Anbefalte innlegg

Det er mye flinke folk her på forumet, så tenkte jeg skulle søke hjelp her.

 

Jeg planlegger å bygge om en Golf I Cabriolet 1992-modell, 1.8 GLI (75 kW) og ønsker å sette inn 1.8 GTI (KR-motor, 102 kW). Jeg har søkt hos Statens Vegvesen med testdokumentasjon fra Schrick (Golf I turbo-kit) som tar for seg karosseristyrke til Type 17 og dokumentasjon fra H. A. Møller som viser til endringer i understell og bremser for å få godkjent GTI-motor etter ombygging. Jeg har fått følgende svar fra SVV (sammendrag):

 

"Mindre endring:

Med mindre endring av motor mener vi ombygging av bil hvor det ikke brukes motor med større effekt enn det som denne biltypen/-modellen kunne leveres med i største/kraftigste utgave fra fabrikanten. Som eksempel på slik ombygging kan vi nevne ombygging fra VW Golf V 1,4 med 55 kW til VW Golf V 2,0 FSI turbo med 147 kW.

 

[...]

 

Omfattende endring

Med omfattende endring av motor mener vi ombygging hvor det benyttes motor med større effekt enn det som denne biltypen ble levert med i største/kraftigste utgave fra fabrikant. Ved slike omfattende endringer av motor og effekt er det ikke lenger mulig å støtte seg til bilfabrikanten med mindre denne eller importøren finner å kunne dokumentere en større motor/effekt.

 

[...]

 

Ombyggingen det her søkes om er nok et grensetilfelle mellom en mindre og en omfattende endring reint dokumentasjonsmessig. Motoren det skal byttes til ble ikke levert originalt i denne bilmodellen, og effekten og moment er litt høyere enn det som kunne leveres originalt i kraftigste utgave fra fabrikk. Vi er fra tidligere saker kjent med testdokumentasjonen fra Schrick, der Golf I/GTI med ettermonterings turbo-kit kan godkjennes med effekt inntil 105kW/140hk, og 205Nm. i dreiemoment. I kopien fra H.A.Møller som gjelder samme type ombygging som du ønsker, listes det også opp en del forutsetninger som må oppfylles før evt. godkjenning av et slikt motorbytte. Det vi stiller spørsmål ved er om dokumentasjonen som ser ut til å ta utgangspunkt i en type17, som er en lukket utgave, også kan legges til grunn for din type bil, som er en type 15, og cabriolet. Utover det du allerede har sendt oss trenger vi altså dokumentasjon for at det åpne karosseriet vil tåle de påkjenninger det kan bli utsatt for som følge av øket effekt og dreiemoment på samme måte som det lukkede karosseriet."

 

Jeg må med andre ord fremskaffe dokumentasjon som tar for seg karosseriet/rammen til cab-utgaven (Type 15) av Golf I for å få godkjent om bygging med KR-motor. Golf GTI Turbo-papirene fra Schrick dokumenterer at karosseriet tåler en effekt på 160 HK ved 5800 r/min og 235 Nm ved 3000 r/min, men gyldigheten faller i mitt tilfelle bort da dette gjelder for Golf I Type 17, altså lukket utgave.

 

Er det noen som har godkjent Golf I Cab til 102 kW? Finnes det dokumetasjon for Type 15?

 

Takk for alle svar : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom cabriolet (og jeg kan forstå det dels grunnet dette med vekt vel?) ikke faller innunder de papirene vi har annonsert her inne, så hadde jeg personlig heller gått for hyggelig trim (2.0L bunndel, trimkam og evt porting) av 8V motoren din. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du ikke finner papirer til cabriolet så har du to alternativer. Den dyre er å bygge om bilen og reise til et TÜV-laboratorium i Tyskland og teste alt der. Eller å gjøre som Ola foreslår, "usynlig" trimming av originalmotoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hovedårsaken til at gyldigheten til Schrick-papirene alene faller bort er nok at Type 17 har selvbærende karosseri mens Type 15 (cab) er bygget på ramme :) I utgangspunktet er rammen tyngre og ofte sterkere, men SVV tar ikke dette for gitt.

 

8v-motoren har havari, så blokken må bygges for at denne skal brukes igjen. Derfor tenkte jeg total ombygging når jeg først var i gang, og KR 16v er jo veldig morsom ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gammel tråd dette, men det er vel kommet noen nye regler her så drar den opp igjen istedenfor å lage ny

 

Har nylig kjøpt en 91 golf cab. Med 1.8l 98Hk motor med nyeste innsprøytning.

 

Denne trenger mest sannsynlig ny clutch men sviver ellers helt fint. Men vil gjerne bytte motor.

 

Hvilke regler er det som gjelder på biler over 30 år, og hvordan er det med dokumentasjon og slikt? Mener og ha lest at en kan få på plass noen av disse 16V motorene nokså enkelt i disse bilene. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Generelt sett har det blitt enklere når bilene er eldre enn 30 år.

Så lenge man kan dokumentere bremser vs effekt og vekt, og unngår kapp/sveis (bruk bolt-on løsninger) så er det meste mulig å godkjenne nå. Innenfor rimelighetens grenser, selvfølgelig.

 

Må forholde deg til avgasskrav som var gjeldende ved førstegangsregistrering av din bil.

 

Må også ha papirer på hvor komponenter som motor/drivverk er kjøpt fra (navn og regnr på selger).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.