Hvem borer om boltsirkel ?

Anbefalte innlegg

Hei

 

Siden 4'er Golf har 5x100, og mange kule felger har 5x120 så må jeg kanskje til å endre boltsirkel uten å bruke adaptere.

Hvem gjør slikt, og hva koster det ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De aller fleste mekaniske verksteder fikser dette for deg. Har du sjekket at det er plass å bore opp boltsirkel 10mm i radius på nav uten at det er faretruende lite gods igjen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei det har jeg ikke. Har en mistanke om at man må sveise igjen eksisterende hull først.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Usikker om Østfold Felgteknikk gjør det enda...har iallefall gjort det før. Muligens du kan høre med dem?

Har selv 5 felger som er omborret av dem, ser veldig bra ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Usikker om Østfold Felgteknikk gjør det enda...har iallefall gjort det før. Muligens du kan høre med dem?

Har selv 5 felger som er omborret av dem, ser veldig bra ut.

 

Tror de har sluttet med det. Evt Sunnaas Hjulservice i Oslo?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lenge siden ØFT ga seg med det. Veldig få som driver med det. Lokale mek verksteder vil også sjelden gjøre jobben. De borrer ofte gjerne, men ikke sveise hulla. Hvartfall ikke hvitt, pga ansvar om noe skulle skje. Men er et par stykker på face jeg har sett som reklamerer med at de fikser sveis og borring :) men om 5x120 felger kan borres på 5x100 er ikke en selvfølge, ganske stort hopp der!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet med sveising av aluminium er mange, blant annet hvordan type alu det er, hvordan grad av aluminium osv. Har med hvordan man skal sveise deg for og unngå at det sprekker eller slår seg skjevt. Og er vel den generelt store risikoen for at noe skjer som gjør at det er så få som gjør det. Selve omborringen er ikke så veldig vansklig, er bare og få tetta hulla, enten med og dreie noen "plugger" lime med prosesstilpasset metode også borre om som er en enkel men dyr metode og gjøre det på da den er måten er tidskrevende :)

 

Som nevnt så er det jo hele 5mm forflytting av hull innover mot senter for og få på 5x120 felger, og da er vel et nytt problem at bmw har vel 72,6mm nav. Som igjen betyr at det er veldig lite gods igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm. Har jo sett flere som har gjort det på de spisefikke felgene. Men det betyr jo ikke at det er trygt :P Er BBS RC felger det er snakk om.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sier ikke det er umulig, men mangel på kunnskap og ferdigheter her til lands! Og at det er nok grunnen til at få vil ta på seg et slikt ansvar :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har planer om å gjøre det samme med mine BMW 132 Style felger, men fra 5*120 til 5*112.

Jeg har sendt mail til https://www.megahjul.no i Oslo/Fredrikstad , og di tar på seg omborring for en rimelig penge vis jeg kommer med felgene ferdig sveist ( sveist igjen originale bolt hullene).

Så jeg dro til det lokale Mek. Verkstedet som sveiser sprekker i felger osv, men di ville ikke anbefale det og kunne ikke gå god for at det kunne bli kast i felgene pga. At di må bruke en del varme for at det skal smelte sammen metallet.

 

Di kunne ta på seg hele jobben vis jeg ville, men di ville se felgene live før di bestemte seg da.

Skal prøve å få dratt innom der i løpet av uka.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spurte felgteknikk(både Oslo og Østfold forsåvidt) om de tok på seg å sveise igjen hull og borre opp igjen, men det var nok ganske enkelt uaktuelt... Så dem har nok gitt seg med det ja!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte det ikke var mulig å bore nye med tanke på at baksiden ikke er plan? Nå er riktig nok de felgene jeg lurte på solgt, men greit med litt info i tråden om det skulle dukke opp et sett til :)

 

Edit: RC306 har jo ET 32, det blir jo ikke noe tøft :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gir deg plass til 15mm adaptere :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lite konkave som de er, så vil jeg ikke ha noen adapter :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.