Håpløst å få tak i piggfrie nordiske kvalitetsvinterdekk i 235/35-19?!

Anbefalte innlegg

Jeg var innom den lokale dekksjappa som uten unntak leverer nydelig service og fine priser og tenkte å bestille 4 piggfrie vinterdekk i dimensjonen 235/35-19.

 

Nå er ikke jeg noen ekspert, men siden den dimensjonen er latterlig vanlig innen sommerdekk, så hadde jeg trodd det skulle være en smal sak å få tak i dette som vinterdekk også.

 

Det viste seg å ikke være tilfelle. Jeg er ikke interessert i noe annet enn dekk laget for nordiske forhold, så der ramler jo mange av lasset - greit nok. Jeg tenkte først på Hakka R2, så STOR var overraskelsen da det viste seg at Nokian kort og godt ikke leverer R2 i den dimensjonen overhodet.

 

Dermed tenkte jeg å kjøpe Conti 6 - etter å ha konstatert at disse i hvert fall produseres i rett dimensjon. Dette kunne bestilles, men levering kunne ikke skje før i midten av november. Dette er allerede flere uker siden, så jeg syntes det var overraskende med over 1 måneds leveringstid så sent på året, men greit nok - jeg bestemte meg for å vente. Så skjer det plutselig at leveringen blir utsatt til midten av DESEMBER... Da begynner det jo å bli litt kilent...

 

Jeg vet at Kumho også leverer i 235/35-19 (KW31), men jeg synes ikke prisforskjellen mellom Kumho og f. eks. Conti er stor nok, sett opp mot den kvalitetsforskjellen forståsegpåerne mener at eksister, til at jeg har lyst til å kjøpe disse.

 

Så jeg lurer da på - er dette virkelig så forbanna vrient? Vet noen om noen som har Conti 6 på lager i 235/35-19? Andre forslag til dekk?

 

Dette er for øvrig ikke til noen av mine biler, så tanker rundt dimensjoner til den osv. er ikke tema. Bilen det skal på har originaldimensjon 205/50-17, så 235/35-19 er allerede litt større. Og pga. senk, så nytter det ikke med f. eks. 245/35-19 eller 225/40-19 som Nokian R2 lages i...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hør med sebastian gulbrandsen hos felgservice, han har nok gode råde på "sære" dimmensjoner ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lavprofil duger ikke på vinteren

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan skaffe Michelin, Minerva, Kumho, eller Vredestein før helga. Ta kontakt på tlf. 92011444

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde Nokian Hakka R i 235/35R19, merkelig at andre generasjon ikke er tilgjengelig.

 

Hva med WR D4 eller WR A3? Har ikke prøvd disse selv men de kommer jo fra vinterdekk kongen Nokian så regner med dem er svært gode.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hør med sebastian gulbrandsen hos felgservice, han har nok gode råde på "sære" dimmensjoner ;)

 

Har tenkt tanken. Jeg innbilte meg derimot egentlig at det ikke var så sært. :P

 

 

Lavprofil duger ikke på vinteren

 

Hvis man er tilstrekkelig ræva til å kjøre eller har tilstrekkelig ræva dekk eller bil, så kan det sikkert være problematisk. Ikke minst i en kombinasjon. Men da kan det være vanskelig nok å kjøre på flatmark på sommerføre... :D

 

 

Kan skaffe Michelin, Minerva, Kumho, eller Vredestein før helga. Ta kontakt på tlf. 92011444 ��

 

Michelin kan være aktuelt. Har sendt deg en PM. :)

 

 

Jeg hadde Nokian Hakka R i 235/35R19, merkelig at andre generasjon ikke er tilgjengelig.

 

Hva med WR D4 eller WR A3? Har ikke prøvd disse selv men de kommer jo fra vinterdekk kongen Nokian så regner med dem er svært gode.

 

Nei, jeg tenkte ikke engang TANKEN på at R2 ikke skulle finnes i den dimensjonen, så det sjekket jeg ikke først engang. Har lagt merke til både D4 og A3, men ser at begge har relativt høye hastighetskoder og er vel sånn sett strengt tatt ikke å anse som et vinterdekk for nordiske forhold. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikkje vinterveier i Sandefjord [emoji14]

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde Nokian Hakka R i 235/35R19, merkelig at andre generasjon ikke er tilgjengelig.

 

Hva med WR D4 eller WR A3? Har ikke prøvd disse selv men de kommer jo fra vinterdekk kongen Nokian så regner med dem er svært gode.

 

jeg kjører samme type og dimensjon. (hakka) kjøpte dekk på vianor. (i fjor)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikkje vinterveier i Sandefjord [emoji14]

 

DET skal jeg gi deg rett i. Det går mye på tørt og vått på E18 her. Men han som skal bruke disse har en litt utfordrende vei den siste biten hjem, så de gangene det faktisk ER snøføre, så er det "hele forskjellen" med litt ekstra grep. :)

 

 

jeg kjører samme type og dimensjon. (hakka) kjøpte dekk på vianor. (i fjor)

 

Hakka R har gått ut og er ikke lenger mulig å bestille, så det hjelper ikke stort. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

. Bilen det skal på har originaldimensjon 205/50-17, så 235/35-19 er allerede litt større. Og pga. senk, så nytter det ikke med f. eks. 245/35-19 eller 225/40-19 som Nokian R2 lages i...

 

Hakkapeliitta R2 finnes i f.eks. 225/40R19 eller 245/35R19, kan du bruke noen av de dimensjonene selv om de er en anelse større i omkrets?

 

http://www.nokiantyres.com/winter-tyres/nokian-hakkapeliitta-r2/

 

 

 

:):)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interdekk har ihvertfall Continental, og jeg regner med det er et nordisk dekk. Ihvertfall det samme dekket (navnet) som har blitt testet hos NAF i år:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interdekk har ihvertfall Continental, og jeg regner med det er et nordisk dekk. Ihvertfall det samme dekket (navnet) som har blitt testet hos NAF i år:)

 

Interdekk gir i nettbutikken sin uttrykk for å ha Conti 6, men kan heller ikke levere før midten av desember. Har vært i kontakt med dem. Men takker for forslaget.

 

Jeg vet ikke om Continental bare ikke har fått produsert opp et nytt parti ennå eller om de ikke har levert denne dimensjonen så langt i år overhodet, men hvis førstnevnte er tilfelle så KAN det jo hende at en eller annen sjappe et sted har liggende. Fra Continental var svaret kun at fabrikken ikke klarer å levere før. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Superdekk har Continental ContiVikingContact 6. Viking i navnet tyder på at det er riktig type dekk.

 

Continental_ContiVikingContact6_Piggfrit

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

snakket med Jon? (jons dekk og felg)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter å ha vurdert michelin, nokian og continental så snudde jeg om etter å ha lest denne artikkelen og gikk for vredestein, hvertfall med tanke på de forholdene vi har her i Bergen

 

http://www.megahjul.com/nb/content/vinterdekktest-2014-2015

 

Det der er ved første øyekast en uhyre interessant artikkel !

Det å lese tall og tenke over hvilke briller man har på er viktig i alle sammenhenger, blir spennende å se hva NAF svarer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det der er ved første øyekast en uhyre interessant artikkel !

Det å lese tall og tenke over hvilke briller man har på er viktig i alle sammenhenger, blir spennende å se hva NAF svarer.

 

Smaker litt konspirasjonsteori av denne, spør du meg.

Óg, å beskrive "kjøreforholdene i Norge" med et bilde av at det er det samme over hele fjøla, er litt lettvindt.

Svalbard, Finnmarksvidda, Sørlandet, Vestlandet, Østlandet, kyst&innland; vi har ganske forskjellige behov.

Når jeg velger dekk her jeg kjører, er det grep på is og snø som er viktigst, rett og slett fordi det er ofte det jeg kjører på,

og der marginene er greiest å ha på sin side.

Klart, gode egenskaper på asfalt, vannplaning osv, tas også med i betraktning. Kjører denne vinteren med Hakka 8 på Skoda, og Hakka R på S6.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anklage NAF for kameraderi og det som verre er, og samtidig fremheve dekk dem selger selv. Joda......smart.

Da må dem selvfølgelig skrive om alle de testene disse kinesiske dekkfabrikkene gjør på nordiske vinterveier og da vel ?:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som et lite innspill, syns jeg det er verdt å nevne at NAF ikke tester dekk, selv om de liker å gi inntrykk av det. De kjøper disse testene fra andre aktører.

De siste årene har den publiserte vinterdekktesten kommet fra Testworld i Finland, et eget selskap som har spesialisert seg på dette.

Det er også verdt å merke seg at den største leietakeren til testanlegget i Ivalo, er Nokian. Så kan man jo alltids spørre seg selv hvorfor Nokian alltid havner øverst år etter år?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som jeg sa, så var det en vurdering JEG gjorde, etter å ha lest artikkelen. For her i Bergen kjører vi 7av10 vinterdager på klissvåt asfalt.

Jeg tror nok de som har skrevet artikkelen også vet at Norge har en del forskjellige kjøreforhold rundt om, men at hoveddelen av befolkningen ikke bor og kjører i innlandet men i byer i kystnære strøk, der det som oftest er mildere klima og det saltes flittig.

Jeg kan ikke helt se hva de skal tjene på å rakke ned på noen som helst merker all den tid de selger alle merkene selv, de kommer bare med en anbefaling basert på deres erfaringer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som naf skriver i sine tester er hva dem har lagt mest vekt på når det gjelder egenskaper. De skriver videre at avhengig av hvor du bor, hva slags veier du kjører på osv så er det opp til en selv å vurdere testresultatene anderledes. Det er stort sett avisene som omtaler testene i etterkant som kommer med "oppleste" sannheter om hva slags dekk som uansett er best osv.

 

Ett eksempel er det dårligste piggdekket i testen :

 

"Et dekk vi ikke kan anbefale for deg som kjører mye på snø og is, er Linglong.

Ikke la deg lure av navnet Max Winter Grip. Grepet på snø og is er dårlig. Du finner faktisk piggfrie dekk som er bedre på is en dette. Det eneste lyspunktet er bra bremsegrep på snø. På våt og tørr asfalt derimot, er dette det dekket som presterer aller best. Det er dessuten meget retningsstabilt på sporet vei."

 

Ville aldri kjøpt dette dekket her hvor jeg bor, men hadde jeg bodd på et sted med nesten bare våt og tørr asfalt så kanskje..........

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.