Anbefalte innlegg

Har noen råd/tips om støydemping generelt, eller til en A3 eTron spesifikt?

 

Fikk min i februar og alt var fryd og gammen, frem til sommerhjulene kom på. Nå irriterer jeg meg mye over hjulstøy, med unntak av de få gangene man får kjørt på nylagt asfalt.

 

Iflg Audi Ensjø, Continental og de antageligvis høyst upartiske Dekkmann så er ContiSportContact 5 ett av de beste dekkene støymessig, hvis man også ønsker sportslige kjøre-egenskaper - det er jo ellers et opplagt råd å bytte til mindre diameter og bredde - selv om jeg sliter med å finne konkret måleresultater på temaet.

 

Således lurer jeg på om jeg kan isolere meg litt vekk fra problemet - og her kom altså spørsmål om noen har erfaringer å dele med noe som er gjennomførbart, som lar seg montere under det orginale interiør og som er effektivt.

Det skal sies at jeg har forsøkt med en sprøyte-isolering av hjulbuene utvendig uten å merke effekt overhodet!

 

/Rolf

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Rolf, det kan lønne seg å høre med noen proffe bilstereoforhandlere, disse selger en del produkter som demper støy i kupeen. Asfaltmatter reduserer vibrasjoner/resonanser, mens skumgummi og fibermatter absorberer støy. Det finnes også flytende materiale som sprayes i hulrom etc. Men du må gå grundig til verks for at det skal bli merkbart mindre støy - vi snakker av med dørtrekk, ut med stoler og gulvteppe osv for å legge inn dempematter. Jo mer jo bedre, for lyden har det med å finne letteste vei inn i kupeen. Så det blir fort en omfattende og kostbar jobb, avhengig av hvor mye du vil skjære, tilpasse og montere selv. Det kan være verdt å teste, eventult i dørene først. Er forresten bilen tectylert under?

 

Støy i kupeen er noe av det som skiller de ulike Audi/VW modellene fra hverandre, men da er det ofte tatt hensyn til i selve konstruksjonen. Det vil alltid være et kompromiss mellom kost/nytte, plassbehov og ekstra vekt. Bang & Olufsens Advanced Sound System har til og med en egen "noise cancelling" funksjon som sender ut et motsatt lydsignal for å utligne støyen i kupeen :)

 

Det enkleste er nok som du sier å gjøre noe med selve støykilden, dvs velge mer komfort orienterte dekk. Dekkstøy er nå med på energimerkingen så det har blitt enklere å finne de mest støysvake dekkene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er veldig enig med det Audun Hage skriver. I tillegg hvis du skal isolere bort støyen så antar jeg at det blir en kraftig vektøkning. Det er i hvert fall fin erfaring. Så jeg hadde prøvd meg frem med dekk. Dekk med asymmetriskmønster og myk gummiblanding støyer som regel minst. Men de har kortere kjørelengde og vil sannsynligvis påvirke rekkevidden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

JJeg er veldig enig med det Audun Hage skriver. I tillegg hvis du skal isolere bort støyen så antar jeg at det blir en kraftig vektøkning. Det er i hvert fall fin erfaring. Så jeg hadde prøvd meg frem med dekk. Dekk med asymmetriskmønster og myk gummiblanding støyer som regel minst. Men de har kortere kjørelengde og vil sannsynligvis påvirke rekkevidden.

 

Dekk med mykere gummiblanding har som regel høyere rullemotstand også, så det vil nokk ha et negativt utslag på rekkevidden ja..

Hvor mye derimot må noen nesten bare teste :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk faktisk låne et par Sportiva dekk av Dekkmann på Furuset i samme dimensjon som jeg har. De var litt stillere, men samtidig var de nok litt for "komfortable" for min smak. Fikk aldri prøvd hvordan de oppførte seg på våt vei, men tørr vei i sving var ikke noen positiv opplevelse. Det føltes nesten som å sette på vinterdekkene igjen (bare for å overdrive litt). Nå er det jo heller ikke så lett å finne noen som villig låner deg nye dekk for å prøve de ut - og ingen standard for å måle dekk-støy opplevd innenfra kupe. EU-merkelappen måler jo bare "drive by sound"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har isolert E-golfen min for en stund siden. Brukt en matte som kombinerer vibrasjons,- og lyddemping. Ikke merket noe på rekkevidden ( er jo snakk om små kilo ekstra vekt) og er heller ikke ferdig, har tatt bakluken, begge hjulbuer bak, bagasjerom og under baksetene, merkbar forskjell. for morroskyld testa jeg med dB måler før og etter, kjørte en test vei med forholdsvis okei asfalt og etter isoleringen falt fra 71 til 68,3 dB.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Aleksander

Husker du hva slags matte/hvor du kjøpte for å isolere?

Jeg blir jo ikke overrasket om E-Golf og A3 er såpass likt oppbygd at det kan være litt overførbart. Hvilke andre områder tenker du på å isolere - siden du sier du ikke er ferdig?

Mvh Rolf

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.