Audi A8 D2 2,8 ingen start + vibrasjon i bremser og vindusspyler

Anbefalte innlegg

De har nok fått mye bensin, kjør litt, så kan det hende det gir seg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De har nok fått mye bensin, kjør litt, så kan det hende det gir seg.

 

Supert! Har ikke fått tatt en skikkelig tur etter byttet enda, da håper vi på det :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang feilkode du har er det ikke rart di blir sotete da. Slett og se om di kommer tilbake

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, det har ihvertfall vært olje i forbrenningskamrene, til info så liker både lambdasonder og katalysator olje over tid. Men hvis feilen er rettet så er nok alt ok.

 

Lambdasondene er nok så nedsota at de klarer ikke måle noen endring. Her må det driftstemp inn i bildet og aktiv kjøring så kommer de forhåpentligvis tilbake i live.

Det er også verdt å nevne at med lambdasonder "ute av drift" så vil ecu legge på ekstra mye drivstoff som en failsafe, opptil 30% mer og dette gjør bilen lat, veldig tørst og i værste fall gi deg samme problem som du har hatt med å ikke få start så en kjøretur ganske raskt anbefales.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, det har ihvertfall vært olje i forbrenningskamrene, til info så liker både lambdasonder og katalysator olje over tid. Men hvis feilen er rettet så er nok alt ok.

 

Lambdasondene er nok så nedsota at de klarer ikke måle noen endring. Her må det driftstemp inn i bildet og aktiv kjøring så kommer de forhåpentligvis tilbake i live.

Det er også verdt å nevne at med lambdasonder "ute av drift" så vil ecu legge på ekstra mye drivstoff som en failsafe, opptil 30% mer og dette gjør bilen lat, veldig tørst og i værste fall gi deg samme problem som du har hatt med å ikke få start så en kjøretur ganske raskt anbefales.

 

Da har bilen fått seg 180km kjøretur, feilen vedvarer fortsatt, normalt sett ville jeg hatt rett over 0.8 i forbruk på denne turen, men havnet rundt 1.3 i forbruk, merker også risting under kjøring i visse hastigheter.

 

Har slettet feilkoder underveis ettersom bilen nesten har kvalt seg selv når man har måttet stoppe opp, kommer endel variasjoner og følgemeldinger, her er fire ganger jeg stoppet for å cleare og ta ut logger.

 

 

 

16538 - Oxygen (Lambda) Sensor B2 S1

P0154 - 35-10 - No Activity - Intermittent

16518 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1

P0134 - 35-10 - No Activity - Intermittent

17538 - Fuel Trim; Bank 2 (Mult)

P1130 - 35-00 - System too Lean

17536 - Fuel Trim; Bank 1 (Mult)

P1128 - 35-00 - System too Lean

17546 - Fuel Trim: Bank 2 (Add)

P1138 - 35-00 - System too Lean

 

16534 - Oxygen (Lambda) Sensor B2 S1

P0150 - 35-00 - Malfunction in Circuit

 

16538 - Oxygen (Lambda) Sensor B2 S1

P0154 - 35-10 - No Activity - Intermittent

16518 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1

P0134 - 35-10 - No Activity - Intermittent

17536 - Fuel Trim; Bank 1 (Mult)

P1128 - 35-00 - System too Lean

17538 - Fuel Trim; Bank 2 (Mult)

P1130 - 35-00 - System too Lean

 

16538 - Oxygen (Lambda) Sensor B2 S1

P0154 - 35-10 - No Activity - Intermittent

16518 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1

P0134 - 35-10 - No Activity - Intermittent

17538 - Fuel Trim; Bank 2 (Mult)

P1130 - 35-00 - System too Lean

17536 - Fuel Trim; Bank 1 (Mult)

P1128 - 35-00 - System too Lean

 

 

Edit :

 

Det som er gjort er å :

 

bytte tennplugger, sto orginale i, satte inn bosch FGR 7 DQE+ fra Bilxtra, jeg tror jeg har strammet de greit til (har ikke momentnøkkel) men skrur for hånd til det stopper, så strammer forsiktig.

 

bytte bensinfilter fra ukjent merke med greit med rust utvendig iallefall til biltema universalfilter

 

kakket på gasspjeldhuset ref anbefaling her i tråden

 

riklet litt på vakumchoke (tror det er det?) som står i front av innsuget, men dette justerer vel seg selv tilbake.

 

måtte ha av forlenger-rør fra luftfilterboks til innsug for å bytte plugger på pass.siden

 

filet endel før jeg byttet plugger

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok bare å handle lamda sensorer ut ifra di feil mld der... di holder ca 100 150tusen km om bilen bruker litt olje.. er min erfaring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok bare å handle lamda sensorer ut ifra di feil mld der... di holder ca 100 150tusen km om bilen bruker litt olje.. er min erfaring.

 

Hvis jeg sjekker riktig i ETKA, kan det stemme med 078906265M for et sett med to ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ristingen kommer av at bilen nesten drukner i bensin når du cruiser (gjevn gass)

 

Det kan se ut som den kjempefete blandingen din har nå drept lambdasondene, jeg har bare fått liv i en sonde før og det var etter 1 time på banekjøring, plutselig kom den til liv igjen men det er ikke alltid.

Du kan alltids prøve å ta de ut og brenne de rene, men sjansen for å få liv igjen i de, med tanke på at de mest sannsynlig har stått i siden bilen var ny er heller liten, uten å være den som bringer dårlige nyheter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ristingen kommer av at bilen nesten drukner i bensin når du cruiser (gjevn gass)

 

Det kan se ut som den kjempefete blandingen din har nå drept lambdasondene, jeg har bare fått liv i en sonde før og det var etter 1 time på banekjøring, plutselig kom den til liv igjen men det er ikke alltid.

Du kan alltids prøve å ta de ut og brenne de rene, men sjansen for å få liv igjen i de, med tanke på at de mest sannsynlig har stått i siden bilen var ny er heller liten, uten å være den som bringer dårlige nyheter.

 

Regner med det, listen med hva jeg har byttet på denne bilen siden jeg kjøpte den begynner å bli ganske lang ;-) ser listeprisen jeg ser i etka fra svenske prislister er over 3000,- for paret, jeg får prøve å finne tak i de billigere en lur plass... tips ? tenkte å høre med våre venner hos oemvwshop, ser listeprisen deres på nett er €140 iallefall

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oemvwshop har bosch til €66 og oem til €120 per stykk, noen som har noen formening om bosch er like gode eller burde man styre unna?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bosch er god kvalitet ihvertfall

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bosch er god kvalitet ihvertfall

Supert,da bestiller jeg to slike,så får vi se om jeg klarer å finne ut hvordan jeg bytter de [emoji15]

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Koble ifra kontakten og skru den løs ifra eksosrøret. Utfordringen er nok å få skrudd den løs, for den sitter nok sabla godt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Koble ifra kontakten og skru den løs ifra eksosrøret. Utfordringen er nok å få skrudd den løs, for den sitter nok sabla godt

Takk gud for crc,men tipper jeg må få meg et godt forlengerstykke til skrallen min, så ut som man når de fra motorrommet og nedover [emoji25]

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, i hvertfall bedre enn ingenting! Klart litt grisekjøring (innenfor lovlige rammer..) er bedre, men når den går såpass fett går den gjerne kaldt også. Varmepistol er jo din for etpar hundrelapper, jeg klarer meg ikke uten.. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

melder om at jeg mottok delene fra våre venner i oemvwshop men det var såpass klunder å komme til ovenifra at jeg valgte å gi opp,har sendt forespørsel til de lokale verkstedene på pris så får vi håpe på det beste 😮

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var ikke bare bare for de på verksted heller, hadde den inne hos Bilxtra som er nærmeste verksted for meg, og de byttet begge lambdasondene på fire timer : rolleyes : men ble bare 2000,- for jobben, men gikk fra 1.4 i snittforbruk til under 0.8 etter byttet, så er fornøyd med den biten, men etter at jeg hadde hatt bilen stående i tre uker og kjørte den på verksted i går er den helt mongo på bremsene virker det som...

 

Når jeg bremser vibrerer det veldig i bremsepedalen, men ikke rattet, så det kjennes ut som det kommer fra bakakselen i grunn, bilen sto i tre uker med håndbrekket på, så har prøvd meg med harde nedbremsinger og dra i håndbrekket under kjøring uten at det virker som noe "løsner" er stor sett bare irriterende da det virker som bremsekraften er omtrent som før.. og jeg lager mye ulyder når jeg bremser..

 

I tillegg ble jeg sittende i kø idag på vei til byen, og underveis kommer Oil pressure lyset på, jeg stopper bilen og skrur den på igjen, så kommer lyset tilbake etter et par minutter og stopper igjen, så kommer det etter et par minutter igjen, mistenker at noe koks har løsnet og tetter filteret i bunnpannen.. ble advart litt om det etter at jeg hadde den inne for å bytte toppdekselpakninger siden de så mye koks nede i toppen, men hadde vasket selve topplokkene..

Inn på verksted og bytte olje \ skrape bunnepanne ?

 

Begynner å bli passelig lei : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er 30V motoren så er den utsatt for ventilheng. Det dukker gjerne opp etter veldig kort kjøring som for eksempel å flytte bilen på gårdsplassen. Motoren blir tilsynelatende helt død, kan finne på å harke noen ganger. Plugger blir sauset ned av bensin, samme gjør lambdasondene.

 

Løsningen er som regel å ha en bil med startkabler koblet til da det vil trekke mye strøm. Man må dra den på starteren uendelig lenge, så fyrer den som regel til slutt. Vi snakker om 1-2 minutter av gangen. Og når man først har begynt så er det bare å holde på. Det er selvfølgelig fare for å brenne starteren.

 

Når den først har startet gjelder det å kjøre langt og hardt. Tipper det kan være smart med noen form for rensemiddel i bensinen, eller om man får sprøytet noen form for sterkt løsemiddel inn i innsuget etter LMM. Årsaken er koks på ventilstammene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er 30V motoren så er den utsatt for ventilheng. Det dukker gjerne opp etter veldig kort kjøring som for eksempel å flytte bilen på gårdsplassen. Motoren blir tilsynelatende helt død, kan finne på å harke noen ganger. Plugger blir sauset ned av bensin, samme gjør lambdasondene.

 

Løsningen er som regel å ha en bil med startkabler koblet til da det vil trekke mye strøm. Man må dra den på starteren uendelig lenge, så fyrer den som regel til slutt. Vi snakker om 1-2 minutter av gangen. Og når man først har begynt så er det bare å holde på. Det er selvfølgelig fare for å brenne starteren.

 

Når den først har startet gjelder det å kjøre langt og hardt. Tipper det kan være smart med noen form for rensemiddel i bensinen, eller om man får sprøytet noen form for sterkt løsemiddel inn i innsuget etter LMM. Årsaken er koks på ventilstammene.

nyttig info steinar, takk, men heldigvis løste det problemet seg ved å bytte plugger i første omgang og så lambdasonder :-) nå må jeg bare få inspisert bakbremsene og trolig bytte skiver og klosser... og finne ut om jeg skal kjøre noen motorens på bilen før jeg får skrapet bunnpannnen for koks.....

 

Sent fra min HUAWEI MT7-L09 via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det bare vibrerer i pedalen og ikke i ratt eller at du kjenner det i bilen, kan det være en abs-føler som tuller og at det egentlig er abs-enheten som slår inn og "pulserer" bakbremsene.

Bare en tanke som slår meg når jeg leste det du skrev.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det bare vibrerer i pedalen og ikke i ratt eller at du kjenner det i bilen, kan det være en abs-føler som tuller og at det egentlig er abs-enheten som slår inn og "pulserer" bakbremsene.

Bare en tanke som slår meg når jeg leste det du skrev.

jeg tenkte også det, men vcds maskinen min har tatt kveld så får ikke lest ut akkurat nå heller [emoji27]

 

Sent fra min HUAWEI MT7-L09 via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det bare vibrerer i pedalen og ikke i ratt eller at du kjenner det i bilen, kan det være en abs-føler som tuller og at det egentlig er abs-enheten som slår inn og "pulserer" bakbremsene.

Bare en tanke som slår meg når jeg leste det du skrev.

 

 

Hei Chris!

 

Da har jeg fått liv i VCDS igjen, leser ut fint ABS-sensorene og ser hastighet på alle hjulene, så virker ikke til å være det, hadde inne en feilmelding på G201 som jeg slettet, denne kom ikke tilbake etter tre minutters kjøretur med mye bremsing iallefall, så mistenker det var fra jeg var tom for strøm nettopp.

Begynner å mistenke at jeg har kast i bremsene bak kanskje ? Jeg hadde av alle fire hjulene for å bytte over til sommerdekk, er masse kloss og skive igjen framme, men bak er det ganske lite på ene siden og litt mer på andre siden, prøvde å se og kjenne på skivene, men vet ikke hvor godt man merker slikt..

 

Etter at jeg gikk tom for strøm sist har også vindusspyling på frontruten sluttet å fungere, den spyler fortsatt frontlyktene da, har sjekket det jeg fant av sikringer, men så ingen som var gått, noen som vet om det er det et eget relè for vindusspyling kanskje som har tatt kveld ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som vet noe om vindusspyle-relê ?

 

Jeg er også kommet litt i beit på hvilke bremseskiver jeg skal ha bak, finner både 269 og 280mm i ETKA, og hvis jeg sjekker priser hos diverse leverandører må jeg også velge selv, der nevnes det at jeg skal se etter betegnelsen PR-1KW eller PR-1KE i bilens instruksjonsbok, men finner ingen av ekstrautstyrkodene noen plasser, kun motorkode og girkassekode.

 

Noen som vet om noen lure måter å finne ut hvilken størrelse det skal være på bakskivene ? Jeg vet ikke om det er rett størrelse som står på per idag og siden jeg er nyoperert får jeg heller ikke lov å gjøre noe tungt arbeid, så får ikke jekket opp bilen og målt hva som står på per idag før ute i neste uke :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.