Ulik dekkdim/felgbredde 4motion

Anbefalte innlegg

Dette er vel omhandlet før, men fant ikke noe i farta. Vurderer 8.5 foran og 9.5 bak. 235/35 dekk rund baut vil passe, men strekker seg litt ulikt med dertil ulik endelig diameter. 225/35 foran og 235/35 bak har ulik høyde men vil det bli likere pga tilpasset strekk, altså at 235 strekkes noe mer og blir derfor litt lavere?

 

Teoretisk, men vil ha nytt sommeroppsett til passaten! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som du selv sier, så er dette diskutert før. Og som regel kommer det dertil forskjellige svar også. Jeg sitter ikke på noen fasit, men i mitt hode så kan ikke rulleomkretsen bli mindre, da må en fjerne en bit av slitebanen i rulle-retningen (korte inn rulleomkretsen). Men dekksidene vil strekkes og bli stivere ja, det sier seg selv. Er vel en grunn til at det går å strekke dekket et stykke før det stopper opp og en får glippe mellom felg og dekk, dekksiden er strukket til max...... I tillegg så skal jo torsen systemet tåle litt forskjeld (jeg personlig ville ikke kjørt med ulik dim). Så jeg ville heller kjørt lik dimensjon, eventuelt en kombo-dim som var lik i omkrets.

 

225/35-19 og 255/30-19 er det 0,7% differanse på f.eks. Vet ikke om det er plass til 255/30-19?

 

Jeg også vurderte bredere felger bak, men pga 4motion og at jeg ikke ville ha mer strekk bak, så holder jeg meg til 4 like hjul. Lurer på å hive på noen spacere bak for å få hjula like langt ut.

 

 

Edit; 225/35-19 vs 235/35-19 er 1,1% differanse.......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi tenker litt ulikt- jeg tenker at pytagoras gjør seg gjeldende ved ulik strekk og således påvirker den reelle høyden (mye strekk gjør reell dekkprofil lavere). Presise tall blir vanskelig, men det er rimelig å anta 0,X prosent forskjell.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan godt hende du har rett. Som sagt, jeg har ikke fasiten på dette og skal ikke påstå noe som helst. :)

 

Men at en klarer å dra inn 1,1% er ihvertfall jeg skaptisk til. Men er jo opp til hver enkelt hva en vil gjøre, jeg liker å tro at drivverket har det bedre (over tid) med like dekk. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare å kjøre på med 235/35 rundt baut dersom du mener det er et alternativ. Forskjellen er så liten, at du det ikke vil ha noen innvirkning på drivverket - spesielt ikke på en bil med Haldex (sett at det er 3C-en).

 

Torsen kan ha en forskjell på 6km/t foran og bak og dette er en bil som har konstant firehjulstrekk - er vel begrenset hvor mye Haldexen griper inn på sommerstid:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan godt hende du har rett. Som sagt, jeg har ikke fasiten på dette og skal ikke påstå noe som helst. :)

 

Men at en klarer å dra inn 1,1% er ihvertfall jeg skaptisk til. Men er jo opp til hver enkelt hva en vil gjøre, jeg liker å tro at drivverket har det bedre (over tid) med like dekk. ;)

 

jeg tror heller ikke man klarer 1,1% - derfor 0,X angivelsen min. Men jeg tror man kan kompensere noe om man skulle ha et oppsett med marginale forskjeller. Jeg heller nok mot like dekk rund baut, men med ulik felgbredde da jeg tror det vil gi minste forskjellen..

 

Bare å kjøre på med 235/35 rundt baut dersom du mener det er et alternativ. Forskjellen er så liten, at du det ikke vil ha noen innvirkning på drivverket - spesielt ikke på en bil med Haldex (sett at det er 3C-en).

 

Torsen kan ha en forskjell på 6km/t foran og bak og dette er en bil som har konstant firehjulstrekk - er vel begrenset hvor mye Haldexen griper inn på sommerstid:)

 

Det er jo sistnevnte vi vil unngå - at forskjellen blir såpass stor at haldex nettopp tror man spinner og griper inn konstant. så lenge ikke haldex griper inn er jo ikke dette noen problemstilling. MEn det later ikke til at det finnes noen fasit på avviket som skal til før haldex griper inn......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har spurt han Runar Kopperud på forumet her om noenlunde det samme.

HEr er svar:

 

Hei Runar,

 

Virker som du har litt peiling på dette med felger, dekk og dekkstrekk å gjøre

 

Har en Passat 3C 4 Motion. Der må man jo ha lik rulleomkrets osv..

 

Men vil det bli likt om jeg har 8,5" med 225 foran og 9,5" med 225 dekk bak?

Eller tenker jeg feil?

 

Mvh Joakim Roer

 

Du må ha mye strekk for å få ulik diameter, så dette går fint. Husk at det ikke er så mye plass utover på disse, et på felg bør være rundt 45. Ville gått for 235/30, tilsvarer orig.dim og blir ikke så stekt på 9,5 tom.

 

Mvh Runar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er kanskje ikke sammenheng mellom teori og praksis, kan det virke som...det er uansett godt nytt!

 

Hvordan ble det på din bil, Joakim - ble det ET45 og 9,5 bak?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er kanskje ikke sammenheng mellom teori og praksis, kan det virke som...det er uansett godt nytt!

 

Hvordan ble det på din bil, Joakim - ble det ET45 og 9,5 bak?

 

Kom aldri så langt at jeg kjøpte nye felger:( Fikk motorhavari og solgte rett etter det ble fikset:)

Fikk gleden av senkefjærene i 3 dager:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En kuriositet oppi dette er jo om man har slitte dekk på en aksel og nye på annen. Det vil skille opp mot 10-12mm på diameteren om ikke mer (enkelte nye dekk har vel 7-8mm mønsterdybde).

 

Dette er det vel ingen forbehold mot fra VAG?!

 

Screenshot_20170117-100323_zpsbulc2slf.p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.