Anbefalte innlegg

Hei!

 

Fikk byttet til sommerdekkene igår og kjenner at bilen sporer en del og samtidig trekker seg en del til sidene. De er også ubehagelig å kjøre enn feks vinterdekkene.

 

Målene jeg har på akkurat nå er 255/35 R19, Vinterdekkene var 235/35/17.

 

Har jeg for brede dekk? Norske veier som ikke passer dekkene? Stive dekk pga nylig fått på?

 

Takk for svar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

255 er det A4/A5 kommer med originalt på 8.5" felg. Jeg opplevde også mye sporing med denne bredden på begge mine tidligere B8, da jeg byttet ut til 245 ble det straks bedre. Nå sporer det riktignok mye i Trondheim og de større byene generelt og jeg merker det selv med kun 225 på de verste stedene.

 

Det er naturligvis også mer "ubehagelig" å kjøre på sommerdekk enn vinterdekk da sistnevnte er mye mykere, og det merkes spesielt godt akkurat når man har lagt om. Det første man kan gjøre er å justere dekktrykket optimalt.

 

Forøvrig regner jeg med du mener at vinterdekkene dine har 45 profil og ikke 35.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar, når du nevner dekktrykket optimalt, hva bør det ligge på sånn ca?

 

Vurderer også å få kjørt det til en verksted for å få det balansert samtidig få en ekspert til å se på det. Mulig jeg må kjøpe nye dekk til den før bilferien i sommer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du også nye felger? Har felgene riktig impress? Hvilket dekkmerke og type er det du har kjøpt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Felgene og dekkene fulgte med bilen. Felgene er iaff 19" 5-arms tit.farg

 

Usikker på hvilken felger jeg har men dekkene er dunlop sportcontact5 (skal dobbelt sjekke dette senere idag). Usikker på impressen. tenker å ture til mekonomen for en sjekk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Impress -> innpress!

 

Er det originale hjul på bilen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke originale hjul. Dimensjonen iflg vognkortet matcher ikke. Jeg føler meg så jævla dum når det kommer til det her. Legger fram bilder om et par timer så dere kan se selv.

 

Er det noen verksteder eller butikker dere kan anbefale man kan stikke til for hjelp uten at de pusher nye dekk på en?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen grunn til å føle seg dum, det er mange tall å forholde seg til.

 

Vianor på Leangen har jeg veldig god erfaring med, ellers er Tempe Dekk også meget dyktige.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe.. Nei, ingen spørsmål er dumme, Ajaz! :D

 

Generelt er det også stor forskjell på dekkmerker, gikk fra Goodyear F1 til Bridgestone Turanza i samme dim (225/45-17) på 80-cabben, og bilen ble mye bedre uten tegn til sporing. De gamle dro til siden som en politiker i valginnspurten. Dekkene har tilnærmet likt fotavtrykk men annerledes mønster.

På de to andre Audiene har vi Goodyear F1 i to generasjoner, og mens S4'en med 245/40-17 sporer litt pga feil innpress, (ET30 vs. 45) er også A4-cabben med 235/35-19 helt strøken å kjøre uten noe sporing.

255 med lav profil vil nok alltid spore litt, (særlig på slitte vårveier) og du vil alltid merke stor forskjell fra myke vinterdekk som har tendens til å sluke alt av ujevnheter og spor. Du må nok dessverre ofre litt for å se kul ut! ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min bror har A4 B8 med 245 breie hjul (husker ikke profil og størrelse)

Den bilen sporer veldig lite. Er asfalten fin der du kjører?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er Norge da så veiene er jo like ustabile som været.

 

Driver og ser på nye dekk, de jeg har nå er slitte så godt mulig jeg prøver på nye dekk og holder dere oppdatert mens jeg driver og somler!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt slitte dekk vil som regel forsterke opplevelsen av sporing, så litt av svaret ligger nok der.

Vil anbefale å kjøpe nye dekk av god kvalitet, gjerne med litt avrundet skulderparti, som generelt sett er mindre følsomme for hjulspor i veibanen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tenker å få kjøpe de her som er samme bredde som de jeg har nå

 

MICHELIN PILOT SPORT 4, også lest at continental funker best om man opplever sporing?

 

 

Noen råd/erfaring fra dere godtfolk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er du sikker på at forstillinga di er i orden. Slitt bærekule/styrekule/foringer kan forsterke sporing.

4-hjulskontroll og flink mekaniker kan avdekke det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tenker å få kjøpe de her som er samme bredde som de jeg har nå

 

MICHELIN PILOT SPORT 4, også lest at continental funker best om man opplever sporing?

 

 

Noen råd/erfaring fra dere godtfolk?

 

Et lite obs, ikke meningen å tråkke noen på tærne her:

Man skal være litt forsiktig med å følge råd som anbefaler et spesifikt dekkmerke, uten å vite at anbefalingen gjelder samme mønster, dimensjon og ikke minst samme bil.

 

Et merke som har fungert bra på en bil kan oppleves helt forferdelig på en annen bil, eller til og med på samme bil, hvis det er et annet mønster.

 

Dekkprodusentene lager ofte flere produkter i samme dimensjon, alt etter hvilke behov de skal oppfylle (komfort, sport, levetid osv).

 

F.eks kan et sportslig dekk på en vanlig familiebil oppleves som sporete/støyete og at det slites raskt, spesielt dersom dekket egentlig er laget for å brukes på en mindre og lettere sportslig bil.

 

Poenget med denne lange utredningen er å sørge for at man kjøper riktig TYPE dekk, ikke kun velge et dekkmerke som noen har god erfaring med til en annen bil.

 

Til din bil kan man kjøpe dekk med AO-merking (Audi Original). Da er det gjort små endringer i samråd med Audi, for at bilen totalt sett skal oppleves som best mulig.

Senest i høst hadde et annet medlem i klubben en dårlig opplevelse med rimeligere dekk på sin Audi, og ved å sette på AO-dekk ble bilen helt strøken å kjøre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk Andreas! Meget informativt post og lett å glemme slike viktige ting da man leser ting på nettet og tar det for god fisk.

 

Jeg sjekket dekkene idag etter jobb og oppdaget at de var alle under 2.0

 

Skal man følge det som står i døren? 2.5f og 2.2bak?

 

Så og si alle andre anbefaler et mye høyere trykk.

 

Noen som kan fortelle/informere meg litt mer om det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Under 2 er for lite.

 

Jeg ville prøvd et sted mellom 2.6 - 2.8 bar på alle hjul.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.