-82 5syl 10V turbo: Hva er denne justeringen?

Anbefalte innlegg

Regner med det er mange med god kjennskap til disse motorene :).

 

Slangen er tilkoblet Wastgate og videre på denne justeringsventilen.

 

Ligger også noen plomberte vakumslanger i nærheten.

 

Noen som vet hva dette kan være? Justering av trykk?

bd3f000c8c58a5415193e03549d9af5b.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er den tilkoblet over- eller underkammeret på wastegaten?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser såvidt tilkoblingen her;

9beb4cb13aad377c5234585bd8725fab.jpg

 

91e1152e5e9f5163182380dd02aec4ca.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er den tilkoblet over- eller underkammeret på wastegaten?

Underkammeret

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg forstår. På 10v-turbo (i alle fall typ44, vil tro typ43 er samme greia) har du overkammerregulert wastegate. Det vil si at fjæren er grunntrykket, og det ledes litt ekstra trykk inn i overkammeret for å oppnå ladetrykk over grunntrykk.

Jeg ser for meg - uten å uttale meg skråsikkert - at den ventilen er en slags ventil som struper trykket som går mellom innsug og underkammeret, og derfor får man noe ekstra ladetrykk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er en typ43 uten intercooler?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde en mistanke om det ja. Dette står i en type43 200 5T som jeg har tatt inn fra Sverige. Blir spennende å se om SVV har innsigelser på dette... 😦

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er en typ43 uten intercooler?

Uten ic ja :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De har da ingen verdens mulighet til å si noe som helst om det der, de aner ikke hvordan det skal se ut nedi der. Det eneste jeg hadde fjernet var justeringsskruen på wastegaten, det er bankers at de ser.

I tillegg bør ikke en slik bil trimmes, da den ikke har intercooler eller noen mulighet for å sjekke tenningsbank, så det skal ikke så mye til før det går galt :P

 

I tillegg er det jo risikosport å gi full gass når man har en slik bil med automat og 170 hk i utgangspunktet, da tror jeg ikke du skal friste lykken og prøve deg på rundt 200 hk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De har da ingen verdens mulighet til å si noe som helst om det der, de aner ikke hvordan det skal se ut nedi der. Det eneste jeg hadde fjernet var justeringsskruen på wastegaten, det er bankers at de ser.

I tillegg bør ikke en slik bil trimmes, da den ikke har intercooler eller noen mulighet for å sjekke tenningsbank, så det skal ikke så mye til før det går galt [emoji14]

 

I tillegg er det jo risikosport å gi full gass når man har en slik bil med automat og 170 hk i utgangspunktet, da tror jeg ikke du skal friste lykken og prøve deg på rundt 200 hk.

Fullstendig enig med deg i dette Dag. Jeg får mer jobb med å få bilen tilbake i original stand enn rust og tekniske feil. Har lett lenge etter slik bil og forventet nok det motsatte.

 

Vedr. Motor og trimming er det vanskelig å si hvor mye det er justert på. Med tanke på Automaten bør det helst ikke være mye. Skal ta kontakt med han som i 1990 renoverte bilen første gang, og mest sannsynlig monterte dette samtidig som det ble montert ny turbo. Han er forresten blitt 71 år, så vi får krysse fingre for god husk da :)

 

Får finne meg en "topp" eller lignende på den skruen da ja. Prøve å unngå krise på SVV 😉. Frykter dette og sideblink i den sammenheng...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sideblinklys kan du vel forsøke deg på samme løsning som jeg gjorde da jeg importerte min Sport :P Jeg slang på et på hver side med dobbeltsidig tape og tok de av da jeg kom hjem. Ingen sjekket at de fungerte :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sideblinklys kan du vel forsøke deg på samme løsning som jeg gjorde da jeg importerte min Sport [emoji14] Jeg slang på et på hver side med dobbeltsidig tape og tok de av da jeg kom hjem. Ingen sjekket at de fungerte [emoji14]

Det var en ide! Hvis de sjekker funksjon er det bare å love at det skal fikses.

 

Kanskje greit å sørge for at flere blinklys ikke fungerer da, slik at fokuset på sideblinken flyttes. Samtidig kan det slå tilbake om man blir "fersket" kanskje. Uansett skal det ikke borres hull i det karrosseriet...😠

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Praksis ved import varierer kraftig fra trafikkstasjon til trafikkstasjon. Merk deg at i dag er vel praksisen slik at det strengt tatt skal tas bilder av kjøretøyet ved import, slik var det ikke i 2008 da jeg importerte.

 

Importprosedyren på min 100 Sport var bare å sjekke at chassisnummeret stemte, gå en tur rundt bilen og skrive en drøss papirer. That's it.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merk deg at i dag er vel praksisen slik at det strengt tatt skal tas bilder av kjøretøyet ved import,

 

SVV har blitt veldig ivrig etter å ta bilder. Jeg omregistrerte en C4 fra varebil til stasjonsvogn for 5 år siden, og da avsluttet inspektøren inspeksjonen av baksetet med å ta bilder av bilen skrått forfra og bakfra...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og hva skulle formålet med det være? Da hadde jeg nok vært så vrang at jeg hadde spurt om lovhjemmel til å lagre bildene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og hva skulle formålet med det være? Da hadde jeg nok vært så vrang at jeg hadde spurt om lovhjemmel til å lagre bildene.

 

dokumentasjon. trenger vel strengt tatt ikke noen lovhjemmel for å gjøre det. er helt normalt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan ikke tenke meg at SVV helt uten videre har rett til å lagre unødvendige hidden som angår andre menneskers eiendeler helt uten videre. Dersom en bil blir bygget om fra varebil til personbil (som nevnt over), virker det langt mer hensiktsmessig å ta bilde av bilen slik den ser ut innvendig med baksetet montert, ikke flere bilder av bilen utvendig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.