Webasto problem på VW - aktiveres men blåser/sirkuler kald luft i kupéen

Anbefalte innlegg

Som første snøfallet skaper snøkaos på veiene, finner man ut i kulden at komfort tilbudet i bilen ikke lever opp til forventningene som man ønsker : rolleyes

 

litt mer spesifikt:

 

Har en 2010 VW Caddy 1,9tdi med orig. Webasto. Denne fungerte 100% i fjor vinter, men ikke nå.

Ja, jeg har trålt forumet om andre Webasto problemer med å tilbakestilling av "låst"/locked webasto, små kjøring som skaper sot, brennkammer, glødeplugger osv. Men nå er ikke dette problem i mitt tilfelle.

 

Kjørt diagnose via vagcom/ VCDS og ingen feilkoder lagret (riktignok har jeg fått én i dag, som jeg skal komme tilbake til)

kjørt selvtest, funksjonstestet både på 08 - HVAC og 18 -AUX heating. Der virker alt.

 

Det som skjer:

Ved aktivering av webastoen (både manuelt med knapp i bilen og fjernkontroll) aktiveres denne og ting begynner å skje, det som vanligvis skjer: det tikkes og pumpes i motorrommet, diesel eksos luktes og webastoen går der. Innvendig skjer det som skal skje, blir lys i "viftedisplayet" og luft begynner å "blåses" ut. Men kupéen blir ikke varm.

Har tatt opp bildet "Measuring blocks" og der forstår jeg det slik at webastoen går veldig fort over ifra "start modus" til "after run modus".

Som det kommer fram på de to første bildene starter ikke #fresh air blower (V2) i det hele tatt, mens #swirl pot pump activation slå seg av ganske raskt fordi den går over på "after run modus".

som det kommer fra, virker glødepluggen og temperaturen i vannet stiger, men blir naturlig nok fort slått av når det paséres 100 grader, nettopp pga ingen sirkulasjon.(nok dette som skaper feilmeldingen på bilde nr 3) Men det forsetter å blåse/ sirkulere kald luft inni kupéen og det suser utvendig i webastoen i hele 20 min som jeg har som "running time" Så muligens den varmer motoren men ikke kupéen :(

 

Noen som har idéer om denne #fresh air blower (V2) - vifta, om hva som kan gjøres? Tvangskjøres på noen måter?

føler at der er denne som lager buggs her :(

DSC_0539.jpg

DSC_0538.jpg

DSC_0543.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gåen sirkulasjonspumpe for vannet; Webasto shutter ned og ingen varme til vekselen i kupeen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres veldig ut som defekt sirkulasjonspumpe på kjølevannet ja. Veldig vanlig at disse ryker.. mener jeg ga 900 på møller for ny.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gåen sirkulasjonspumpe for vannet; Webasto shutter ned og ingen varme til vekselen i kupeen?

 

Dette er en "intern"sirkulasjonspumpe i webasto-enheten?

Selv om den "shutter ned" kupe delen, virkfer forsatt "motor" delen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener pumpa er ekstern så både motor og kupe skulle forbli like kalde om det er dette som er problemet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men for biler som bare kom med tilleggsvarmer for motor, så inneholdt utvidelsessettet for kupevarme en sirk.pumpe? (Mener det var slik på T4 Caravelle i hvert fall). Så i så fall vil motoren men ikke kupeen ble oppvarmet hvis pumpa er defekt? (Og hvis brenneren virker så må jo varmen dukke opp et sted?)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg trodde at pumpa var nødvendig for å sirkulere vannet både i motor og kupe. Ved tilleggsvarmer er jo motor allerede igang og vannet dermed allerede i sirkulasjon. Dersom trådstarters Webasto når 100 grader etter kort tid, kan det tyde på at Webastoen ikke blir kvitt varmen over til vannet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg ser på "Measure block" med vagcom er at gløddingen er aktiv når webastoen starterter, men går raskt ned til 0% med engang temperaturen når over 100 grader og webastoen skifter modus samtig til after-run, som vil vel tyde på en prosess som går når webastoen har gått sin "running time" og skal skru seg av.

 

Har også lagt merke til at webastoen ikke er aktiv nå som tilleggs varmer, det som mange beskriver er et problem på korte kurer til butikken o.l. ifjor vinter merket jeg at denne gikk etter at jeg hadde skrudd av motoren og shuttet seg ned.

 

Så da kan det tyde på at det er en felles sirkulasjonspumpe?

Men hvorfor er webastoen aktiv hele de 20 min? (Lagger iallefall noe lyd utvendig og innvendig hvac anlegg er aktiv og blåser kald luft?)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min bil går også kupevifte i normert tid tross Webasto ikke har tent. Altså kupevifte blåser kald luft i oppsatt tid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for tilbakemelding så langt.

Kommet langt på vei med feilsøkingen.

Da ser det ut som man lander på sirkulasjonspumpen og noe man ikke får reset med vagcom

 

Har ikke kapasitet i nærmeste framtid å ta skru jobben selv, så skal høre med et verkted. Så kommer det tilbakemelding på dette etterhvert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan du lese av vann-/oljetemp etter 20minutt i AC konsoll eller på nåla? Er den null så er jo det en sikker indikator på at pumpa er gåen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå leste jeg riktignok ikke hva kjølevannstempetatuten var før oppstart men bilen hadde stått 6 timer siden sist i rundt 0^grader ute.

Men etter 20 min så var kjølevannstempetatuten på 8 grader. Og etter å latt bilen gå på tomgang i 2min hadde det stiget til 24 grader.

Tillegg så jeg at temperaturen på webasto var på grader.

Så da kan vi trekke konklusjonen at den heller ikke varmer motorblokka.

 

Men la merke til at tilleggspakke funksjonen prøvde å være aktiv, det var noe som sluttet ned etter 2-3 min på tomgang. Jeg nevnte tidligere at dette var også borte men tydeligvis ikke allikevel.

DSC_0544.jpg

DSC_0547.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den som hadde satset penger på at det var sirkulasjonspumpen hadde ikke hatt høye odds.

Dette ble løst i dag på verksted, som fant ut det samme som vi her på forumet og vipps løpet av én time var den byttet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selve pumpa kom på ca 1870,- + en drøy times arbeid

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Gåen sirkulasjonspumpe for vannet; Webasto shutter ned og ingen varme til vekselen i kupeen?

Hei. Hvor er denne sirkulasjonspumpen montert? 

 

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Høres veldig ut som defekt sirkulasjonspumpe på kjølevannet ja. Veldig vanlig at disse ryker.. mener jeg ga 900 på møller for ny.

Vet du hvor den er montert? 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.