Avbalansering av felger med uvanligt design/innpress?

Anbefalte innlegg

Lurer på en ting...... Hvordan avbalanserer en felger når det er snakk om 8x16 et-30 og et-40. Merk at det er negativt innpress her, så felgene bygger mye utover. Ønsker jo ikke synlige lodd. Er en kamerat som har handlet seg noen 3-delte Image RN4 felger som skal på en breddet Manta A (faktisk godkjent med 235/50-13)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stiller jo inn maskina på hvor lodd skal plaseres og maskinen konpanserer etter beste evne, men på felger med så mye kant så er det vanskelig å få 100% om ikke hjula er 99% rette. Evt lan du ha lodd på fremsiden, men ser ræv ut da:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror det er fysisk umulig å ikke få synlige lodd med mindre felg og dekk sammen gir såpass lite behov for lodd enn at det kan kjøres uten.

Vil vel anbefale å dra til noen som driver med retting av felger for å legge på, de kan ofte ha litt mer kunnskap om slike spesielle tilfeller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer litt ann på bilen hvor godt det merkes og, biler med multilink feks er ganske snille på vibrasjon fra felg;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stiller jo inn maskina på hvor lodd skal plaseres og maskinen konpanserer etter beste evne, men på felger med så mye kant så er det vanskelig å få 100% om ikke hjula er 99% rette. Evt lan du ha lodd på fremsiden, men ser ræv ut da:p

 

Tror nok synlige lodd utgår med høye kneløft med tilhørende orkestermusikk. Han karen som har bestilt dette her sparte jo ikke på $$ akkurat. 3-delte felger bestilt på mål kom på 22000. Så kommer dekk i tillegg da. Vi får gjøre det beste utav det tenker jeg. :)

 

Jeg tror det er fysisk umulig å ikke få synlige lodd med mindre felg og dekk sammen gir såpass lite behov for lodd enn at det kan kjøres uten.

Vil vel anbefale å dra til noen som driver med retting av felger for å legge på, de kan ofte ha litt mer kunnskap om slike spesielle tilfeller.

 

Jeg håper at det blir lite behov for avbalansering, er jo som sagt en kamerat dette her. Så da kan vi bruke litt tid på å eventuelt bytte dekk mellom felger o.l. for å få det så bra som mulig uten bruk av lodd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer litt ann på bilen hvor godt det merkes og, biler med multilink feks er ganske snille på vibrasjon fra felg;)

 

Lite multilink på en '73 Opel Manta. He he he.

 

Jeg selv kjørte en Ascona B med 9x13 felger med 215/50-13 uten avbalansering. Gikk fint det, ristet litt i gitte hastigheter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Start med å kjøpe ordentlig kvalitetsdekk! De er relativt fine som nye. De billige dekka er ofte endel mer ugjevne som tilsier såklart mer lodd.

 

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Start med å kjøpe ordentlig kvalitetsdekk! De er relativt fine som nye. De billige dekka er ofte endel mer ugjevne som tilsier såklart mer lodd.

 

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

 

Det er jeg klar over, problemet er at det er ikke plass til 215/40 dekk (som er best utvalg i hos dekkonline). Planen til eier av bilen er 215/40 bak og 205/40 fremme. Ønsker mest mulig dekk på og minst mulig strekk. Det er jeg enig i også, da det ikke passer på en såpass gammel bil.

 

Er jo litt forbanna at det ikke er brede dekk i 13" å få kjøpt lengre. Det er jo grunnen til at det blir byttet til 16". Men så er det det da at 16" på en breddet Manta A er ikke bare enkelt det heller. Bilen går i dag på 8x13 et-1 (og skrudde spacere i tillegg) med 235/50-13 Yokohama dekk. Er så hårfint at det går, ved rygging og sving subber dekket såvidt borti skjermen. Går utifra at det er bevegelsen i oppheng som gjør dette. At hjulet dras litt fremover ved rygging. Ingen subbing ved kjøring fremover. Og i flg dekk-kalkulatorer så er 215/40-16 1,16cm større i diameter enn 235/50-13. Det tror jeg blir for mye.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bør vel ha et bilde av denne Mantaen her? :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kvalitetsdekk, som det ble nevnt over, er første prioritet.

 

Når det gjelder balansering, ville jeg testet om statisk balansering fungerer. Da legger man en stripe med lodd midt i felgen, i stedet for en ute og en inne (dynamisk balansering).

Balanseringen blir ikke så god, men hvis det ikke rister i rattet ville jeg sagt det er godt nok. Vil tro denne bilen kun ruller noen få tusen km i løpet av året.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bør vel ha et bilde av denne Mantaen her? :D

 

Skal se om jeg ikke får det til. Rimelig kul bil. ;)

received_10159402026015360.jpeg

received_10159401997530360.jpeg

received_10159401992615360.jpeg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kvalitetsdekk, som det ble nevnt over, er første prioritet.

 

Når det gjelder balansering, ville jeg testet om statisk balansering fungerer. Da legger man en stripe med lodd midt i felgen, i stedet for en ute og en inne (dynamisk balansering).

Balanseringen blir ikke så god, men hvis det ikke rister i rattet ville jeg sagt det er godt nok. Vil tro denne bilen kun ruller noen få tusen km i løpet av året.

 

Er statisk balansering som surrer i hodet mitt også, men kan vel by på problemer med et-40 også. Stemmer at den blir ikke mye brukt. Er fin-værs-bil. Motoren som står i er kjørt ca 37000. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.