Fått feil dekkstr. på 1 av varebilene mine.

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Ville bare lufte denne litt her i forumet. Mens jeg var på ferie var en av mine ansatte uheldig å flærre opp 2 dekk på varebilen på noe jernstubber som vist nok var umulig å se når man rygget inn i et botettslag i Oslo. Nok om det, han måtte da ha assistanse fra Viking, de tok med seg bil og mann og for ned til deres verksted på Alnabru, alt bra så langt. De fant ut at dekka hadde såpass lite mønster igjen at man like gjerne kunne bytte alle 4 dekka, ikke bare de 2 som var ødelagt, ok det høres fornuftig ut. Min ansatt reiser blid og fornøyd tilbake til jobb igjen, og er på jobb daglig i 1-1/2 uke til jeg er tilbake fra ferie. Når jeg da ser bilen ser jeg med en gang at her er noe riv ruskende galt. Viking's mann har prestert å montere på dekk som er alt for store, bilen en VW T5 2015 er levert fra fabrikk med dekk str 255/45/18, viking mannen monterte på 255/55/18 noe som gir feil rulleomkrets med 7,3% som ikke er godkjent eller lovlig.

Jeg sender min ansatt tilbake med beskjed om at dette godtar vi ikke, bilen vil aldri bli EU godkjent eller gå igjennom en teknisk kontroll med disse dekka. Han får beskjed om at i og at han "godkjente" og tok imot bilen kunne de ikke ta de tilbake.

Blir ikke det litt feil av en profesjonell aktør i bilverdenen mot min ansatt som ikke har det helt store interesse og innsikt i bil og bilinteresse?

Jeg fikk en epost adresse til viking personen som hadde montert dekka, sendte epost for 3 dager siden uten å få svar.

 

Hva syns dere her i forumet om slik behandling ? Jeg har heldigvis ikke mottatt noen faktura fra viking enda, om den kommer vil den nok ikke bli betalt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette burde Viking uten tvil ta på sin kappe.

 

Kan ikke forvente at feks Agnes på 75 skal vite hva som er riktig dekkdimensjon på hennes bil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

 

Skal bli spennende å så hva som eventuellt svares i epost fra de, om det kommer noe. Vi kommer uansett til å bestille nye rett str dekk hos dekkforhandler eller Møller om dette drar ut i tid. En eventuell faktura fra Viking skal da brukes som justerings underlag på møtebordet ho ho ho.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo såklart forhandleren sin oppgave å sjekke vognkort og dimensjon som står på bilen. Er jo derfor man setter ned bilen hos "spesialister".

Dette er de helt klart ansvarlig for å rydde opp i.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med Bjørn Gisle og Jan Aimar: Ikke kunden sin feil, med mindre han forlangte de dekkene selv - noe han ikke gjorde i dette tilfellet her. Feil kan skje, men useriøst å ikke ordne opp i det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjen.

 

Fortsatt i mangel av svar på min henvendelse til Viking's ansatt kom faktura i posten idag, mmmmmmmmmm.

Den skal ihvertfall ikke betales før rett dekkstr er montert. Vi tok av hjula i går og monterte på vinter, la dekka i dekkreolen og der fikk de nesten ikke plass gitt, sier jo litt om str forskjellen.

Det jeg stusser over på faktura er at de presterer å ta nesten 2500,- eks. Mva pr dekk og 320,- eks. Mva pr dekk i omlegging .

Vel stive priser syns jeg.

Var i formiddag innom Dekk 1 og fikk pris på dekk av de, førte ikke Conti men fikk pris på Falken Azenis FK453 med load 103 til 1590,- eks. Mva pr dekk og 200,- eks. Mva pr dekk for omlegging. Mere "normale" priser. Mulig Conti dekka er bedre men. . . . . . . .

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De tok seg godt betalt for omlegg hvertfall. Blir vanskelig å sammenligne falken og conti desverre! Men varebildekk er dyrt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her må de jo bare ordne opp. Har de levert en vare som er feil og ikke godkjent på bilen til en ukyndig person som ikke har bedt spesifikt om disse dekkene så er det jo en feilleveranse. Tipper de ville bli kvitt disse dekkene og slengte de på og håpet på det beste.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her må de pent rydde opp. Tilby deg å få riktige dekk eller levere dekk tilbake med faktura så kan du slå til på det andre tilbudet heller :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjen.

 

da ser det ut til at dette ordner seg. Fått epost hvor de legger seg helt flate, levert inn dekk/felg og vi skal plukke opp riktige dekk på felgene i ettermiddag.

Blir spennende å se. Lurer på en liten ting, prisen, burde jeg forvente en ny faktura med lavere pris for endret dekkstr.?

Fikk jo først Conti 255/55/18, og nå skal det komme dekk i str 255/45/18 ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tvilsomt, en rask sjekk på dekkonline viser at Conti i 255/45 er dyrere enn 255/55, opptil 500kr dekket (Sportcontact 5 var dyrest, 1750kr vs 2311kr i 55 og 45 profil).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg har også sjekket litt opp nå, ser det samme at 45 profil er dyrere enn 55. Men, . . . . . . . .Viking skal ha nesten 2500,- eks. Mva MED 20% rabbatt . . . . . . . . . . .

Og 320,- eks. Mva pr.dekk for omlegg !

 

For å sette strek etter hvert så sendte jeg en prisforespørsel til Dekkmann på samme dekk, hvor Viking har bestilt dekka fra så ser vi !

Er ikke vanlighvis så gnien, men syns dette var drøyt ! Havner vi ca på samme etter at firma får trekt fra mva så er det greit.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser den, sjekket på dekkonline selv fordi det er enkelt å finne differansene, men prisnivået er nok ikke direkte sammenlignbart. Ser ikke bort i fra at norske dekkimportører har høyere utpris til sine forhandlere enn hva sluttbruker kan importere dekkene for selv fra utlandet. Som jo er hva man gjør på dekkonline.

 

Men her har det jo blitt merarbeid og ulemper for dere siden de gjorde feil i utgangspunktet, så det bør kanskje telle for noe også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

20% rabatt iflg veiledende pris er jo ikke noe å snakke om. Merkeverksteder gir jo 30% som regel. Rene dekkforhandlere gir ofte 30-50% på Conti. Og 400kr pr dekk i omlegg er jo hinsides all fornuft!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Generelt synes jeg mange har fått hinsides priser på selve omleggingen, skal jeg være ærlig. Men 1600,- for å legge om og avbalansere 4 dekk, hadde jeg aldri gått med på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser folk reagerer på omleggingsprisen av dekkene her(jeg også forsåvidt). Når på døgnet skjedde dette ettersom det ble gjort hos Viking? Hvis viking har lagt om dekk på kveld/natt/helg utenom åpningstid for at din ansatte skal kunne bruke bilen så fort som mulig, kanskje for å tjene inn penger i jobbsammenheng også, så er det ikke sååå ille med omleggingsprisen. Er det derimot gjort på dagtid og det ikke har vært noe hastverk så er det mildt sagt dyrt for å legge om 4 dekk som de i tillegg selger..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser folk reagerer på omleggingsprisen av dekkene her(jeg også forsåvidt). Når på døgnet skjedde dette ettersom det ble gjort hos Viking? Hvis viking har lagt om dekk på kveld/natt/helg utenom åpningstid for at din ansatte skal kunne bruke bilen så fort som mulig, kanskje for å tjene inn penger i jobbsammenheng også, så er det ikke sååå ille med omleggingsprisen. Er det derimot gjort på dagtid og det ikke har vært noe hastverk så er det mildt sagt dyrt for å legge om 4 dekk som de i tillegg selger..

Hei Simen.

Dette var på dagtid, og det hastet ikke mere enn at man fikk bilen igjen til man skulle hjem på ettermiddagen.

 

Og til orientering, har ikke fått tilbake dekk/felg enda, noe de lovet mandag ettermiddag, ja ja, vi får se da. . . . . . .

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Simen.

Dette var på dagtid, og det hastet ikke mere enn at man fikk bilen igjen til man skulle hjem på ettermiddagen.

 

Og til orientering, har ikke fått tilbake dekk/felg enda, noe de lovet mandag ettermiddag, ja ja, vi får se da. . . . . . .

 

Stusser på at de ikke kjørte bilen til en dekkforhandler/merkeverksted som de vanligvis gjør. Skal tydeligvis tjene mest mulig penger da ja.. hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis viking kjøper dekk fra en dekkleverandør, og skal ha påslag, så blir vel dekkene dyrere enn om man skulle ha kjøpt de direkte fra dekkleverandør selv.

Det blir jo et ekstra ledd som skal tjene penger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis viking kjøper dekk fra en dekkleverandør, og skal ha påslag, så blir vel dekkene dyrere enn om man skulle ha kjøpt de direkte fra dekkleverandør selv.

Det blir jo et ekstra ledd som skal tjene penger.

 

Normalt sett har jo en eventuell forhandler rabatt hos leverandør. Og da vil normalt den rabatten være inntjeningen. Er jo vanlig å selge ting til "utsalgspris".

Når det er sagt tror jeg ikke prisen på dekkene her er helt på skakka, men heller omlegget som burde vært inkludert i den prisen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

 

Da var saken ute av verden, fått nye dekk på felgene i rett str. og load. Betalt faktura på drøye 14" , men men det blei helg nå ihvertfall ha ha.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.