Dekk med Load indeks 92 - 235/35/19

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en Skoda Superb 2010 som det er Min Load indeks på 92.

Det står originalt 225/40/18 sommer og 205/55/16 vinter.

Har kjøpt inn ett sett 19", men problemet er at det bare ett eneste dekk som har høyere load indeks en 91 i 235/35/19.

ZETA ALVENTI dekk er å få tak i 235/35/19 Li 93W XL men støyer (74 desibel) endel å ingen forhandlere i Norge ..

Dekket jeg har lyst på som jeg er kjempe fornøyd på konebilen (205/50/17)

er 235/35 ZR19 TL 91W SD LANDSAIL LS588 UHP XL som har bare 68 desibel.

Disse syntes jeg fungerer meget bra på konebilen, meget stillegående og fungerer bra på tørt å våt føre.

 

Vet Landsail dekket har for lav Li i forhold til mitt vognkort. 91 = 615kg x 4 = 2460 kg

92 = 630kg x 4 = 2520 kg

 

Tillatt totalvekt på bilen er 2154 kg

 

Maks aksellast foran 1200 kg

Maks aksellast bak 1250 kg

 

Så er jo innafor men hjelper nok lite når det står 92 i vognkort Haff.

 

Det som er rart er at på 2010 modeller skoda super så er load indeksen på 92.

2.0 Tdi 140 hk Dsg fwd.

 

Men på 2011+ så er den enten 88 eller 89 uavhengig av 1.6tdi eller 4x4 eller dsg, hengervekt osv..

 

(Eks 2013 model 140hk Dsg fwd

Maks aksellast foran 1100 kg

Maks aksellast bak 1060 kg

Akkurat samme egenvekt og totalvekt og hengervekt .. )

 

Er det kanskje mulighet for å få endret load indeksen i vognkortet ? (Tviler egentlig på dette.)

 

Felgene det er prat om er (Driver å vurdere å bytte til lysere farge på felgene eller endre til sølv kant)

20161110_213821.jpg

Felgene har dessverre inn press 35 (originalt 45 på bilen ) så er ikke helt lovlig der heller, men di passet meget bra på bilen.

 

Her er original felgene P1030664lys.jpg

225/40/18 inn press 46 .

Er sports understell på bilen men vurderer å bytte til 30mm senk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er du sikker på akselvekt bak? Har sjelden sett høyere tillatt akselvekt bak enn foran.

91 LI burde holde på denne når den er oppgitt med 1200kg akselvekt foran (615kg = 91 LI).

Det er mulig å endre Load Index i vognkort, så lenge det holder ifht akselvekter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er du sikker på akselvekt bak? Har sjelden sett høyere tillatt akselvekt bak enn foran.

91 LI burde holde på denne når den er oppgitt med 1200kg akselvekt foran (615kg = 91 LI).

Det er mulig å endre Load Index i vognkort, så lenge det holder ifht akselvekter.

 

Screenshot_2016-12-28-12-05-50.png

Er dette på alle 2010 modeller ser det ut som ?!?

 

Da får jeg nok ikke endret bak siden der er det 1250kg som ikke går med Li 91- 615kg x 2 = 1230kg...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ofte står LI i vognkortet oppgitt likt som LI det var på bilen når den ble registrert.. Desverre.. Men så lenge du kan dokumentere at lavere LI har høy nok bæreevne _burde_ det gå å registrere den ned, men det vil nok kunne bli litt av en prosess om du møter feil person.. Sett det på å kjør :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sendt Svv. En mail, så blir spennende å se hva jeg får i svar.

 

De blir nok satt på bilen samme hva.

Har ikke så lyst på 245/35/19 siden redd det blir for bredt.

Å det skal vel mye til at det blir noe følger angående forsikringa vis man kommer i ulykke. Så lenge ett dekk ikke eksploderer eller noe da :-p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sendt Svv. En mail, så blir spennende å se hva jeg får i svar.

 

De blir nok satt på bilen samme hva.

Har ikke så lyst på 245/35/19 siden redd det blir for bredt.

Å det skal vel mye til at det blir noe følger angående forsikringa vis man kommer i ulykke. Så lenge ett dekk ikke eksploderer eller noe da :-p

Husk at feil loadindex ikke blir godkjent på PKK.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sendt Svv. En mail, så blir spennende å se hva jeg får i svar.

 

De blir nok satt på bilen samme hva.

Har ikke så lyst på 245/35/19 siden redd det blir for bredt.

Å det skal vel mye til at det blir noe følger angående forsikringa vis man kommer i ulykke. Så lenge ett dekk ikke eksploderer eller noe da :-p

 

Når du skal sette på felger med ET som ikke er godkjent, så har nok ikke 91/92 så mye å si heller. Det jeg dog ville anbefalt er å sette på et tryggere og bedre dekk en Landsail og diverse andre "kina" dekk. Det er nok vesentlig bedre for sikkerheten en 1 vekttall :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk at feil loadindex ikke blir godkjent på PKK.

 

Det regnet jeg med. Det samme gjelder jo feil ET.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du erfaring med LANDSAIL LS588 UHP ?

 

Har du kjørt på dette dekket selv?

 

Jeg å fruen har kjørt ca 7000 km på dette dekket hittil å er meget fornøyd.

Hadde ett ublidt møtte med elg, så ble brå brems i 85km/h. dekket stoppet meg i tide.

Det fungerer meget godt å sprut regn som på tørr asfalt er min erfaring.

+ Det støyer meget svakt 68 dB.

Her er en NAF test av dekket.

https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/sommerdekktest-2015/landsail-ls-588-uhp/

 

Har vurdert å frese senteret 2,5mm for å få riktig ET + det er ut som det står ET 38 inni felgene. (Etter google søk på dele nr på felgene så er felgene ET 35).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan jo eventuelt ha annen dekk dimensjon 225/40/19 (4.9% og blir muligens litt smalt kanskje )

Eller 245/35/19 (3.6% er jeg redd kan bli litt bredt bak vis jeg ikke får noen til å fresse ned innpresset).

 

Har sendt mail til to firmaer angående lakkering av felgene og fresing av senteret.

 

Farge valg er jeg litt usikker men trur Gunmetall / RAL7005 hadde fungert bra. Kanskje litt lysere.

Svart blir borte på sølv bil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette her virker jo rart. A6'en min hadde høyere egenvekt, tillatt totalvekt og tillatt tilhengervekt, men hadde LI på 91. Pga. import var det noe mangelfult vognkort hvor det bla. manglet maks tillatt aksellast, så vet ikke nøyaktiv hva som var riktige tall der :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke dette heller.

Det er tilogmed en 2012 som har høyere egenvekt totalvekt og hengervekt en min å den har 89 ?!?! :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det regnet jeg med. Det samme gjelder jo feil ET.

Det kommer jo ann på hvor mye du forandrer. Er lov å forandre ET med 7,5 hver vei pr felg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kommer jo ann på hvor mye du forandrer. Er lov å forandre ET med 7,5 hver vei pr felg.

 

Blir ikke automatisk ulovlig utover 15mm pr aksel heller, men da må det inn å godkjennes og føres inn i vognkort.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.