Tips og triks til enkel lakkering av felger (sprayboks)

Anbefalte innlegg

S6-felgene har flasset noe ved kanten pga strekk, så tenker å ta en kjapp fiks for å få de penere for sesongen. Har lakkert felger tidligere med både boks og sprøyte, men da har de enten vært kjemisk fri for lakk eller glassblåst. Pga at jeg ikke orker å legge så mye penger i disse felgene da de er tungsolgte, går jeg for den enkle varianten.

 

Først: Håndpusse felger er vel noe av det kjedeligste som finnes. Finnes det noen fine hjelpemidler til å matte de ned før lakk? De store flatene er enkle, verre med krikene og krokene. Tenker på noe som gir minst mulig etterarbeid, så "negerkuse" er uaktuelt. Husk at stikkordet er billig.

 

Det andre: Felgene er tidligere grunnet med epoksygrunning og lakkert med lakk og klarlakk. Holder det med at de er mattet ned, eller bør man legge på noe grunning først? I mitt hode virker det som sprøytelakkert lakk gir bedre heft enn å bokslakkere på en annen grunning.

 

Som man ser er det litt vrient mellom eikene:

_MG_0047.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruk matteklut så blir du det litt enklere å matte ned buer og kroker. Det skal ikke så mye til, bare å få det matt er nok. Er det flassing så vil det alltid bli stygge overganger hvis du ikke enten fjerner alt ned til metall, eller sparkler opp høydeforskjellen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde håpet å slippe unna manuelt arbeid, men... :P Neida, matteklut har vært i tankene. Noen erfaring med Biltema sine mattekluter?

 

Kantene blir selvfølgelig pusset ekstra godt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut til at felgene blir sprøytelakkert allikevel, men noen innspill på matteklutene jeg forespør i det forrige innlegget mitt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som jeg selv fant ut i forrige uke, Biltema har mattekluter kun i en eneste "korning", 240. Selv syntes jeg de høres litt grove ut, men jeg kjøpte de likevel. Fikk ikke testet de enda, så jeg vet ikke helt hvordan resultatet egentlig er

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

280 det står på hjemmesiden. Jeg synes det også høres vel grovt ut, men i verste fall prøve forsiktig først og eventuelt spe på med litt vann og se hvordan det blir.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte en hel boks med sånne "kluter" på mekonomen, det kosta ikke mange kroner.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

280 det står på hjemmesiden.

 

Stemmer nok det, jeg tok det bare fra hukommelsen og 240 pleier å være vanlig på papir

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.