Registerreim skifteintervall; hvorfor forskjell?

Anbefalte innlegg

Hei,

 

noen som vet årsaken til ulike intervall for skifte av regreim? Feks hvorfor 1.9TDI BKC har 120' mens BLS har 150'? Burde jo være mulig å produsere dette likt? Det er jo ikke selve motoren det står på, men ei ekstern reim med hjul og pumpe?

 

Ole M

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På CR motorer har du også 180 000 og 210 000 intervall.

Enkelt og greit: Kjør 120 000 intervall og pass på alderen så er du sikker!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hvorfor er det forskjell? Altså hva skiller reima på en CR som tåler 210'km og reima på en BKC som bare tåler 120'km? Det må jo være mulig å lage disse identiske når teknologien tilsynelatende går videre..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vel noe med hvilke ting den drar rundt. det er forskjellig belastning på reima på eldre dieslmotorer en det er på de nyeste.?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo, du er kanskje inne på noe der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gangen i motor på en pumpedyse kan ikke sammenlignes med commron rail, en pumpedyse har mere vibrasjoner/mere påkjenning på reim enn på en CR motor.

 

En pumpedyse bråker mye i forhold til en common rail som nesten høres ut som en bensin motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vel noe med hvilke ting den drar rundt. det er forskjellig belastning på reima på eldre dieslmotorer en det er på de nyeste.?

 

Bla start/stopp funksjon vil også ha noe å si på dette..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De nye Conti-reimene med tilhørende reimhjul skal også vare bilens levetid, uten at jeg egentlig skjønner hvordan de får til det.. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gamle IMSA-motoren til Audi skal ha ny reim etter 20 timers drift ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gamle IMSA-motoren til Audi skal ha ny reim etter 20 timers drift ;)

 

Kjedelig på 24 timeren på Le Mans da :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er egentlig Møller policy dersom regreim ryker før intervallet når bilen er utenfor garanti? Altså hvis bilen er 10 år gammel idag, fått ny reim nå og ikke skal ha ny reim før om 150'km.

 

Er det egen garanti på regreim slik at Møller tar hele kosten om reima ikke holder 150'km?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når man bytter reg reim er gjerne intervall 100 000 eller 5år, om bilen da går 60 000 og reima ryker, men reima er 10 år gammel så er ikke dette garanti. Det er gjerne ett gitt tidsrom og km som delegarantien gjelder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Møller sier at motortype BLS har skifteintervall på 150'km. Ingen tidsbegrensning. Etter 9år og 148'km ble denne reima skiftet iht Møller. Men hva om den hadde røket tidligere, eller at den nye reima ikke varer helt til 300'km? Da forventer jeg selvfølgelig at Møller tar regninga når bilen følger dems serviceopplegg; alt annet er jo urimelig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan være flere ting som avgjør registerremmens levetid. Et eksempel er PT-motoren (3.6 V8 250 hk) - her var skifteintervallet 90 000 km / fem år.

ABH-motoren som kom i 1992 (4.2 V8 280 hk) har 120 000 km / fem år. VAG gjorde noen små forskjeller i strammeanordningen til registerremmen, og man kunne trygt øke til 120 000 km.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å unngå oppretting av ny tråd;

2011 A4 allroad 2,0tdi CR, møller oppgir skiftintervall på 210 000km eller 10 år.

Kjører man virkelig så langt på en reim? Kan dere som gjerne jobber med bilene komme med deres erfaringer?

Sliter litt med å stole på møller her i Bergen, grunnet tidligere saker..

 

Heller mest mot bytte til høsten, da bilen nå er gått 123500km og er over 4,5 år.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er egentlig Møller policy dersom regreim ryker før intervallet når bilen er utenfor garanti? Altså hvis bilen er 10 år gammel idag, fått ny reim nå og ikke skal ha ny reim før om 150'km.

 

Er det egen garanti på regreim slik at Møller tar hele kosten om reima ikke holder 150'km?

 

Stilte samme spørsmålet til møller selv og svaret var at Hvis alle servicer var tatt til gitt tid stilte møller med en garanti på at det skulle holde. Har en passat 2.0 tdi PD med intervall på 150, denne har gått 144 nå. Kan kjøre litt til men blir byttet ila august for å være på den sikre siden..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar opp igjen denne tråden jeg også:

 

Noen som vet intervallet på en '08 Golf 2.0 tdi 140 8v, motorkode BMM ??

120 eller 150.000 km???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stilte samme spørsmålet til møller selv og svaret var at Hvis alle servicer var tatt til gitt tid stilte møller med en garanti på at det skulle holde. Har en passat 2.0 tdi PD med intervall på 150, denne har gått 144 nå. Kan kjøre litt til men blir byttet ila august for å være på den sikre siden..

 

Ja samme svar fikk jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser at noen motorer har lange bytteintervall på reim (210000km ), men med bytte av løpe/strammehjul ved enkelte servicer lenge før selve reima skal byttes.

Så VAG-service er viktig for å kunne kjøre langt på reima.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet når det er tid for å bytte reg reim på en 2012 Touran 2.0 tdi 140 hk/ evt 1.6 tdi 105 hk? Pris ca hos Møller? (Snuser på en sånn bil...)

(Samme intervall på 2011 Golf Gtd?)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper touranen har 210. Skifte er vel rundt 10-12. Har du regnummer på bilene kan verkstedmottaket på Møller sjekke intervall også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min 2010 Skoda Superb med CFFB 2 TDI 16V 140Hk sa di bestemt 210 000km ikke noe begrensinger på år...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.