Audi A6 Avant (313hk) 4G (2013) - hvilke dimensjoner går på denne bilen?

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Er på tiden på jakt etter nye sommerhjul.

Må ta hensyn til ganske store bremser, og har forøvrig luftfjæring om det skulle ha noen betydning.

 

Solgte nettopp:

Veemann VC540 20x10 ET42 (måtte spaces ut 18mm for å gå klar av frontbremser)

Var veldig fornøyd med disse egentlig, men vil helst ha hjul som er lovlige, og ikke stikker 1-2cm utenfor hjulbue.

 

Vinterhjulene er Polar Wheels, som sitter veldig fint; 20x9,5 ET32

 

 

Vurderer følgende felger:

 

Rohana RFX7 og RFX10 - 20x10 ET33 eller 20x9 ET25

AvantGarde M590 - 20x10 ET25 eller ET35

Evt. Vossen VFS2 eller HF2 - 20x9 ET25 (evt. custom)

 

Utfordringen ser ut til å være å finne noe bredere enn 9" (vil helst ha noe konkave felger) som har riktig impress

9,5" ser ut til å være veldig sjelden og ihvertfall ikke levert i de overnevnte felger.

Jeg har fått beskjed om at skal jeg ha 20x10 må jeg basere meg på 255 med dekkstrekk for at det skal passe.

Produsent mente 20x10 ET25 skulle passe, jeg synes det høres ut som vil gå utenfor hjulbuer.

Forhandler mener 20x10 ET40 skal være tilsvarende ET32 i 9,5" ?

 

Noen med erfaringer på hva som går og ikke går på disse bilene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

 

Er på tiden på jakt etter nye sommerhjul.

Må ta hensyn til ganske store bremser, og har forøvrig luftfjæring om det skulle ha noen betydning.

 

Solgte nettopp:

Veemann VC540 20x10 ET42 (måtte spaces ut 18mm for å gå klar av frontbremser)

Var veldig fornøyd med disse egentlig, men vil helst ha hjul som er lovlige, og ikke stikker 1-2cm utenfor hjulbue.

 

Vinterhjulene er Polar Wheels, som sitter veldig fint; 20x9,5 ET32

 

 

Vurderer følgende felger:

 

Rohana RFX7 og RFX10 - 20x10 ET33 eller 20x9 ET25

AvantGarde M590 - 20x10 ET25 eller ET35

Evt. Vossen VFS2 eller HF2 - 20x9 ET25 (evt. custom)

 

Utfordringen ser ut til å være å finne noe bredere enn 9" (vil helst ha noe konkave felger) som har riktig impress

9,5" ser ut til å være veldig sjelden og ihvertfall ikke levert i de overnevnte felger.

Jeg har fått beskjed om at skal jeg ha 20x10 må jeg basere meg på 255 med dekkstrekk for at det skal passe.

Produsent mente 20x10 ET25 skulle passe, jeg synes det høres ut som vil gå utenfor hjulbuer.

Forhandler mener 20x10 ET40 skal være tilsvarende ET32 i 9,5" ?

 

Noen med erfaringer på hva som går og ikke går på disse bilene?

 

Har bare erfaring med 21". Jeg hadde 10-21 ET 37 med 255/30. Tror nok det hadde gått med 265/30. Litt usikker, men med 255/30 var det såvidt man hadde høy nok lasteindeks for 2,0TDi, med større motor og quattro tipper jeg man må opp på 265?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har bare erfaring med 21". Jeg hadde 10-21 ET 37 med 255/30. Tror nok det hadde gått med 265/30. Litt usikker, men med 255/30 var det såvidt man hadde høy nok lasteindeks for 2,0TDi, med større motor og quattro tipper jeg man må opp på 265?

 

Sjekket med willtheyfit.com, der ser det ut til at med det oppsettet du hadde på 21" ville hjulet stukket 1,4mm lenger ut mot hjulbue og 11,4mm mot fjærer/demper.

Utfordringen min er at jeg må ha høyere impress enn "normalt" for å komme langt nok unna bremser.

Har fått tilbakemelding ila dagen, om at feks AvantGarde M590 i 20x10 _må_ være i ET25 for å gå klar.

Ergo, 10" som er ganske konkave på de fleste felger, vil da komme i konflikt på impress´som holder seg innenfor hjulbuen.

Dekkmessig så var det 255/35 som satt på det forrige hjulsettet jeg hadde i 20x10, men har ikke sjekket lasteindeksen selv.

 

Har sjekket litt i kjøretøyforskriften, og der fant jeg ut at 255 på 10" skal være lovlig iht. STRO-normen, men ift. hjul innafor hjulbuer blir jeg ikke helt klok (fant en gammel tråd her inne også, hvor ingen kunne konkludere annet enn at det kom an på kontrollpersonen hos tilsynet i beste fall)

Kjedelig å sjanse på at man slipper unna, hvis dette er noe de reagerer på. (Har ikke reservesett å sette på i verste fall heller, siden det er piggdekk p.t.)

Regner med at dekk og felg utenfor er verre enn bare felg, men aller helst skal vel begge deler være innafor.

 

Det sikreste, og mest lovlige er vel å finne felg som er i 9" - men da kan jeg vel si hade bra til konkav-looken.

Ser ut som jeg må opp på 21" for å få 9" - 20" er kun i 8,5 og 10" om jeg skal gå for AvantGarde M590.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min var i hvertfall 10-21 ET 37 slik at felgkanten var akkurat såvidt utenfor og hee dekket var på innsiden

 

Skal du maksimalt konkav felg med klaring nok til bremser, er nok Custom felger det eneste alternativet.

 

38b225e37d93f12a83d4cb8a0a3594f9.jpg

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, enten custom eller gå for et "ulovlig" oppsett, likt det jeg hadde før - eller velge 9" bredde - har spurt AG Wheels om de har bilder av 21x9 tilgjengelig, så det er mulig å se hvordan det ser ut.

Ikke lett dette :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller gå for feks Brabus Monoblock IV, BBS RS-GT e.l i 9.5x20

 

Hadde såvidt Brabus på min når jeg solgte den

 

Disse tror jeg fortsatt ligger på Finn? God klaring.

0868813dd4dd963bb1831c1263d3f4f0.jpg

 

Et annet godt valg for god klaring er forrige generasjons RS6 felger i 9.5x20. S5 felgene i 19" har tilsvarende klaring. Bremsene på begge bildene er 390x36799f58af0a81b502fb39e3f344c70ebd.jpg

 

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk at innpress ikke er avgjørende for plass til bremser, felg utforming har mye mer betydning.

Mine futura er feks 9.75 et 25 og har mye dårligere plass en org s8 felger som er 8.5 et 45 :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller gå for feks Brabus Monoblock IV, BBS RS-GT e.l i 9.5x20

Er ikke helt den stilen jeg er ute etter, men takk for gode tips og bilder!

 

Husk at innpress ikke er avgjørende for plass til bremser, felg utforming har mye mer betydning.

Mine futura er feks 9.75 et 25 og har mye dårligere plass en org s8 felger som er 8.5 et 45 :)

Er klar over det, det er derfor jeg har kontaktet produsentene for å høre fra dem hva som må til.

Feks utgikk AvantGarde M590 for enten må jeg ha hjulet flere cm utenfor hjulbue, eller ha 9" med helt flat look.

 

Heller nå mot Rohana RFX10 Brushed Bronze i 20x10 ET33.

Stikker ca 0,5cm lenger ut enn dagens vinterhjul - kanskje ikke helt innafor, men nærmere kommer jeg vel ikke med konkav looken.

Erfaringen hittil er at jo mer konkave hjulene er, jo større sjans er det at jeg må ha lavt impress.

 

Legger ved bilder av felgen jeg mest sannsynligvis lander på nå. :cool:

RFX10-Bronze-3.jpg

RFX10-Bronze-2.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For så sjekke hva som er likt i forhold til bredder og ET er denne siden fin http://www.willtheyfit.com. :)

 

Takker for tipset! Har brukt denne flittig de siste dagene, for å si det sånn :klapp:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for tipset! Har brukt denne flittig de siste dagene, for å si det sånn :klapp:

 

Må forøvrig ikke blandes med will _it_ fit.com (ja jeg greide å gjøre den blemma engang på forumet her, fikk heldigvis redigert det raskt, den siden er veldig NSFW). :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må forøvrig ikke blandes med will _it_ fit.com (ja jeg greide å gjøre den blemma engang på forumet her, fikk heldigvis redigert det raskt, den siden er veldig NSFW). :)

Hehe! Den siden har jeg til gode å sjekke ut ja.. skremmende å bomme på slike ting når man faktisk er på jobb, heldigvis gått bra hittil : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg kjører 10,5 x 21 på min S6, mener det er et43 eller 45, må ha 7m.m Spacere foran grunnet store bremser.

EFCC8197-A995-4363-B9C4-07F5DD88C7E3.jpeg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okey, tilsvarer ET33 eller ET38, men 10,5 er jo enda bredere enn oppsettet jeg skal ha - men det kan hende S6-bremsene ikke bygger så mye utover som mine gjør. Felgene kan også være en medvirkende faktor, hvordan de er designet (bygger mindre innover mot bremser)

 

Forøvrig så har du en flott bil, liker fargen på folien og hjula passer meget bra til!

 

Har nå bestilt de felgene jeg har lenket til over, så blir veldig spennende å se om det passer.

Rohana sier de skal gå klar av RS6-bremser, så de mente bestemt at det skulle gå fint.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er forøvrig bilder av bremsene på bilen min.

Av en eller annen merkelig grunn blir de rotert 90 grader:

 

IMG_1940.jpg

IMG_1938.jpg

IMG_1939.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilder med vinterhjula på, god klaring der.

ET32 20x9,5 1609943D-4310-4DEC-A868-2B75969C2320.jpg

43FA76C4-632F-4EF1-A366-64F37C93E47E.jpg

x5r5RNqbRAm08dMQhqs%Bw.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bildene blir rotert fordi du tar bilder med mobilen på høykant. Slutt med det ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.