Anbefalte innlegg

A6 allroad bremseklosser nedslitt på stempelsiden etter 15-20' km (ca 1år). Gjelder begge sider foran. Slitasjevarsler tente, ytre klosser er nesten ikke slitt. Feil og løsning på dette? Trege glidere eller caliperstempel? Noen som har hatt det samme?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde samme problem på min, var at gliderne var trege hos med.Pussa av de og gjorde det reint, satte de inn med kulelager greas

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er en kjennt feil som møller ikke finner løsning på. Bytter klosser etter 15-20.000km... "alle" biler har problemet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører du mye med cruise?

 

Sent fra min SM-A310F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har samme problem, slites fort med automatgir og tung bil. Med regnsensor aktiv vil bremsene pulsere litt for å tørke klossene i regnvær, vet ikke om det har noen betydning for slitasjen. Har tenkt å bytte caliper for å se om det kan hjelpe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører du mye med cruise?

 

Sent fra min SM-A310F via Tapatalk

 

Hei. Ja kjører en del på det. Lettere å passe fartsgrense :)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har samme problem, slites fort med automatgir og tung bil. Med regnsensor aktiv vil bremsene pulsere litt for å tørke klossene i regnvær, vet ikke om det har noen betydning for slitasjen. Har tenkt å bytte caliper for å se om det kan hjelpe.

 

Men slites så ujevnt? Innerkloss nedslitt mens ytterkloss knapt er synlig slitt.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skyldes garantert trege glidere. Det er jo disse som skal sørge for at kraften blir fordelt likt, mellom begge klossene.

 

Kontroller at kalipperen kan bevege seg "lett" på gliderene.

I noen tilfeller er glidere/hylser slitt og kan "sitte fast" under belastning. Da er det bare å bytte glidere og hylser (eller sette inn hylser).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er en kjennt feil som møller ikke finner løsning på. Bytter klosser etter 15-20.000km... "alle" biler har problemet.

 

Quoter meg selv her...

 

Om noen som faktisk jobber på møller, eller personlig har erfaringer og løsning på dette skal jeg videreformidle til møller lokalt. Glidere går som smurt, ingen problem med de.. har prøvd klosser fra 3.0? -uten bedring.. men noe må jo være tregt ettersom dette fungerer når alt er nytt. Stempler i caliptere er lette.

 

Her der dette diskutert tidligere.

 

https://forum.vacn.no/showthread.php?280319-forventet-levetid-bremseklosser-VAG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I noen tilfeller er glidere/hylser slitt og kan "sitte fast" under belastning. Da er det bare å bytte glidere og hylser (eller sette inn hylser).

 

Interresann teori..

 

 

Om gummi bli hard, og muligens litt rommere.. kan dette føre til at det "setter seg"? mulig dette må prøves [emoji106]

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

problemet med calippere som har glidere er sjelden av selve hylsa går tregt pga manglene smøring men at gummiopplagring til gliderne blir presset mot senter pga irr ved alu calippere og rust ved jern calippere. hylsa må ut og det må pusses gullende rent. hjelper altså ikke å ha på fett på hylsa hvis problemet er rust / irr under hylsa som er svært vanlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig vi snakker forbi hverandre. Når jeg sier hylse og glidere, så tenker jeg at hylsen sitter fast i bremseklaven, og at gliderene glir inni hylsen.

Ikke alle klaver som har hylser, noe har bare et hull i selve klaven.

Jern og aluminium vil korrodere, og skape en ujevn overflate, som kan føre til at gliderene "sitter fast" (spesielt ved sideveis belastning = bremsing).

Da borrer jeg opp hullet i klaven og setter inn en rustfri hylse/rør, som er avstemt med gliderene. Får da en hylse med glatt og fin overflate for gilderene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis man er nøye, kan man også vinkle glidere/hylse en tank mot rotasjonsretningen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Quoter meg selv her...

 

Om noen som faktisk jobber på møller, eller personlig har erfaringer og løsning på dette skal jeg videreformidle til møller lokalt. Glidere går som smurt, ingen problem med de.. har prøvd klosser fra 3.0? -uten bedring.. men noe må jo være tregt ettersom dette fungerer når alt er nytt. Stempler i caliptere er lette.

 

Her der dette diskutert tidligere.

 

https://forum.vacn.no/showthread.php?280319-forventet-levetid-bremseklosser-VAG

Tingen er jo at dette ikke fungerte når det var nytt.

Hadde forøvrig innom en kunde i forrige uke som slet med dette tidligere. Nå brukte sønnen bilen til å pendle med til stavanger og da hadde bilen kjørt 40k uten skift.

 

Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis bremsene kun opplever forsiktig bruk, kan en mulig løsning være:

 

Start bilen og trykk 3-5 ganger hardt på bremsepadelan, når bilen står stille.

Gjør dette minst en gang i uken.

Når dette har en effekt, vil man merke at bremsene blir merkbart mer agressive.

 

Skjev klosseslitasje er kjipt, det gir også redusert bremseeffekt, som kan være kritisk. Bruk bremsene !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

problemet med calippere som har glidere er sjelden av selve hylsa går tregt pga manglene smøring men at gummiopplagring til gliderne blir presset mot senter pga irr ved alu calippere og rust ved jern calippere. hylsa må ut og det må pusses gullende rent. hjelper altså ikke å ha på fett på hylsa hvis problemet er rust / irr under hylsa som er svært vanlig.

 

Var mange gode innspill på dette. Velger å bytte glidere og klosser i denne omgang så får man se om det blir bedre.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.