Måle om en coil virker (ohm)

Anbefalte innlegg

Jeg har endel coiler liggende og slenge som jeg ikke vet om virker eller ikke(1.8T, 2.0T coiler). Er det mulig å måle med et multimeter og se om de er gode eller ikke? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg googlet litt, og det virker som om alle sverger til prøv-og-feil metoden. Det var en video av en kar som testet coilen mot et batteri, men lite om hva og hvordan. Det står litt i beskrivelsen av videoen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut som at han bruker en form for test vertøy som han setter i coilen som sikkert måler hvor mye gnist den får eller noe i den duren..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, eller i det minste viser at det er gnist der

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel overslag som tar coiler, så de må nok belastes, ja.

Kantklipperen min døde brått, og jeg forsøkte å ohme den coilen kontra en annen. Begge var identiske sånn målemessig, men den andre ga faktisk gnist.. :P

 

Før hadde mange delesjapper en 'spark gap tester' hvor du kunne skru ut en skrue til gnisten forsvant og som dermed ga en indikasjon på tilstanden til coilen. Får du tak i en slik, er det jo lett å se om en coil bare 'funker' eller om den tåler høy boost i tillegg.

Kan sikkert lage noe også.

l_spark%20gap%20tester%2059086.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det så faktisk ut som at det er en slik som han i videoen bruker. Jeg har bare sett en enklere type som Biltema solgte i sin tid, den skulle man koble inn mellom pluggledning og tennplugg, for så starte opp motoren og se om den blinket. Tror jeg har den liggende i en kasse med deler et sted.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En ennå enklere versjon er trepinne med spiker på skrått. Korteste avstand mellom hodene og avstand 1 cm. koble ledninger til bunnen av spiker.

 

Hva gjelder coiler så er problemet ofte at det fungerer fint når kalde men får brudd mens de er varme. Ved kjøring igjen fungerer de ofte fint.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.