-82 Golf I 16V. Noen spørsmål...

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi er nye på dette forumet og nye eiere av vannkjølt VW: faint : Golf I har stått på ønskelisten lenge, og nå var det kjørt..

Endte opp med den halvferdige -82mod med 16V motor dere sikkert så på finn:) Her er det en salig blanding av ener og toer deler, så vi må vel til å rydde litt. Fikk opplyst at det sitter en 5trinns "020" kasse i bilen. Er det noe som heter så? Jeg finner bare 4 gir, men det er kanskje for at giroverføringa er til 4trins. Må den byttes, eller kan den bygges om?

Så mangler det drivaksler. De som er med er fra Golf II, så de er for lange. Er det forskjell på drivakslene til 4 og 5trinns utgave av Golf I? Kanskje det er noen som vet hva vi trenger..:) og hvor det er greit å handle!

Ellers er bilen ganske hel og komplett.., men det hadde vart kult med et GTI interiør og et senkesett!!

Hvis noen har erfaring med ombygging til 16V er det bare å komme med ideer og anbefalinger! Kanskje det ligger noen prosjekt tråd på det her på forumet?!

image.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Giroverføringa kan bygges om. mener du må bytte 2 stag for å finne alle 5 gira. Husker ikke hvilke, men dette finner du ut ved litt googling.

Ang drivaksler ville eg målt flensene på girkassen er de 90mm kan du benytte orginale golf 1 drivaksler fra hvilken som helst golf 1 Big block 1,5--->

Har du 100mm flenser som det er på org 16v kasse kan du benytte drivaksler fra golf 1 cab vet ikke om cabene er levert med det fra starten eller det kom senere. Du burde og helst ha nava da de er litt ulike men du kan slipe til ytre drivledd sånn at det går. Eg har gjort det på min golf 1 turbodiesel.

 

Gratulerer med ett tilsynelatende godt kjøp. Var bilen bra i lakken?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for tips:) Vet du om det er samme diameter på selve akselen på 90/100mm flens? I så fall er det vel bare å flytte over selve drivknutene?

Lackeringen ser ganske bra ut, bortsett fra en stor sparkelkladd oppe på bakluken og at alle vinduer ikke har vart tatt ut. Er lakkert på skikkelig verksted, men grunnarbeidet har nok sine mangler. Tiden får vise hvor bra den er;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja mulig 100 mm indre ledd passer på orginale golf 1 aksler, men mener det var forskjeld på noe der.

Synd ang at de ikke har tatt ut rutene. Det er egentlig helt uforståelig siden jobben med å fjerne rutene er gjort på 30 min.

Lå en Sølvfarget golf 1 med felger med gulfarget senter til salgs nylig der var heller ikke rutene tatt ut før lakk så det ble ikke kjøp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne så jeg på finn ja, gratulerer so mye med det som tilsynelatende ser ut som et bra prosjekt!

Ang. drivakslingene kan du bruke Golf 1 Cabriolet 90-> 100mm visst du har denne flensen.

020-kassene på MK2 skal ha 100mm flens.

 

Hvordan står det til med godkjenningen av denne?

Lykke til videre! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke bare å bytte indre knute ved ombygging til 100mm. Må ha aksler fra 86--> Cab eller Caddy.

 

Eg er ikke helt ukjent med mk1 16v da eg har hatt det i 5år

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grattis med kult prosjekt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for all info! Da har vi målt, og det er 100mm flens både på girkasse og på nav, så da er det bare å lete drivaksler.

Du som har MK1 16v, hvordan er giroverføringen på din? Vi har problemer med at overføringen slår inn i eksosmanifolden.

Tror det er på 2 og 4 gir. Det er ikke montert eksosanlegg ut fra manifold enda, så lurte på å kjøpe et ferdig 4-2-1 rør,

For å slippe å lage selv. Kanskje det blir bedre plass da?

Må sånt godkjennes i vognkort??

Ellers tror jeg godkjenning skal gå greit, da vi har all dokumentasjon fra møller, Biltilsyn og donor bil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Disse 2 må byttes for å få 5 Trins overføring du har den korte på bilde 1 nå men må ha den lange.

Den på bilde 2 er noe lengre en den du har nå.

 

image.jpg

 

image.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Disse 2 må byttes for å få 5 Trins overføring du har den korte på bilde 1 nå men må ha den lange.

Den på bilde 2 er noe lengre en den du har nå.

 

[ATTACH=CONFIG]231292[/ATTACH]

 

[ATTACH=CONFIG]231293[/ATTACH]

Hmm. bilde 2, er det stagget mellom girstang og kasse? Den delen på bilde 1, sitter den på kassa eller under girstanga?

Må nok demontere for å se helheten. Har du mål på hvor mye lengre disser vare?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den på bilde 2 står montert på den på bilde 1 :) har ikke peiling på lengden desverre

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Her kommer info på løpende bånd! Takker for det! Av den nettsiden kan det virke som om den korte akselen er lik på sen Mk1 og mk2, mens den lange akselen er forskjellig på mk1 og mk2... Er det tilfelle, eller er det info om produktene som er litt tvilsom? Jeg har mk2 akseler, der den lange er prøvemontert men for lang. Den korte er ikke prøvd montert, men kanskje den passer??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tviler på noen av de passer. Golf 2 har breiere sporvidde

Ved bruk av 100 mm akslinger og org Nav må du nok slipe litt av ytre ledd sånn at de ikke skiler seg fast når du stammer senterbolten.

Eg har gjort dette på mine.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tviler på noen av de passer. Golf 2 har breiere sporvidde

Ved bruk av 100 mm akslinger og org Nav må du nok slipe litt av ytre ledd sånn at de ikke skiler seg fast når du stammer senterbolten.

Eg har gjort dette på mine.

 

Nå må jeg grave litt mer her.. Han som har satt i sammen forstillingen var litt usikker på hva som kom fra Golf1 og hva som kom fra Golf2.. Så spørsmålet er hva som går om hverandre? Passer Mk2 nav i mk1 spindel? Eller kan hele fjørbenet komme fra mk2? Men passer i så fall det på bærarm til mk1?

Mye rot her nå, men det er ikke enkelt når folk ikke husker hva de har gjort..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nå holder 90mm orginale gti aksler mer enn nok for de aller fleste sitt brukt. så gjør det enkelt ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, er det så enkelt at man bare kan bytte akslene ut fra girkassa? Det gjorde jeg når jeg satte inn 5-trinns kasse fra -86 vw santana i min -79 Audi 80.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På vintergolfen kjørte jeg med originale aksler fra 1,5 og det holdt til all slags kjøring og villmannskjøring på bane for meg. Det eneste som ble gjort var å fette opp de indre drivleddene. Mest fordi det var et lavterskel tiltak;).

 

Om G2-aksler skal brukes mener jeg å huske at den venstre faktisk var 0,5 cm kortere enn den originele til Einser. Den høyre måtte jeg derimot korte 1,5 eller 2 cm. Ellers sto den i spenn mot midten av medbringeren og ledd og simmerring på medbringeren gikk føyken i eninga (ikke overraskende).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar! Nå har vi fått tak i 100mm drivaksler fra mk1 cab av nyere dato, så da får vi se om dette passer. Fortsettelse følger...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.