Klonkelyder etter senking/fjærbein?

Anbefalte innlegg

Drar i gang denne tråden igjen....

 

Begynte å bli litt lei av klonkelyden jeg nå har fått (som jeg visstnok ikke hadde for halvannen mnd siden, ifølge denne tråden..). EU gikk forresten bra, de var "imponert" over hvor godt skrudd det var der fremme.

 

Men: jeg tror ikke gutta på eu gjorde jobben sin godt nok..når jeg jekker opp bilen, går kappa, som bildet på 1. side i denne tråden viser, helt ned til støtdempertårnet. Når jeg da tar tak i hjulet og løfter det litt oppover og slipper det igjen, så ser jeg at skåla går opp og deretter faller ned på tårnet igjen. Da kommer klonkelyden. Dette er ganske irriterende, men merkes kun ved kjøring på brå humper el.l. der hjulet blir "hengende i løse lufta" i et brøkdel av et sekund (eller mer, uten at jeg har prøvd bila i Holmenkollen enda..).

 

Det står ikke så mye om hva som ble enda på visa for dere andre, så jeg vil gjerne vite hva dere har gjort for å fjerne lyden. Fjærbeinslageret (eller aksialblablablalageret) er montert riktig vei, og jeg kan ikke se noen mulighet i å montere feil vei heller...Gjengetappen skrues liksom nedi lageret.

 

Det er montert H&R fjører, Bilstein Sprint dempere, foringer og lager i forstillinga har ca 2000 km bak seg på veien. (alt, inkl dempere etc byttet februar 04)

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Eivind Windspoll

når jeg jekker opp bilen, går kappa, som bildet på 1. side i denne tråden viser, helt ned til støtdempertårnet. Når jeg da tar tak i hjulet og løfter det litt oppover og slipper det igjen, så ser jeg at skåla går opp og deretter faller ned på tårnet igjen.

 

mvh

 

Eivind. Skal det ikke være slik da? Dersom du ser etter er det ingenting annet enn tyngden på bilen som holder denne "kappen" oppe fra dempertårnet. Fjørbeinslageret er jo ikke festet til tårnet, det er jo bare en "gummidings" med et lager i som hviler mot undersiden av tårnet???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skåla satt på samme måte i Golf III,ern min også. Litt over liksom. Merket ikke noe unormalt der i hvertfall.:) Hvordan Audi,n blir når den blir senket er en annen sak.

Bjørnar, jeg fjernet et blekk på min som var løst. Så ingen grunn til å ha det der. Tror det satt rundt fremmre lyddemperen.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er i hvertfall slik på Audi 80/90/coupe type 81, 85 og 89. På Golf 2 og 3 også, og flere med. Skåla skal være ca. en cm. fra tårnet, og skal gå ned når bilen blir jekket opp. Sikkert derfor det er plast rundt den, slik at ikke lakken skal bli skadet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne klonketiklonk lyden har jeg også, kommer ved sving til venstre i lav fart, spesielt ved fullt rattutslag! Noen ganger kommer det ikke hvis jeg retter opp hjula "sakte"!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Bjørn Sørheim

Denne klonketiklonk lyden har jeg også, kommer ved sving til venstre i lav fart, spesielt ved fullt rattutslag! Noen ganger kommer det ikke hvis jeg retter opp hjula "sakte"!

Defekt fjørbeinslager??? Eller drivknute. Klikkelyd ved fullt rattutslag i takt med farten, helst ved fullt rattutslag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Hermann Stakseng

Defekt fjørbeinslager??? Eller drivknute. Har samme symptomer det, men da en det mer som en klikkelyd i takt med farten, helst ved fullt rattutslag.

 

Har sjekket drivknuten! Trodde først det var hjullagret, så brokula, men etter å ha lest hva dere har opplevd, har jeg kommet til samme konkl. som deg Hermann, fjærbeinslager!

Har hatt denne kneppelyden/klonkelyden i snart 1,5år, blitt vant til den:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som nevnt over byttet jeg fjærbeinslager først. De har en lei tendens til å ryke hyppig på vag..

 

I tillegg måtte jeg bytte det som kalles "dogbones" etter eu, som da er noen vertikale stabstag foran. (Bedre beskrivelse lenger opp)

 

Da forsvant klonkingen helt, noe Magne sikkert er glad for nå.. :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Bjørn Sørheim

Denne klonketiklonk lyden har jeg også, kommer ved sving til venstre i lav fart, spesielt ved fullt rattutslag! Noen ganger kommer det ikke hvis jeg retter opp hjula "sakte"!

 

Jeg hadde en sånn lyd på bilen min jeg også, og det skyldtes at fjæra ikke satt i sporet sitt i fjærtårnet, sånn at fjæra vrir seg og hopper over et "hakk" (dårlig forklaring men!) rundt når du svinger på rattet. Kan jo være greit å sjekke det ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Knut Arne Oppigård

Har nå fått på senking av bilen min, og mer enn noen gang kommer det klonkelyder når jeg kjører på hullete vei... Sjekk bildet, skal det være sånn? Det høres ut som om det er denne som slår. Problemet har vært her leenge, men har blitt verre etter senk. Fjærbeinslager byttet jeg for ca 20k km siden.

 

Har også sjekket akte, på a80 94 07 407-10 og jeg kan ikke se at jeg mangler noen deler ihvertfall...

 

Koppen i toppen (hah, det rimte) sitter riktig vei i allefall. Sånn så det ut på 80 min og. Fikk knirkelyder jeg........ Da solgte jeg shiten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppdatering;

hadde med C4en til kamerat som skrur Audi daglig, og han skjønte ikke helt hva faen det var denne snodige puste/hvese lyden fra ene bakdemperen.

 

Derimot når jeg lå i 100 nedover Østerdalen på søndag var det våt asfalt som dempet støy fra hjul/veibane og da la jeg merke til at det var litt slik lyd over små dumper etc i veibanen (lett komprimering, akkurat som når jeg står på hengerfestet bak - ingen brå bevegelser). Mistenker sterkt at det er den gummikappa/øvre"foring"/feste etc til fjærbeinet som burde ha et medlemsskap i NAAF...

 

Dessuten "knirker" bilen litt når jeg såvidt trekker rattet over til en side, ikke metallisk - men høres nesten litt ut som et tennåringspar som skal prøve å skjule det de driver med uten å lykkes 100% :D.

 

I tillegg så er det noe vibrering e.l. når jeg ligger rundt 100km/t og svinger litt - ikke mye - så en avbalanseringsrunde står for tur. Samt å fikse nye skiver/klosser på lørdag og kikke etter status for disse "klanke" lydene jeg fikk ved hjulspinn i forrige uke.

 

 

Vorsprung durch Technik - und viele Geld bei Perfektionismus

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.