Reisebrev VACN Våler 2016

Anbefalte innlegg

Da det nærmer seg neste tur til Rudskogen så tenkte jeg å oppsummere Vålerturen i år.

Gikk ikke helt knirkefritt. : bh :

 

Startet vel torsdag ettermiddag.. Pakket litt banehjul i S2 og gjorde klart verktøy og div som skulle være med.

Guttungen skulle hentes på fotballtrening, så ordnet det før henger skulle bakpå Allroaden og S2 oppå.

Tilbake på jobb, der S2 og henger sto, koblet på henger og kjørte frem så S2 kunne kjøres på.

Der ser jeg en svær dam der hvor jeg koblet på hengeren. Jogger bort og stikker fingern nedi sølet..

Ganske riktig, olje… Veldig svart olje. Løper bort til bilen, kikker under og …Faen.. Olje der og.

Hekter av henger og løfter bilen i været med truck. Ser da at kassen har kastet ut mengder med olje.

 

Der var løpet kjørt tenkte jeg. Ringer Øyvind Rong som skal sitte på og sier at vi ikke har trekkbil…

 

En god kollega var på jobb denne kvelden, og så galskapen med olje utover plassen.. Tilbydte seg sporenstreks å låne ut sin bil, en Jeep Grand Cherokee.

Jeg, som var på vei inn i en laaang banneordsrekke som hadde gjort en nordlenning flau, spratt til og svarte JA! Vil du det da? Sikker… Hæ?

Tar cabben min i helgen du da – glapp det utav meg som "plaster på såret" liksom….

Ny telefon til Øyvind… Fikk låne Laffen sin bil… Blir tur allikevel…

 

Lastet S2 på henger, koblet på og lot Jeepen stå på jobben klar til avgang fredag morgen.

Fredag morgen skuflet Øyvind og jeg bilen full i telt, dyner, puter, verktøy, kjølebagger… Vi har jo stor bil.. Går fint dette.

Turen over fjellet gikk som en drøm. Kikket på kartet og fant ut at vi skulle sette fra oss hengeren ved Kløfta. Skulle nemlig ned til Moss og hente noen felger jeg hadde kjøpt.

Kom til Moss, hentet felger, og merket at bilen var blitt veldig varm da vi stoppet den og lastet i felger. Startet opp igjen, og den sank fint ned på temperatur. Jaja, sånt som skjer…. Er jo 30 grader ute, tenkte vi..

Oppdaget at den kastet littkjølevann da vi parkerte for å spise. Sjekket nivå før vi kom oss ut på veien igjen, alt så greit ut.

Kjørte oppover mot Kløfta igjen og da vi nesten var fremme begynte tempmåleren i Jeepen å stige..

Falt så ned igjen til normal, og begynte å stige igjen.. Tilslutt var det rett i taket med tempmåler og 5 km til neste avkjørsel. Luffet oss rolig mot avkjørselen og fikk svingt inn til en bensinstasjon der.

Motor var veldig varm og vi måtte bare vente en stund før jeg tok av radiatorlokket.

Var meget skeptisk til hele greien og tenkte at nå var sommeren ødelagt… To biler havarert på to dager..

Fylte på noen liter vann og startet opp igjen.. Hmm, gikk ikke på alle 8 lengre. Ikke bra tenkte jeg..

Fikk kommet oss over motorveien da vi faktisk havarerte på motsatt side av veien fra der hengeren sto.. Fant jo fort ut at denne bilen ikke var kjørbar lengre, så da startet jakten på noen som kunne hente oss.

Ingve Storebø (SBT Tuning) var så hyggelig at han lånte oss Amaroken sin, Og to kompiser (Kenneth og Even) fikk kjørt Amaroken ned til Kløfta. For å gjøre en lang natt kort: Kjørte Kløfta-Elverum camping med S2, satte den fra oss , returnerte til Kløfta og fikk Jeep på henger, kjørte til Elverum camping. I seng 05:30…

Kenneth hentet oss utpå dagen så vi kom oss til Våler. Mye telefonering, men fikk nå pratet litt med folk der, og fikk igjen låne Amaroken, da Jeepen skulle til Lillehammer på svogern til eiers verksted.

 

Kjørte opp med bilen, og der møtte vi altså en kar med minst 25 timer i døgnet. Blått blod Adel racing..

Kjempehyggelig kar som var meget hjelpsom og ikke minst pratsom. 

Ble jo stående der en stund før vi vendte nesen ned igjen til Elverum for litt grilling og en øl..

Trålte Finn.no etter en bil som kunne få oss hjem igjen, og fikk kontakt med en kar tilslutt.

Fikk organisert at jeg fikk S2 til banen på søndagen og fikk kjørt litt der.

Fikk skyss med Lars og Kristin i retning Kongsvinger for å hente "nybilen" som vi fant på Finn.

Kjøpte så denne flotte Opelen MED hengerfeste som skulle bringe oss trygt hjem.

Skulle "bare" hente en bakluke jeg hadde kjøpt, men bommet jo totalt på tid og avstand. Det tok en del lengre tid enn beregnet, og med nøkkelen til S2en i lommen, måtte Stig, Tania, Tommy og Trude pakke sakene mine i tillegg til sine egne, for ikke å snakke om styret med krasj i autovern og ødelagt bil for Tommy og Trude.

NOE dårlig samvittighet da vi endelig kom tilbake til Vålerbanen og alt var pakket, banen stengt og bommen skulle vært låst……

 

Ordnet noe Pizza til gjengen på oppfordring og så fikk vi roet litt ned med mat og en øl på søndagskvelden.

Våknet uthvilt mandags morgen og skulle begynne å pakke i bilen. Innså jo fort at dette ikke gikk.

Frem med verktøyet, demonterte bakseter, røsket av plastikken på sidene og SÅ var vi klar til å pakke i bilen.

 

1.jpg

 

2.jpg

 

Fikk stuet alt inni, og hektet på henger med Stig sin Polo bakpå, han tok S2en bak sin Transporter.. Poloen var nok "litt" lettere å trekke.

Kom oss av gårde. Turen hjemover startet egentlig greit. Etter å ha kjørt en stund begynte Opelen å fuske.. Men med en gammel ringrev bak rattet (Øyvind) så var det bare å holde turtallet over 3000 omdr, så gikk den fint. Kom oss egentlig et godt stykke før vi stoppet og måtte ha litt mat.

Ser jo ut som reine sigøynerfølget der vi står... :P

 

3.jpg

 

4.jpg

 

Kom oss videre etter litt grilling, og kjørte da helt til Tyinkrysset omtrent før vi måtte stoppe for rødt lys grunnet veiarbeid.

Da var bilen vond å ha med å gjøre.. Sto vel over to grønne lys før vi kom oss i gang og klarte å kjøre..

Da var det bånn gass og om å gjøre å holde turtall oppe så motor ikke dauet. Kom ikke så veldig langt før vi tok igjen de andre der Tommy sto med panseret oppe. En kjølevannsslange hadde sprukket. Dette ble så ordnet og vi organiserte oss litt med en bil foran oss og en bak oss da vi begynte å tvile på Opelen.

Utrolig nok så klare den seg opp Flenjatunellen som er lang og bratt, og Stalheimskleivane som også er lang og bratt.

Kom oss til Skulestamo før Voss der vi skulle stoppe uansett for en pause..

Inn mot en rundkjøring, litt trafikk, Opelen fusker og dauer, renner igjennom rundkjøringen, politiet står med rutinekontroll motsatt retning, vi kinner starteren iherdig i forsøk på å få liv i bilen, politiet fatter interesset for sigøynerfølget og begynner å spasere mot oss, og DER.. Start, 1. gir.. bånn gass avgårde.. inn mot neste rundkjøring og vrir mot venstre for å komme inn på bensinstasjon.

Ser politiet avslutter kontrollen og hopper i bilen..

Alle trodde at så langt kom vi.. Men politibilen suste videre mot Voss, så enten fikk de et utkall, eller så fikk de ikke med seg at vi svingte inn på bensinstasjonen. Helt greit, da jeg ikke tror vi hadde klart å snakke oss ut av overlasten her. : haha :

Fylte bensin på Opelen, og merket et voldsomt vakum i tanken.. Hmm.

Etter en tissepause og litt mat, så sendte vi en bil i forveien for å se etter.. tja, elg? Vi diltet etter og det viste seg fort at vakum i tanken ikke var bra, for nå funket Opelen utmerket. Kom oss de siste milene hjem mot Sotra og fikk parkert for kvelden. Godt sliten etter en helg med litt fler utfordringer enn nødvendig.

Ikke verst for en Opel Vectra 1,6 som ikke har lov å trekke mer enn 1050kg.

 

Må rette en stor takk til alle som er nevnt i teksten her. Uten dere hadde ikke dette gått såpass bra som det tross alt gjorde.

 

Opelen måtte bøte med livet etter turen over fjellet. Men den satte seg i respekt :P

 

5.jpg

 

6.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for flott reise brev og god lesing.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig morsom lesning! Takk! :)

 

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt eventyrlig bra ordnet her! Gjør du ferieplanlegging på oppfordring og? :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra og beskrivende reisebrev Odd Erik!

 

Den turen var svært hektisk da det stod på, men som jeg sa i bilen da det "stormet som verst" dette blir minner for evigheten. ;)

 

Sett nå i ettertid vil jeg ikke vert uten denne berikelsen, men da er alt styret, alt arbeide, alle de kjørte milene ekstra, all svetten, alt som måtte organiseres og mangelen på søvn nesten glemt. Den nervepirrende hjemturen med rikelig overlast og "litt for liten Opel" som ønsket å gi opp, samt angsten for biltilsyn kontroll og ikke minst antiklimakset i rundkjøringen på Voss der politiet ønsket kontakt med oss var til tider krevende.

 

Verd å nevne at totalt antall kjørte km for meg og Odd denne helga, ble noe i overkant av 2100 km.

Tar man itillegg med at Kenneth og Even måtte kjøre ca 215km tur-retur Elverum-Kløfta med to biler for å hjelpe oss også så blir det over 250 mil. : eek :

 

Men jeg hiver meg på Odd her og takker alle som stilte opp med hjelp denne helga: FANTASTISK! :klapp:

For uten dere hadde to bygdetullinger "fra den ytterste nøgne ø" på vestlande fått en enda vanskeligere tur.

 

 

Håper turen til Rudskogen til helga blir litt roligere, for man trenger jo ikke skape slike "gode minner" så veldig ofte. : trøtt :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oj for en tur! Kjøre du med S2'n på Våler? : klø : Det fikk ikke jeg med meg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oj for en tur! Kjøre du med S2'n på Våler? : klø : Det fikk ikke jeg med meg.

 

Fikk 6-8 runder på søndagen innimellom alt det andre. Var litt bekymret for å havarere ennå en bil den helgen, så tok ikke helt av kan du si. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hahahahahahah episk lesning! : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

La oss håpa at turen te skogen blir mindre "begivenhetsrik"

 

Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra lesing. Synd for havari, men du har fått minner for livet kan man si =)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

La oss håpa at turen te skogen blir mindre "begivenhetsrik"

 

Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk

 

Jaja, du må vel spise de ordene dine her Kenneth, eller??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jaja, du må vel spise de ordene dine her Kenneth, eller??

Gjekk ikkje sånn eg hadde tenkt nei...

 

 

Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haha ! Meget artig lesing xD Kjekt dere deler sånt med oss! Ser visst ut til dere har en ny en på lur også? Gleder meg: rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.