Anbefalte innlegg

Som svar til den begivenhetsrike turen Odd Erik Hostad og Øyvind Rong hadde til Våler i år,har vi også noe å komme med,om Rudskogen treffet.

 

 

Litt historie først.

Min A4 1.8TQ har de siste årene blitt klargjort for å yte litt mer enn de 150 hestene den har originalt.

Ting har tatt en del lenger tid enn det burde pga. diverse distraksjoner.

Nå i sommer fikk eg opp et bilde på fjasboka som ble lagt ut for tre år siden der eg hadde påbegynt demontering av fronten på A4en,

dette for å gi motoren en liten oppstrekk siden den hadde begynt å bruke betydelige mengder olje.

Den gang ble topp overhalt,regreim,kamkjede/strammer,eksosmanifold,turbo(k04),slanger,intercooler byttet.

Bilen har også etter det stått lagret siden slutten av 2015 til nå i februar.

 

Det ble besluttet at no måtte det skje noe.

Siden eg såg at Corradoen hadde en lang vei å gå før den kunne være med på treff,måtte jo målet væreå få A4en ferdig trimmet og med på litt banekjøring.

Det eneste egentlig som gjenstod før den kunne ta turen til Austrheim og SBT tuning var clutchen.

Tok ut girkassa på garasjegolvet med litt for lave bukker under bilen(slik at kassa ikke kunne komme ut på golvet med jekken under)

Monterte lettet svinghjul og rød racerkluss,skiftet tetninger i girkasse og var no klar.

Bilen ble kjørt ut til Austrheim 17 August,og Ingve begynte på den dagen etter.

Fekk tilsendt "før" bildet av effektmåling som var 155,5 hk med noe rufsete ladetrykk,og tenkte at det var jo ein god begynnelse.

Litt seinare fulgte bildet med 190hk og meget forbedret dreiemoment og beskjeden "ikkje ferdig ennå"

Etter dette begynte ting å gå litt nedover: nei :Bilen hadde bestemt seg at den ville ikkje være med på dette og begynte å skape seg.

Så begynte feilsøking...plugger,coiler,lmm,trykktest,komptest,sjekket bensintrykk,bankesensor osv...no go...Selv tilbakestilt med originaldyser og chip ville den fortsatt ikke oppføre seg.: bh :

 

Optimismen var i live til to dager før vi skulle avgårde,da bestemte vi oss for å ta Even(min bror) sin bil(2010 A3 1.6TDI 3dr)

Han hadde jo endelig fått seg senk og felger og det skulle jo være litt kjekt å få vist den fram: cool :.

Så med godt mot og uten å vite hva som ventet satte vi avsted.

Turen bort gikk knirkefritt,kom oss bort før det ble mørkt og fikk tatt frem teltet.

Da skjedde jo det uungåelige når man hanskes med ting med litt vindfang i,det blåste opp: mad :

Etter å ha tjoret fast teltet i to biler,en henger og fire løse hjul stod det av seg sjøl og det var dags for en "ankerpils" eller fem:venner:...

 

Turen til Sverige lørdags morgen gikk også uten noe store happenings.

 

Søndagen kom og beslutningen ble tatt om å reise litt tidligere hjem pga. litt trasig vær: mad :

Fikk slått ned vindfanget og sagt hade til folk og kom oss avgårde i 12-tiden.

Kom ikke så langt som til motorveien før bilen fant ut at den ville ikke hjem,begynte med litt lett fusking og ingen gassrespons,

etterfugt av litt høy tomgang og "that's all she wrote"

Prøvde å starte opp igjen...kinnet litt lenger enn vanlig,gikk i ca to sekunder...crap:shf:

Måtte jo da ringe Odd og be om hjelp,han kom med Vagcom og kunne ikkje finne noe annet enn en feilkode på EGT,så han måtte jo hente henger og frakte

bilen tilbake til banen,så vi kunne fundere på ka vi skulle gjøre.

 

Siden banePoloen(Dorris) til Stig Samuelsen har skilter,var han så grei å låne oss den å kjøre hjem i:tilber:Han sa at den hadde hatt seg en liten episode på banen der den begynte å riste en del,noe som etterpå gikk over.

A3en reiste hjem på Odd sin henger og S2en til Odd fikk være med på Stig sin henger.

Ca. 6 timer etter vi egentlig var på vei hjem,var vi da på vei igjen.

Med noe nervøs veiholdning på vått føre på gateslicks og banecamber gikk det ganske bra til vi var nesten ute av Oslo,da kom ristingen tilbake...

Det kjentes ut som ene hjulet var på vei av,stoppet umiddelbart på en bensinstasjon og sjekket litt.Alle hjulene hang på.

Kjørte litt frem og tilbake og ting gikk seg liksom til.Turte ikke kjøre noe særlig over 60 da det kjentes ut som ene hjulet kunne låse seg når som helst.

Det skulle bli en lang vei til Fagernes der Odd og Øyvind hadde lagt inn en overnatting: faint :

Etter en god hvil i campinghytta: sove : var vi på veien igjen,hadde funnet ut trikset med å holde ristingen noenlunde i sjakk det siste kvarteret av gårsdagens kjøring.

Hold farten oppe og IKKE heng på giret.Resten av veien gikk egentlig ganske bra etter eg og Dorris hadde blitt litt bedre kjent.Kilden til ristinga var visst en ytre drivknute som ikkje var ved sine fulle 5.

Kom oss hjem og slapp A3en av på et verksted litt nærmere heimen.

 

Etter at Even da har vert kaptein skuteløs i en uke fikk vi tlf. i dag(5.sept) at de hadde funnet metallspon i dieselpumpa

og at dette var en ganske "kostbar" jobb...div flushing og bytting av dyre deler.Dette var visst ikkje uvanlig at dette skjedde:skummelt:

Så har du 1.6 Diesel(f.eks CAYC)...skaff deg havariforsikring: pisk :

Så da sitter vi begge med en bil som ikkje virker.

 

Etter at Odd hadde sagt kor takknemlig han var for hjelpen på forrige tur,sa eg til han at man må jo selvfølgelig hjelpe til,plutselig står man der sjøl...

Hadde bare ikkje tenkt at det skulle være så plutselig: dum :

Avslutningsvis,en kjempestor takk til de som hjalp oss med å komme oss hjem:glad:.

 

Kem sin tur e det neste gang: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Huff det var jævlig. Skal sjå om eg har noe liggende. Men contineltal dieselsystemet er relativt boss. Har dere sendt bilen hjem eller hva har dere besluttet?

 

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dro forbi dere ved rygge :) Bra skrevet, flere sånne!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Digger disse reisebrevene! Artig lesing, men leit at det ble så problematisk for dere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjekt å lese, selv om jeg var deltager. :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haha! Ante noe var på gang når jeg dro forbi dere og a3'n var på vei oppå henger! : haha :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Huff det var jævlig. Skal sjå om eg har noe liggende. Men contineltal dieselsystemet er relativt boss. Har dere sendt bilen hjem eller hva har dere besluttet?

 

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

A3en står på sekkingstad bilteknikk nett no,men blir nok henta heim i løpet av veka

 

Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.