Audi A7 Quattro - Bytte 1 eller alle dekk?

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Ett av sommerdekkene mine har fått en skade og må byttes. Dekkene er generelt sett nye, gått ca 12k km, og det er mye mønster igjen.

Jeg har ikke målt dekkene enda, men hva er toleransen på mønster dybde / omkrets på dekk med quattro systemet? Skulle helst sluppet å kjøpe 4 nye dekk hvis det er mulighet for det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du kan bare bytte ett avhenger nok litt av mønsterdybde, men hvis du bytter til dekk i samme dim så kan du fint bare bytte på en aksel :)

 

Toleransen i torsen-systemet takler fint det.

 

Men hvordan ulik mønsterdybde på samme aksling fungerer aner jeg ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2-3mm i forskjellig dybde går, men bør ikke være noe mer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dekk som har gått 12000km anser ikke jeg som nye hvertfall. Jeg mener du bør bytte dekkene på samme aksel i det minste.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

 

Takker for svar. Det som bekymrer meg er å ta knekken på senter-differensialen. Er det forsvarlig å ha 2-3mm i mønsterdybde differanse mellom dekkene på front aksling og bak aksling? Jeg vet at noen systemer kan være veldig følsomme på dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det beste er 0mm forskjell men 2-3mm går som maks.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om jeg husker riktig er toleransen i gjennomsnittelig ( mønsterdybde v. hjul + h.hjul delt på 2 ) mønsterdybde mellom for og bakaksel på bil med Torsen diff 2mm. Haldex 3mm. Større forskjeller vil ikke nødvendigvis gi havari, men risting/vibrasjoner/svingninger i lengderetningen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.