Noen Diesel-guruer innpå her? Mye røyk A4 3,0tdi 2005-mod

Anbefalte innlegg

Heisann! :)

 

Kjører for tiden en Audi av type A4 3.0Tdi. Som etter at jeg bygde om eksos på, begynte å ryke til dels mye på tomgang og lavere turtall. Røyken er hvit/grå, og lukter diesel. Det ryker såpass at det er plagsomt å stå rolig i f.eks kø. Man orker heller ikke lenge å sitte i bilen mens den går pga lukt og/eller det ryker til andres biler som står ved siden. Bilen er tunet av Chipsenter, går med åpent filter, rakt 2,5" fra turbo samt egr delete. Katalysator og dpf er vekk. Før eksos bygging, eller chip røyk den ikke i nærheten så mye. Tror faktisk ikke den røyk i det heletatt, bortsett fra litt svart når man dro på.

Har lest litt rundt på internett, og det virker til at dette problemet finnes på endel andre 3L Diesel'er fra Audi. Noen sier at dysene er utslitt, og fullt sett med nye fikser problemet. Dette er forsåvidt greit nok, slikt skjer.. Men hvorfor den plutselige endringen under eksosbygging? Dyser blir vel ikke slitt bare sånn over natten. Det kan ha vært sånn med org. Eksos også, men trodde ikke at Dpf og cat kunne klare å drepe så mye røyk.. Det skal sies at bilen gikk en liten stund, kanskje 4 dager, der den hoppet endel i nødmodus pga fjerning av sensorer osv. Kan dette ha noe å si?

Eller kan problemet ligge et helt annet sted? Dyseskift er dyrt, så kan prøve mye før jeg vurderer dette.

 

Bilen er forøvrig en 2005mod, BKN motorkode om dette skulle spille noen rolle.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

DPF demper mye er min erfaring min golf 6 røyker og litt etter fjerning og det lukter gammel dieselbil av eksosen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan få røyk om ikkje partikkel filtere er skikkelig kodet ut. røyken kommer da av at den prøver og regenere.

Men du kan jo ta ut dysene og sende dei inn for sjekk. Koster ikkje allverden det heller. Og kan uansett vere fornuftigt.

Svart røyk kommer etter fjærning om det er nok diesel;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

DPF demper mye er min erfaring min golf 6 røyker og litt etter fjerning og det lukter gammel dieselbil av eksosen.

 

Ok :) Litt diesel lukt skal jeg tåle, men denne lager en sky av røyk og det lukter kraftig. Det er så man blir flau hvis en lar den gå på en bensinstasjon :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan få røyk om ikkje partikkel filtere er skikkelig kodet ut. røyken kommer da av at den prøver og regenere.

Men du kan jo ta ut dysene og sende dei inn for sjekk. Koster ikkje allverden det heller. Og kan uansett vere fornuftigt.

Svart røyk kommer etter fjærning om det er nok diesel;)

 

Hmm, skjønner. Men hvordan kan man "ikke" kode den skikkelig ut?

 

Det er absolutt en mulighet, hvis ikke noe annet kan hjelpe som krever mindre arbeid. Takk for svar! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, skjønner. Men hvordan kan man "ikke" kode den skikkelig ut?

 

Det er absolutt en mulighet, hvis ikke noe annet kan hjelpe som krever mindre arbeid. Takk for svar! :)

 

Er fult muligt. Om du ikkje har sett inni ein fil før så er det nok kanskje litt vanskelig og forstå, ta kontakt med nærmeste diesel pumpe verksted

Og få dei til og sjekke dysene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er fult muligt. Om du ikkje har sett inni ein fil før så er det nok kanskje litt vanskelig og forstå, ta kontakt med nærmeste diesel pumpe verksted

Og få dei til og sjekke dysene.

 

Skjønner. Har vært i kontakt med et dieselverksted nærme meg, men de hadde ikke utstyr til å sjekke en såpass "ny" bil, og kunne kun tilby diagnose eller dyserens-middel. Skal sjekke opp i om det finnes noen andre i nærheten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan sjekke dysene i vagcom også. Om dysene lekker kan så kan du få stempel havari osv... i verstefall pga blir for varmt. Dpf demper så godt som all diesel eksos

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan sjekke dysene i vagcom også. Om dysene lekker kan så kan du få stempel havari osv... i verstefall pga blir for varmt. Dpf demper så godt som all diesel eksos

 

Så du tror den rett og slett skal være sånn? Har kjørt diagnose flere ganger, ingen feil om dyser der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må se på dyseverdier på tomgang. Får ikke feilkode. Vanlig feil på tidlige 3.0 tdi at dysene blir utslitte og motorhavari kan medfølge i verste fall.

 

Read the measured value blocks 72 - 77.*

3 values per measured value block appear there (for 300 bar, 600 bar, 1000 bar).*

 

Should the values be higher than minus -45 ms (example - 60ms) or on digit 2 be higher than minus -15 ms (e.g. 20ms),*

the needle attachment is worn and the injector is incorrect.*

 

To avoid repeat repairs, replace all 6 injectors.*

 

Observe the algebraic sign (minus) in measured value block 72-77

 

Here are the Mvb values taken from my car,

 

Address 01: Engine (8H0 910 401 A)

 

23:28:15 Group 072

-34.0 ms Time Corr.*

-14.0 ms Time Corr.*

-6.0 ms Time Corr.*

 

23:28:15 Group 073

-50.0 ms Time Corr.*

-16.0 ms Time Corr.*

-14.0 ms Time Corr.*

 

23:28:15 Group 074

-62.0 ms Time Corr.*

-28.0 ms Time Corr.*

-16.0 ms Time Corr

 

23:31:20 Group 075

-24.0 ms Time Corr.*

0.0 ms Time Corr.*

-2.0 ms Time Corr.*

 

23:31:20 Group 076

-54.0 ms Time Corr.*

-16.0 ms Time Corr.*

-16.0 ms Time Corr.*

 

23:31:20 Group 077

-38.0 ms Time Corr.*

-8.0 ms Time Corr.*

-4.0 ms Time Corr.*

 

Looking at my values again I think I misinterpreted and it appears I have 5 injectors out of spec, I have put them inBold*the values I think are out of spec.

 

 

Group 072 - Cylinder 1

Group 073 - Cylinder 2

Group 074 - Cylinder 3

Group 075 - Cylinder 4

Group 076 - Cylinder 5

Group 077 - Cylinder 6

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oi, takk! Detta skal jeg sjekke ut!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og om dysene er veldig slitt kommer det diesel i motoroljen og det vises somregel på peilestikka at det er for mye "olje"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og om dysene er veldig slitt kommer det diesel i motoroljen og det vises somregel på peilestikka at det er for mye "olje"

 

Dette er interessant, for har noen ganger stusset på mye olje på pinnen når jeg har sjekket den. Er ikke lenge siden jeg byttet olje, så skal ta en nøye sjekk i dag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg tatt en sjekk både på peilepinnen og diagnose. Peilepinnen er det mer enn maks på, som er mer enn hva jeg fylte på :)

 

Diagnose viser:

 

 

Address 01: Engine (8E0 910 401 E)

 

20:17:39 Group 072

-24.0 ms Time Corr.

-14.0 ms Time Corr.

-10.0 ms Time Corr.

 

 

20:17:39 Group 073

-38.0 ms Time Corr.

-16.0 ms Time Corr.

-8.0 ms Time Corr.

 

 

20:17:39 Group 074

-38.0 ms Time Corr.

-10.0 ms Time Corr.

-4.0 ms Time Corr.

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

 

 

Address 01: Engine (8E0 910 401 E)

 

20:18:43 Group 075

0.0 ms Time Corr.

18.0 ms Time Corr.

28.0 ms Time Corr.

 

 

20:18:43 Group 076

0.0 ms Time Corr.

26.0 ms Time Corr.

28.0 ms Time Corr.

 

 

20:18:43 Group 077

-40.0 ms Time Corr.

-16.0 ms Time Corr.

-4.0 ms Time Corr.

 

Sliter litt med å tolke hvilke verdier som er utenfor og hvilke som er rett Glenn Ove, men har en aning om at det er 4 dyser som er kæss? Nr 72 og 74+ 75 og 76?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, si det... her er fra min gått 117.000km ikke noe trøbbel

 

Address 01: Engine (4E0 910 401 S)

 

21:32:03 Group 072: Zero Quantity Calibration (ZQC) Cylinder 1

6.0 ms Cyl. 1 Activation Calibr. Pressure 1

22.0 ms Cyl. 1 Activation Calibr. Pressure 2

4.0 ms Cyl. 1 Activation Calibr. Pressure 3

 

 

21:32:03 Group 073: Zero Quantity Calibration (ZQC) Cylinder 2

4.0 ms Cyl. 1 Activation Calibr. Pressure 1

22.0 ms Cyl. 1 Activation Calibr. Pressure 2

2.0 ms Cyl. 1 Activation Calibr. Pressure 3

 

 

21:32:03 Group 074: Zero Quantity Calibration (ZQC) Cylinder 3

-10.0 ms Cyl. 1 Activation Calibr. Pressure 1

0.0 ms Cyl. 1 Activation Calibr. Pressure 2

-6.0 ms Cyl. 1 Activation Calibr. Pressure 3

 

 

 

21:32:56 Group 075: Zero Quantity Calibration (ZQC) Cylinder 4

16.0 ms Cyl. 1 Activation Calibr. Pressure 1

28.0 ms Cyl. 1 Activation Calibr. Pressure 2

18.0 ms Cyl. 1 Activation Calibr. Pressure 3

 

 

21:32:56 Group 076: Zero Quantity Calibration (ZQC) Cylinder 5

2.0 ms Cyl. 1 Activation Calibr. Pressure 1

28.0 ms Cyl. 1 Activation Calibr. Pressure 2

12.0 ms Cyl. 1 Activation Calibr. Pressure 3

 

 

21:32:56 Group 077: Zero Quantity Calibration (ZQC) Cylinder 6

6.0 ms Cyl. 1 Activation Calibr. Pressure 1

24.0 ms Cyl. 1 Activation Calibr. Pressure 2

12.0 ms Cyl. 1 Activation Calibr. Pressure 3

 

Read the measured value blocks 72 - 77.

3 values per measured value block appear there (for 300 bar, 600 bar, 1000 bar).

 

 

Should the values be higher than minus -45 ms (example - 60ms) or

 

 

on digit 2 be

 

 

higher than minus -15 ms (e.g. 20ms),

 

 

the needle attachment is worn and the injector is incorrect. To avoid repeat repairs, replace all 6 injectors.

 

 

>>>> Observe the algebraic sign (minus) in measured value block 72-77 !!!!!

or on digit 2 be higher than minus -15ms... hva mener di med det tro.. pressure 2 kolonna?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

i såfall er vel dyse 2 og 6 dårlig på din samt snart dyse 1? og 3 er vel heller ikke så langt unna

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare dytte i noen skikkelige dyser da og handle større turbo : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare dytte i noen skikkelige dyser da og handle større turbo : smil :

 

dysene holder vel til 350- 360hk ca :) Så di holder vel med en hybrid turbo.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dysene holder vel til 350- 360hk ca :) Så di holder vel med en hybrid turbo.

 

Synes jeg hørte en partysvenske si det at dysene gikk på høygir med tynet orginaloppsett og at det sleit ganske godt på de. Mulig jeg tar feil :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

 

>>>> Observe the algebraic sign (minus) in measured value block 72-77 !!!!!

or on digit 2 be higher than minus -15ms... hva mener di med det tro.. pressure 2 kolonna?

 

Sånn jeg tolket det også..

 

Men "Values higher than minus -45ms" vil si? Fra -45 og oppover mot + verdier, eller fra -45 til enda høyere minus verdier?

 

Og higher than -15 vil si? Fra -15 mot + verdier eller fra -15 mot høyere minus verdier?

 

Du hadde jo en hel del plussverdier i motsetning til meg..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høyre utifra eksempelet på -45 var jo mot -60ms tolket det samme veien på den -15 mot -20

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men da skjønner jeg ikke hvorfor han mener han har 5 slitne dyser og ikke 3. Er jo kun 73, 74 og 76 som har høyere verdier en -45 og -15..? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vet ikke.. ikke sikkert han skjønner det selv... Men jeg tror at det i utgangspunktet skal være på + siden så når di blir dårligere så går du mot - Får google litt mer evt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig :) Kjøpte inn dyserens i stad som jeg prøver å mårra, så kjører jeg en ny test etter det. Ellers så er det vel bare å høre på pris på dyser ser det ut som.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som nevnt så gir regenerering grå/hvit røyk, det røyker skikkelig hvis den tror DPF er tett. Eksostemperaturen etter turbo, øker merkbart (kan nok måles i en måleblokk).

 

Trodde defekte dyser ville ha gitt sort røyk, for mye diesel (ikke endret innsprøytnings-tidspunkt), men jeg vet ikke stort om diesel.

 

Med VCDS finner du sikkert ut om bilen regenerer, og eksostemp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.