Rustgaranti - rust under front vinge og på selve karosseri

Anbefalte innlegg

Hei! (Innlegg nr 100 :klapp:)

 

Jeg skulle fikse litt rust som jeg nylig fant under front vinge på begge sider. Det viste seg at det var mer rust, bl.a. bak "fyll" som er dekket over skjøter m.m.

 

Bilen er en 09 golf, så vanlig garanti/reklamasjon er vel borte.. Men det skal være en 12 års rustgaranti.

 

 

Noen som har litt kjennskap til hva som faktisk går under denne garantien?

 

Se på bilder:

 

Her har jeg tatt av front vinge (høyre side) hvor da vingen er festet.

IMG_1932.jpg

IMG_1940.jpg

Venstre side er verre, legg merke til sølv "fyll" der er det rust som stikker frem

IMG_1962.jpg

Nærbilde

IMG_1979.jpg

Skrapet av litt av "fyllet"

IMG_1980.jpg

Skrapet av mer "fyll"

IMG_1982.jpg

Fra siden - mellomrom mellom karosseri hvor "fyll" har vært utenpå

IMG_1994.jpg

 

Høyre side - se rust stikker frem midt på "fyllet"

IMG_2001.jpg

 

 

Jeg mener at dette er "innsiden", da dette er bak en karosseridel, og det er tydeligvis dårlig "fyll" som ikke har klar å holde dette tett?

 

Det er også en gummidel mellom. Den svarte som alle har i døra frem mot hengslene osv..

 

 

Noen som kan uttale seg litt om dette?

 

Jeg har tatt av vingene på begge sider (kjip jobb) så bilen er litt sånn halveis ukjørbar. Men jeg vet ikke om jeg skal gjøre noe rustutbedring selv, eller dra ned til Møller og be dem se på det først?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen her kan fortelle deg om dette går på garantien/kullans eller ikke. Beste tipset er å ikke røre det og kjøre ned til møller og få de til å se på det!

Det er heter forøvrig 12 års gjennomrustningsgaranti.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

12 års rust garanti gjelder for gjennomrustning, altså at det er rustet hull gjenom metallet. Men på flere vw og audi modeller har vell møller insett at lakken/løsningen er for dårlig mot rust, så om man har fulgt alt av servicer osv. kan man få en såkalt "good will" ordning hvor møller fikser rusten, og man som bileier må betale en egenandel på alt ifra 0-80% av totalbeløpet for utbedring. Har erfaring med at dette håndteres veldig forskjellig fra forhandler til forhandler.

Det er uansett ingenting å tape på å dra til en forhandler å spørre. Om de tar det videre og du får det godkjent vill du få tilbud på utbedring med eventuell egenandel du må betale, så kan du da eventuelt velge selv om du ønsker å gjøre det eller ikke.

En ting som er greit å merke seg er jo at om man begynner å flekke/lakkere på dette selv er det ingen sjanse for å få dekket dette ved en senere anledning.

 

Edit, Jan Aimar var vist ute lit før meg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg prøver å samle inn litt info som jeg kan bruke som argument osv..

 

Jeg drar ikke ned til Møller uten å være skikkelig forberedt.. hvis du skjønner :)

 

 

 

Som et eksempel har jeg funnet en guide for hvordan VW personel skal vurdere forskjellige krav: https://issuu.com/maxgain2/docs/paint_corrosion_guidelines_claim_co

På side 8 er det akkurat samme problem med jeg har, med rust der vingen er montert. Her står det at dette er på garantien.

 

Denne er dog en manual for VW of America, men jeg regner med at dette er en offisiell manual som de også har i Tyskland. Skulle bare likt å ha den tyske versjonen.

 

Ser også at mange har hatt problemer med rust i hjulbuen på vingen, som har fått dette dekket på rust garanti, mange år etter den vanlige garantien har gått ut. Dette også uten at de hadde tatt noen service hos forhandleren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.