k i pris..

http://evoelsykler.no/?portfolio=bh-emotion

 

For oss som er glad i drift på alle hjul så har de også en utgave som heter Snow med tohjulsdrift :) 350W motor bak og 250W motor foran:

http://www.bhbikes.com/en/bicycles/ebikes/evo-snow-29--ev775.html

 

Jeg prøvde den også, men synes den var litt tunghåndterlig pga den ekstra vekten på forhjulet, men det kommer helt sikkert til sin rett når en sykler på løst underlag (gjørme, sand, snø osv).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har brukt El.sykkel i over 5 år som jobbtransport. Først en ombygd DBS Kilimanjaro med 36v og 750w. Genialt transportmiddel. DBS hadde vel noe dårlige bremser så da den ga opp ble det en Fatbike med el.motor. Den er mye bedre på vinteren og snøkjøring. Ikke minst har den hydrauliske Shimano bremser så du får stoppa den også :)

fatbike1.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er på 48v og over 1kw på max. Har en Mosfet controller og Lcd display fra leafmotor.com Du kan stille inn effekten du ønsker på denne. Har satt inn lovlig effekt og 25km i toppfart som fast program.Kan lett bytte til noe annet hvis ønskelig :) Det kan forøvrig de fleste el.sykler i dag

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vi har en sånn Giant med 36w motor, har kjøpt "gasshåndtak" men det er jo ikke godt å finne ut hvor jeg skal koble meg på.

Batterikapasiteten og effekten er hvertfall upåklagelig, den kostet 17k ny.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Har brukt El.sykkel i over 5 år som jobbtransport. Først en ombygd DBS Kilimanjaro med 36v og 750w. Genialt transportmiddel. DBS hadde vel noe dårlige bremser så da den ga opp ble det en Fatbike med el.motor. Den er mye bedre på vinteren og snøkjøring. Ikke minst har den hydrauliske Shimano bremser så du får stoppa den også :)

 

jeg har tatt med meg et par av disse fra Kina. kjøpte de rett i fra fabrikken. Hvor handlet du din?

Share this post


Link to post
Share on other sites
jeg har tatt med meg et par av disse fra Kina. kjøpte de rett i fra fabrikken. Hvor handlet du din?

 

Hva måtte du betale for de direkte da?

Share this post


Link to post
Share on other sites
jeg har tatt med meg et par av disse fra Kina. kjøpte de rett i fra fabrikken. Hvor handlet du din?

Fatbiken ble satt sammen på conhis motor. Vet ikke hvem som er rammeleverandør. Er en del fabrikker som bygger el.sykler i Kina, ser at de fleste bruker elektronikk fra leaf motor. Det samme gjør Rezer i Oslo. Har handlet en del fra Conhis de siste årene og ser at kvaliteten har blitt svært god.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvor mye kom frakten på?

 

Frister litt med el-sykkel for å levere og hente avkommet i barnehagen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Frakten må diskuteres med selgerne. Tror min kom på ca 620 dollar. Er forskjeller ut og går her. Husk du må også betale moms av det totale beløpet. Jeg valgte China Express. 4 dager tok det fra kina med DHL :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har nå passert godt over 50 mil på skikkelig vinterføre. Er i grunnen bare vedlikehold av kjede og drev med fjerning av salt som må utføres. Utrolig mye tid og penger som er spart på transport til og fra jobb med denne :)

20160201_150000.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hva er den praktiske forskjellen på elsykler med motor i krank kontra i bakhjulet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mindre tap, mer effektivt. Får bedre pedalfølelse når det er pedalene som er motorisert kontra at hjulet er det. Har prøvd begge deler og det er et hav av forskjell i positiv forstand :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.