Anbefalte innlegg

Har hatt disse felgene liggende i noen år, og lurer litt på å fikse dem opp nå. Originalt levert til bl.a. Golf 2 Fire & Ice.

 

d2c0351c473fc26bdf26b2f2e58a05db.jpg

 

cf88c05f6a05225ffa5313190eb2cebb.jpg

 

cd75638fb8316807dc8ba936b3d5a8df.jpg

 

c0172d65a5c08a5a3006e12220335e97.jpg

 

De har originalt blank overflate (diamantkuttet?), men er vel ikke polert? På innsiden er lakkert i en fin gråfarge.

 

Spørsmål 1:

Er det mulig å renovere overflaten på disse til en overkommelig pris? Alle 4 felger er i samme stand. Tenker at 1000kr per felg er max-max av hva jeg kunne vurdert å bruke.

 

Spørsmål 2:

Kan man prøve seg på noe slikt selv? Har ikke en gang vasket dem siden de ble kjøpt, og de er faktisk i bedre stand enn jeg kunne huske [emoji4] Hva slags utstyr kreves, hvor mye kan jeg prøve å gjøre uten at overflaten tar skade?

 

Jeg vet at jeg kunne sendt forespørsel til Østfold Felgretting, men de vil ofte se felgene før de uttaler seg. På et forum er det litt mindre forpliktende [emoji6]

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var omtrent i samme båt selv for noen år siden, med et sett Rotiform NUE som hadde diamantkuttet overflate med masse korrosjon. Men strøkne ellers.

 

De fleste som kunne ta på seg sand/glassblåsing av disse skulle ha rundt 2000kr for jobben. Og ca det samme for pulverlakkering.

 

Jeg syntes jo at 2k hørtes mye ut for sandblåsing, så tenkte at dette kunne jeg fikse selv. Og røk på iallfall 3k i sandblåsingsutstyr/blåsesand/blåseglass. Samt rundt 1000kr i pulverlakk.

 

Så det hadde nok lønnet seg å bare betale de 2k for glassblåsing og få jobben gjort når alt kommer til stykket.

 

ØFT ville forøvrig ha 5000kr+mva for hele jobben (blåsing/ev fiksing av skavanker/pulverlakk).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet om man kan slipe ned overflaten med poleringsmaskin eller lignende? Er helt ukjent med dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner med at det er klarlakk på de og at du vil ha maskinert finish, da kan klarlakken fjernes med en eller annen malingsfjerner (Duxola eller Biltema sin f.eks). Etter å ha fjernet denne, vil du lettere se hva slags tilstand aluen er i. Ofte ser det 10x verre ut med klarlakken på. Er du heldig og det er lite korrosjon, så kan du komme unna med en runde med f.eks Autosol (som har litt slipemidler i seg og dermed kommer bedre til i "porene" på den maskinerte overflaten).

 

Sett at de ikke er mulig å redde på denne måten, er det nok ingen måte utenom å ta de i en CNC-maskin eller en som er stødig på hånden med en manuell fres eller dreiebenk. Alternativt kan du lage noe som roterer felgene i en jevn hastighet og prøve deg frem med pussepapir for å se om du kan matche finishen (om det funker, gir jeg ingen garanti for:p).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner med at det er klarlakk på de og at du vil ha maskinert finish, da kan klarlakken fjernes med en eller annen malingsfjerner (Duxola eller Biltema sin f.eks). Etter å ha fjernet denne, vil du lettere se hva slags tilstand aluen er i. Ofte ser det 10x verre ut med klarlakken på. Er du heldig og det er lite korrosjon, så kan du komme unna med en runde med f.eks Autosol (som har litt slipemidler i seg og dermed kommer bedre til i "porene" på den maskinerte overflaten).

 

Sett at de ikke er mulig å redde på denne måten, er det nok ingen måte utenom å ta de i en CNC-maskin eller en som er stødig på hånden med en manuell fres eller dreiebenk. Alternativt kan du lage noe som roterer felgene i en jevn hastighet og prøve deg frem med pussepapir for å se om du kan matche finishen (om det funker, gir jeg ingen garanti for:p).

 

Takk for tips. Jeg kunne tenkt meg å få frem maskinert finish ja, er ikke ute etter høyglans og speileffekt.

 

Autosol påføres for hånd, eller? Kan man påføre noe annet enn klarlagt etterpå, f.eks en slags voks? Blir kun sommerfelger dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant dette bildet på nettet:

 

cf96c0fe17aca205f5575f94f488fce4.jpg

 

og om det er sånn du ønsker at de skal fremstå igjen, så er det nok ingen vei utenom å få de diamantkuttet på nytt tror jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tips. Jeg kunne tenkt meg å få frem maskinert finish ja, er ikke ute etter høyglans og speileffekt.

 

Autosol påføres for hånd, eller? Kan man påføre noe annet enn klarlagt etterpå, f.eks en slags voks? Blir kun sommerfelger dette.

Kun for hånd, ja.

 

Min erfaring er at ubehandlet alu ikke trenger noe særlig beskyttelse om de kun blir brukt på sommeren (salt = ikke bra), man ikke bruker syrebaserte felgrenser osv. Men om du vil ha en beskyttelse, er jo Swisswax Autobahn eller andre lignende produkter noe du kan bruke, eventuelt en eller annen coating. Kommer langt med gode vaskerutiner og en god felgrens:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant dette bildet på nettet:

 

cf96c0fe17aca205f5575f94f488fce4.jpg

 

og om det er sånn du ønsker at de skal fremstå igjen, så er det nok ingen vei utenom å få de diamantkuttet på nytt tror jeg.

 

Nei, er ikke ute etter så godt resultat. Det er de ikke verdt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.