åssen sveise gass til MIG sveiseapparat

Anbefalte innlegg

Hei

 

har kjøpt meg et Migatronic Automig 183 sveiseapparat

 

skal ha gassflaske på dette apparatet

 

vil sveise vanelig stål og rustfritt stål

 

åssen gass må jeg ha da?

 

gjærne noe som fungere bra på begge deler

 

 

 

 

annet spørsmål, (er det ulovelig å eie stor 20l med gassflaske eller er det kun at du blir nekta å kjøpe og fylle her i norge?) tenkte om man får kjøpt i utlandet, er det lovelig å ta med over til norge og fylle den opp i utlandet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mison/secure 18 til "vanlig" stål

mison/secure 2 til rustfritt

 

dette er da til MAG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mison er vel ett varemerke?

 

Til rustfritt trenger du ren argon til svart stål kan du også bruke ren argon men det blir litt varmere. Det er da MIG (metal inert gas)

 

Det "korrekte" til stål er argon innblandet 18% CO2, men for ditt bruk er det sannsynligvis billigere å kun bruke argon til alt.

 

Hvis du bruker blandgass heter det MAG (metal active gas)

 

Jeg aner ikke om det er noe forbud mot import av flasker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok takk for svar

 

sjekket litt med sveisesenteret, og dem sa at blandingene jeg skulle ha er

 

vanlig stål = Agron / 18% CO2

 

rustfritt stål = Argon / 2% CO2

 

Aluminum = Rein Argon

 

blir nok mest sveising med vanelig stål, så tenkte å skaffe vanlig gass med 18% CO2

 

noen som har prøvde å sveise rustfritt stål med 18% CO2?

 

 

annet spørsmål angående disse store flaskene,

 

er det ulovelig å ha disse flaskene eller er det bare at leverandøren har bestemt at dem vil ikke selge større en 11L flasker og kun leie på større flaske

eller er det en lov som sier at man ikke kan ha så store flasker?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan fint ha store flasker, men du må nok leie de.

 

Blandgass/CO2 på rustfritt= porer i lange baner.

 

Edit: du kan som sagt fint bruke ren argon på svart og rustfritt, men det blir dyrere i lengden og sveisen blir litt varmere.

Det er en vanlig misforståelse at dette ikke går, men jeg VET det går da jeg har oppdatert rørtrådsertifikatet mitt flere ganger med ren argon ;) Dette er en sveis som blir røntget og sjekket på alle måter.

 

Selv om argon er dyrere vil det i de fleste tilfeller lønne seg å bare ha en flaske.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mison er vel ett varemerke?

 

Ja. det er det. Secure også.. men både Mison 18 og Secure 18 inneholder det samme (18% CO2) :) samme med Mison og Secure 2. (2% co2)

 

Forskjellen er jo produsenten, AGA og YARA.

 

Ren argon trur jeg ikke er noen høydare på et "mig" apparat (blir mag når du har Co2 i mixen)

 

 

Air Liquide er vel også et merke og de har noe greier man kan bruke. men ingen kjennskap til de

 

selv bruker jeg Secure 18 fra YARA (20L leie flaske) til sveising i "vanlig" stål. har også en 11KG Argon flaske til TIG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok

 

hvor lenger holder en 11L flaske sånn ca?

litt sveising inniblant, (hobby bruk)

 

 

om jeg bruker rein argon, sånn er det å sveise tynnplater på bil med?

 

stemmer det at jeg kan sveise alimunim også med argon? om jeg finner tråd til det? (f.eks http://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/sveising-og-lodding/sveising/sveisetrad/sveisetrad-i-aluminium-211332/ )

 

11L varer ikke sååååå fryktelig lenge. mengden sveis og gassflyt har jo litt å si. men det er helt greit for en som ikke sveiser så alt for mye.

 

sveise alu er litt mer intrikat en bare å sette inn tråd og kjøre på. kan fort hende at apparatet ikke klarer å dytte tråden da den er meget mjuk. samt at røret som wire går må være av rett type

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok skjønner,

 

Så hva er lurest å velge?

 

Rein argon gass eller Aaron / 18% Co2?

 

Blir nok mest vanelig stål sveising, men greit å kunne sveise annet,

 

Kan hende det lønner seg heller å kjøpe sånne små engangsflasker når det trengs?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir det mest svartstål kjører du blandingsgass ellers blir det bare griseri. Skal du en sjelden gang sveise rustfritt får du kjøpt 1kg engangsflasker med Argon på Jula og Mekk. Men lønnsomt med småflasker på sikt blir det overhodet ikke, koster 300kr stk.

 

Har selv både 5 og 11kg flasker, betaler vel 1300,- for bytte av Argon på 11kg. Nesten like mye for å bytte 5kg, så går for 11kg om du ikke vil kaste vekk mer penger enn nødvendig. Brukte eieflasker fra AGA/Yara finner en stadig vekk på finn.no, disse er like så samme hvilken du går for.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

annet spørsmål angående disse store flaskene,

 

er det ulovelig å ha disse flaskene eller er det bare at leverandøren har bestemt at dem vil ikke selge større en 11L flasker og kun leie på større flaske

eller er det en lov som sier at man ikke kan ha så store flasker?

 

Både privatpersoner og firma kan leie/disponere flasker uavhengig av størrelse, det er dermed ingen rasjonell grunn til at eieforholdet lovmessig skulle vært regulert avhengig av størrelse.

 

Jeg regner med at dette handler litt om produsentenes markeds-strategi men mest om mulighet til å redusere svinn den gangen leieflaskene ikke hadde elektronisk id.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Jeg regner med at dette handler litt om produsentenes markeds-strategi men mest om mulighet til å redusere svinn den gangen leieflaskene ikke hadde elektronisk id.

 

kan du utdype dette med elektronisk id og hvorda dette reduserer svinn som du sier?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.