Spørsmål rundt lastindex

Anbefalte innlegg

Skal få bestilt dekk til min Golf 4 TDI, det er snakk om 225/45R17. Original lastindex på denne bilen er 82, mens dekket jeg har sett meg ut har LI på 91 eller 94XL. Tingen er nå at det kraftigste dekket, med LI 94, er hele 150 kr billigere pr dekk enn det med LI 91. Det er prisen det koster å få montert dem!

 

Da lurer jeg på, hvordan påvirker dette kjøreegenskapene på bilen? Vil jeg merke forskjell på LI 91 og 94XL? De kan jo naturligvis ikke sammenlignes med de originale 15" ballongdekka med LI 82...

 

Viking ProTech HP 225/45 R17 91Y

Viking ProTech HP 225/45 R17 94Y XL

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Usikker om du merker noe med såpass lett motor, men ikke umulig.

Da jeg hadde V6 4Motion valgte jeg 94 LI sommerdekk, siden jeg syns den var alt for "blaut" på vinterdekk med 91 LI.

Om det kun var forskjellen mellom sommer og vinter, eller LI som utgjorde forskjellen vet jeg ikke, men bilen ble merkbart mer stabil. Påfølgende vinter monterte jeg vinterdekk med 94 LI, og opplevde fortsatt bilen som god og stabil.

Kjør på, mk4 er såpass mykt satt opp at det skader ikke med litt stivere dekksider [emoji106]

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tips, da kjøper jeg LI 94.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.