Hjelp, jeg skal flytte, hvordan "fungerer" Oslo?

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har seg sånn at jeg har fått meg jobb i hovedstaden og skal derfor flytte ila de neste månedene. I den forbindelse dukker det gjerne opp noen spørsmål som jeg håpte noen her kunne besvare eller komme med sin mening rundt.

Har ikke noe familie eller venner i Oslo, så da må man finne svar i alternative kanaler :)

 

Foreløpig har jeg rukket å lure på:

 

1. Hva må jeg beregne i bomringutgifter per måned hvis jeg tenker å pendle inn fra f.eks Asker eller Skedsmo? Jobben ligger i Nydalen så blir da å kjøre ring 3 etter hva jeg har forstått.

2. Hvor bør jeg bo mtp kø osv når jeg skal jobbe i maridaldsveien (Nydalen etter hva jeg har forstått?)?

3. Er det noe spesielt jeg bør vite om dagliglivet i Oslo som kanskje skiller seg fra resten av landet? Bor i dag i Bergen, men det er jo som bygd å regne sammenligna med Oslo...

4. Er det mulig å finne seg et skrulokale rundt byen? Litt avstand gjør ikke noe, så lenge det er slik at jeg kan dra å skru en kveld/dag.

5. Noen som trenger leieboer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøver å svare litt i rødt:

 

 

Foreløpig har jeg rukket å lure på:

 

1. Hva må jeg beregne i bomringutgifter per måned hvis jeg tenker å pendle inn fra f.eks Asker eller Skedsmo? Jobben ligger i Nydalen så blir da å kjøre ring 3 etter hva jeg har forstått. Pr. i dag er vel utgiftene 33kr pr. passering (uten avtale) inn i Oslo-bommen, kommer du fra Asker må du også betale 16,50kr i Bærumringen. Så til sammen 49,5kr pr. passering inn i Oslo. Ingenting ut.

2. Hvor bør jeg bo mtp kø osv når jeg skal jobbe i maridaldsveien (Nydalen etter hva jeg har forstått?)? Da ville jeg ha sagt Torshov, Bjølsen, Sagene, Kjelsås, Grefsen, Ullern, Smestad. Områder som er vest for Nydalen. Da slipper du køen til Nydalen om morgenen.

3. Er det noe spesielt jeg bør vite om dagliglivet i Oslo som kanskje skiller seg fra resten av landet? Bor i dag i Bergen, men det er jo som bygd å regne sammenligna med Oslo... Nah.. Du trenger ikke henge på Karl Johan om dagen. Jeg har bodd her i 10 år nå og er kun på Karl Johan når jeg absolutt må. Du har rask tilgang til marka om du har bil eller kan ta buss og butikker/kjøpesenter er over alt.

4. Er det mulig å finne seg et skrulokale rundt byen? Litt avstand gjør ikke noe, så lenge det er slik at jeg kan dra å skru en kveld/dag. Jeg fant ikke noe når jeg var på jakt, men det finnes. Dog er prisene ganske høye.

5. Noen som trenger leieboer?Hakke plass :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1: Det er en bomring i hver ende av Oslo.(bare innover) Ved alna/Lambertseter og skøyen. Disse koster 33kr(29?) med bombrikke. ca 700kr/mnd bare til/fra jobb. Det er også en "liten" bom i Bærum ved Lysaker på 15-16kr inn til Oslo.

2: Dette er veldig avhengig av når du jobber. er det type 8-16 så er du "screwed" uansett om du skal bo utafor Oslo grensa. Hvis du skal kjøre bil så selg diesel asap. Alt tyder på diesel forbud til vinteren. Ang steder å bo vil jeg anbefale å se etter ukurrante steder med kollektiv hvis du prioriterer bil mtp kostnad, enten leie eller eie.

3. nja, aldri vært i Bergen men mener selv at mange folk i Oslo er veldig opptatt av seg selv, og tror alle er idioter bortsett fra seg selv [emoji14]

4: skrulokale er nesten umulig å finne, og du må beregne fort endel kroner isåfall. oppimot 2500-3000,- for en lite skrulokale. Men fått inntrykk at det er lettere å finne skrulokale retning Lambertseter og utover mot Vestby.

 

Ønsker deg lykke til i ny jobb. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har jobbet mye i oslo, men aldri bodd der. Mye pga at Oslo er lite bilentusiast vennlig når det kommer til parkeringsplasser, veistandard osv. Hvis du skal jobbe i nydalen så går gjøvikbanen forbi der, så et alternativ er å se på bolig langs denne, jeg bor på Åneby som er et stop på gjøvikbanen og jeg har ca 40 min inn til sentrum med tog, ca 30 min til nydalen. Toget er veldig skjeldent forsinket eller innstillt på denne ruten.

 

Personlig kjører jeg til jobb (på helsfyr) da kollektivt dit er knot og jeg jobber rett ved motorveien pluss at vi har ansatt parkering på jobb. Bruker ca 25 min hit med bil om det ikke er mye trafikk. Kjører da Rv4 og så Østreakervei, skjeldent jeg opplever mye kø her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for fantastisk respons :)

 

Ser jeg må ta meg en runde på google maps da ingen av stedsnavnene sier meg noe foreløpig :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er forresten aktuelt å bo utenfor Oslo også, jeg bare vet ikke hvor langt ut siden jeg ikke aner noe om tidsbruk, prøver å legge litt google maps ruter, men de sier jo ikke noe om kø alltid.

 

Defineres Oslo som bare "bykjernen" eller brukes begrepet Oslo om området ut til Bærum og utover mot Lillestrøm og?

Vet at dette sikkert høres helt blåst ut, men har vært i hovedstaden 4-5 ganger i mitt liv, der to av de var intervjuer til jobben jeg nå begynner i :P

 

ser jeg må oppdatere signaturen min forresten, har allerede anskaffa bensinbil Daniel :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oslo er Oslo. resten er "omegn"

Igjen, avhengig av når arbeidstiden din er, så burde du ikke bruke alt for lang tid.

Jeg bor på skjetten og jobber på Radiumhospitalet. arbeidstid er 7.00-14.30 og jeg drar 6.30 (null kø) og er hjemme ca 14.55-15.00. Bruker ikke mer enn 5min mer egentlig.

Drar jeg 16.00 er jeg ikke hjemme før 16.45 ca.

 

Hvis du legger ut noen krav til hva du leter etter rundt en bolig så kan jeg komme med ideer til steder. Men som Anders sier, kollektiv er noe du burde vurdere.

mtp både leie og eie priser så er Bærum veien endel dyrere kontra nordover og østover av Oslo. Skal du bo innenfor ring3 så må du ut med fort 10 lapper i leie for ca 35m2.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

så rushtiden er veldig sentrert med andre ord?

Jeg har flexitid med kjernetid 9-15 så jeg har litt tilpasningsmuligheter, hvis det hjelper.

Jeg er åpen for å reise kollektivt til jobb, forstår at det gjerne er en del å spare, men parkeringsmuligheter vil være et krav, slik at jeg kan benytte bil når det er ønskelig.

Kan desverre ikke kjøpe da jeg ikke har nok egenkapital

 

Krav-spec:

maks 30-40 min reisetid utenom rush. Kan vurdere lenger

bo alene

under 10 lapper

plass til dobbeltseng

 

Utover det har jeg ikke så mye krav, byen er ny så hvilken kant jeg bor på er ikke så nøye.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

rushtid er langt ifra sentralt. mellom 07.30-08.30 og 15.30-17.30 ca er det fult kaos. køene begynner å gi seg ved Frogner nordover, litt etter Manglerud østover. vestover vet jeg egentlig ikke. Men vil gjette nesten til Asker.

 

Mtp fleksitid vil jeg anbefale å komme tidlig og dra asap etter 15.00 for minst mulig til/fra jobben hvis du kjører.

evt komme 9, og dra sent. se når jeg skrev når verste rushtid er.

 

for å oppfylle parkering (ikke gateparkering) og leie under 10lapper så må du nesten garantert ut av Oslo. Eneste få stedene jeg vet om i Oslo som har lett parkering er i villastrøkene på Smestad (jeg leide der 1år og betalte 9800 for 53m2. Null stress å parkere) Dette var i 2013-2014.

Holder veldig med Anders at du burde sjekke Gjøvikbanen. tror ingenting vil slå prisene av hva du får der. Følg rv4 oppover og se hva du kan finne på finn ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bor i dag i Bergen, men det er jo som bygd å regne sammenligna med Oslo...

 

Bergen er større enn Oslo målt i areal ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Boligmessig ville jeg prøvd Nittedal/Hakadal kanskje på grensen til Hadeland der boligprisene og tilgjengelighet er vennligere en Oslo.Ca.45 min pendlervei.Harestua er veldig fint.

Lykke til!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan også se mot Sandvika,Asker og Lier. Pendla fra Lier til Oslo en del år men det er en del år siden. uten kø fra lier bruker du ca 30min. Kommer litt ann på hvor i Lier.

Denne ligger også rett ved togstasjon og gode buss tog muligheter.

http://m.finn.no/realestate/lettings/ad.html?finnkode=82152442

 

Denne ligger nærmere Oslo Her det parkering for pendlere på lierskogen som tar buss til Oslo.

http://m.finn.no/realestate/lettings/ad.html?finnkode=81507307

 

Muligheter for og finne seg skrulokaler er er i hvertfall mulig fra Drammen og innover til Olso

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Boligmessig ville jeg prøvd Nittedal/Hakadal kanskje på grensen til Hadeland der boligprisene og tilgjengelighet er vennligere en Oslo.Ca.45 min pendlervei.Harestua er veldig fint.

Lykke til!

 

Som Ingar skriver, oppover langs Rv4/Gjøvikbanen er forholdsvis rimelige alternativer.

 

Disse feks ligger i gangavstand til Nittedal togstasjon.

 

http://m.finn.no/realestate/lettings/ad.html?finnkode=83405847

 

http://m.finn.no/realestate/lettings/ad.html?finnkode=81329087

 

Tog til nydalen går på 16 min med rushtidstog.

 

tog.PNG

 

Forøvrig et fint område, oppvokst her selv. Kort vei til nordmarka, det går nattbuss hit i helgene (siste buss i tre tiden).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker så mye for all hjelp, overveldende respons :)

 

Sjekka maps, tar 14min å gå fra jobben til Nydalen stasjon, så med en sparkesykkel eller noe annet moro er jo det fullt mulig. Så dette er et meget godt alternativ!

 

Fordelen med å bo mot Lier er at reisetid mot familie i Vestfold blir kortere

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Familien til frua bor i Kodal/ Sandefjord. Kjører ditt på under timen fra Lier.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en leilighet i Nittedal, lioe ved stasjonen. 20 minutter med tog til Nydalen. Ring meg på 98499155 hvis du er interessert.

 

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrulokaler er lettere å få tak i dess lengre fra Oslo du beveger deg.

I Follo (sørøst for Oslo) er det endel lokaler hvor 3-4 klubbmedlemmer har gått sammen og leid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker igjen for alle tips og hjelp så langt.

 

har ikke ringt deg enda Vegard da jeg lurer på om jeg skal prøve å finne noe i gåavstand, fant flere aktuelle mellom 9 og 11k, men venter litt med å prøve å anskaffe, tar en tur til Oslo om to helger, tenker da å gjøre meg litt mer kjent i områdene rundt jobben for å lettere kunne sette meg inn i hva som funker!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får si ifra. Jeg kan bli med en tur som "guide" om du skulle ønske det =)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tilbudet Daniel, men har i første omgang ansatt min lillesøster (halvsøster) som guide. Hun har litt familie i Oslo og er godt kjent, så da ville hun bli med over fjellet for å gå på visninger samtidig som jeg kikker rundt etter et sted å leie :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle komme med en oppdatering her.

 

Nå har jeg faktisk fått tilslag på en hybel usett, den ligger bare 500 meter fra jobb (utenfor ring3) og er i et helt nytt hus, så første leieboer der :)

 

I følge utleier er det gode muligheter for gateparkering i området så bilen blir med som kosebil.

 

Vil igjen takke for all info og innspill som kom her, var overveldende god respons og velvilje til å hjelpe fra medlemmene her inne :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.