Gjøre med rust i karosseri under?

Anbefalte innlegg

Har en bil som ikke er tectylbehandlet under og dermed har det begynt å ruste friskt. Tror ikke det er hull noen plass men et par år til så hadde det vært igjennom regner jeg med.

 

så hvordan stoppes dette? sandblåsing av hele bilen under er ikke noe tema. Planen er så fjerne så mye av det løse jeg får til og høre om noen her inne har noen tips til vidunder midler som stopper / fjerner rusta.

 

karosseri er ikke mitt fag, men har prøvd mye opp igjennom åra men aldri funnet noe bra middel mot rust. Prøvd det meste...

 

Tar gjerne imot tips på ting som noen vet fungerer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sauefett /lanolin .spray alt godt inn med det etter fjerning av løs rust

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sauefett /lanolin .spray alt godt inn med det etter fjerning av løs rust

 

rett på rusta? : eek :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det eg ble fortalt , men eg har ikke fasiten

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

her står det mye bra:

 

http://www.osloantirust.no/faq/

 

er fortsatt skeptisk å påføre dette rett på saftig rust..og itillegg må behandlingen gjøres 2 ganger i året.

 

takker for tips og det vil bli vurdert.

 

Andre tips enn lanolin?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Førstogfremst få bort tectylen på det utsatte stedet, regner med det det er blitt hardt og sprukket etter manglende etterbehandling. Lanolin olje er fint å bruke rett på rusten, det stopper det ikke fra å ruste, men det penetrerer området og senker prossesen betraktelig, og du kan ikke legge på for mye av det. Spillolje gjør åsså samme jobben egentlig, så kan du legge på ny understellsbeskyttelse fra f.eks Biltema oppå det igjen.

 

Det finnes ingenting som stopper rusten helt, men olje kan fint utsette nødvendig rustsveising i en 10 15 år.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja... dette er en bil jeg hadde tenkt å ha noen år samtidlig som det er en god del verdi igjen på den så hadde vært knall om det fantes noe som stoppet rusta og ikke bare bremset utviklingen.. som sagt i første tråd så er ikke sandblåsing noe tema.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finnes ingenting som stopper rusten helt, men olje kan fint utsette nødvendig rustsveising i en 10 15 år.

 

Rent kjemisk finnes det mye som stopper rusten helt, men alt er ikke å få tak i.

Har god tro på dette produktet https://fertan.de/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rent kjemisk finnes det mye som stopper rusten helt, men alt er ikke å få tak i.

Har god tro på dette produktet https://fertan.de/

Jeg er skeptisk til slike vidundermidlers langtidsvirkning 😬😬

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

blir vel å ha på gode gamle owatrol

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Owatrol har jeg forsøkt, men er ikke imponert.

Ullfett skal trekke helt inn, (som Owatrol egentlig reklamerer at det gjør..) men skal ikke slippe på samme måte.

Jeg ville vel anbefalt en steaming først så alt saltbelegg og gammel skit forsvinner, men minst like viktig er det vel å få sprøytet i hulrom og kanaler på nytt da jeg i hvertfall føler at rust innenfra er mange ganger vanskeligere å få tatt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Owatrol fungerer. Men du må først skrape bort den løse rusta. Vaske så over med noe som tar fett. Smør på godt med Owatrol.

Vent i 2 dager (må stå i plussgrader) tørk bort flytende Owatrol og mal over med bengalakk. Du kan legge på understellsmasse på toppen.

 

Men det er ikke noe som er like bra som sandblåsing med epoxy lakk og understellsmasse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi som skrur på gamle biler på jobben gjør følgende:

 

Skraper bort alt løst under bilen, gjør rent så godt det lar seg gjøre rundt der det er rust.

Helst skal det bli helt blankt, uten svarte/brune flekker i stålet.

Får du det ikke helt blankt, så smør/spray på brunox.

(anbefaler å pensle det, da det er lettere å styre det inn i sprekker og under falser.)

 

La dette tørke, og spray/smør hele bilen under med owatrol.

 

La dette tørke, og da kan du gjøre litt forskjellige ting.

 

Du kan enten behandle med tectyl og sprøyte dette TYKT på.

 

Eller du kan få blandet opp bengalakk i bilens farge (da en tett/ikke metallic farge), og blande først owatrol/benga 50/50, så overmale med kun benga etterpå.

Så kan du etter dette igjen behandle med tectyl, om du ønsker det.

 

-Thelle-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

får oppdatere litt her.

 

vasket med kraftvask først, fjernet så mye som mulig av det løse (en helve.... jobb for å si det mildt) og påførte 2 lag med owatrol. Lagene fikk tørke skikkelig.

 

Deretter et skikkelig tjukt lag med hagmans tectyl. Ble meget fornøyd. Blir spennende å se etter et par år hvis jeg fortsatt har bilen hvordan det ser ut....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nja... hehe holdt jo et par mnd. uffffff

 

jeg gjentar, vasket med avfetting, løs rust ble skapet vekk. 2 solide lag med ovatrol som fikk tørke mellom lagene. Deretter mye tectyl.

tar gjerne imot andre forslag til hvordan dette kan stoppes.

 

20170717_153718.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

må i det minste sandblåse

 

nytter ikke å skrape bort løst å kapsle det inn..

 

alternativet er å få tak på noe rustguffe med så mange fareskilt at du ikke ser hvilket merke det er

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Førstogfremst få bort tectylen på det utsatte stedet, regner med det det er blitt hardt og sprukket etter manglende etterbehandling. Lanolin olje er fint å bruke rett på rusten, det stopper det ikke fra å ruste, men det penetrerer området og senker prossesen betraktelig, og du kan ikke legge på for mye av det. Spillolje gjør åsså samme jobben egentlig, så kan du legge på ny understellsbeskyttelse fra f.eks Biltema oppå det igjen.

 

Det finnes ingenting som stopper rusten helt, men olje kan fint utsette nødvendig rustsveising i en 10 15 år.

 

Spillolje kan gjøre stikk motsatt av ønsket effekt. Den inneholder avfallsstoffer fra motoren, alt fra bitte små metallpartikler som vil begynne å ruste til syre som kan angripe ledninger og slanger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke så mye som sitter rett på Owatrol. Orange Wurth-grunning sitter godt på tør Owatrol.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tectylen sitter som bare det den men hjelper jo lite når rusta kommer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er nysgjerrig. Bil og årsmodell? Og, hvor på bilen er det bildet fra?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en koreaner, trekkbilen min. 2004 modell. Det skal sier at det er 0 rust på utvendig karosseri. Absolutt ingenting.

Bilde er under bilen, bak. Er der det er mest. Mindre jo lenger fram man kommer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjøpt et kit med lanolinprodukter, og er så langt imponert. Får se om det holder, dette skal i teorien trekke inn under rust men må hjentas med etpar års mellomrom. Blir særs grisete, men støv fester seg av en eller annen grunn ikke.. [emoji14]

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjøpt et kit med lanolinprodukter, og er så langt imponert. Får se om det holder, dette skal i teorien trekke inn under rust men må hjentas med etpar års mellomrom. Blir særs grisete, men støv fester seg av en eller annen grunn ikke.. [emoji14]

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

 

Har lurt på Lanolin selv, men enkelte sier at det lukter sau av bilen etterpå (naturlig nok siden det inneholder sauefett eller noe).

 

Hvilke erfaringer har du med lukt? Tectyl og andre behandlinger lukter jo også i et par dager, så det er vel å forvente uansett produkt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har lurt på Lanolin selv, men enkelte sier at det lukter sau av bilen etterpå (naturlig nok siden det inneholder sauefett eller noe).

 

Hvilke erfaringer har du med lukt? Tectyl og andre behandlinger lukter jo også i et par dager, så det er vel å forvente uansett produkt?

 

Har bare hatt det i liten grad, og prøvde først litt i bakluka (åpent) på Nazze og da luktet det noen dager i sola. Helt borte etter etpar uker. Lukter lite i garasjen der cabben står, og de på jobben som har hatt full behandling må ha bilen stående vekk fra belegningsstein noen dager og da lukter det litt. Tipper det har veldig med hvor god operatøren er med å ikke få det på varme deler.. [emoji14]

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.