Bi-xenon Passat B6 "AFS Inoperative..."

Anbefalte innlegg

Har nå fått fikset dette problemet med mine lykter, og ettersom det muligens er flere som har/får dette problemet. Tenkte jeg det var greit å skrive litt om fremgangsmåten jeg benyttet for å finne ut hva det var for noe problem.

 

Det hele startet med at jeg noen ganger innimellom har fått feilmelding i dashbordet med "AFS Inoperative - Check manual". Da har det stort sett vært å stoppe og starte igjen, og lyktene har vært bra igjen en stund.

Etter hvert så har også pærene fått et mer og mer rosa/lilla-skjær i seg, og det er vistnok tegn på at de begynner å bli dårlige. Så jeg bestemte meg for å bytte dem.

 

Tok ned støtfangeren og byttet pærene i begge lyktene. Byttet også de til svingelyset samtidig. Når jeg satte de sammen igjen så viste det seg at høyresiden ikke fungerte lenger. Og ettersom jeg hadde hatt problemer med AFS tidligere, så tenkte jeg at det kanskje var på tide å bytte denne modulen. Vag-Com ga ikke noe entydig svar, annet enn at Dipped light right side not functioning, som kunne tyde på enten dårlig ballast eller kortslutning i AFS-modulen.

 

Jeg sjekket at jeg fikk strøm frem til lykta og det hadde jeg. Det kunne jo raskt ha vært en sikring også :)

 

Videre så sjekket jeg alle de småledningene inne i lampa fra kontakten til AFS-modulen. Alle her var det kontakt i, og følgelig kommer det da strøm frem til AFS-modulen. Så bestilte jeg en ny AFS-modul og ny ballast. Dette fikset heller ikke problemet.

Tok kontakt med Møller for å få dem til å se på det, og de konkluderte med at ballasten trengtes å byttes til den nette pris av 9000,-... Selv om jeg sa at jeg har gjort det, og jeg hadde også byttet sidene, og alt fungerte når den havna på venstresiden.

 

Det viste seg da tilslutt at det var den ledningen som går ned til ballasten fra AFS-modulen som var synderen. Og da den eneste kabel inne i lykta jeg ikke hadde sjekket : bh :... Denne koster ca 600,- på møller, og nå fungere alt som det skal. :)

 

Så om det er andre som har disse sporadiske feilene, så ville jeg ha sjekket kabelen fra AFS-modulen og ned til ballasten.

 

Å ta ut lykta og bytte kabelen tok meg 50 min fra jeg gikk ut av huset til jeg kom inn igjen og var ferdig. Så når man har gjort det noen ganger, går det raskt å ta ut lykta. Man trenger ikke ned med hele fangeren om det kun er ene siden man skal bytte på. Da holder det med å løsne ene siden, alle skruene på topp og bunn, og så forsiktig vri fangeren ut på den siden du skal bytte på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott innlegg, dette kommer garantert til å hjelpe andre i fremtiden :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husker du hvilken feilkode du fikk opp med Vagcom her?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

husker ikke feilkoden, men den fikk ikke kontakt med modulen for AFS styringa, det var derfor jeg tenkte å bytte denne samt ballasten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Huske du hvordan delenr delen du bytta har? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, kabel jeg bytta hadde delenr 3D0971671. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.