1,4 TDI 75hk kaldstart problem

Anbefalte innlegg

Kjenner noen her inne til om disse motorene mister kompresjon når de nermer seg 250k kjørelengde? vurdere å kjøpe en men står i annonsen at den er tungstartet når den er kald. jeg misstenker glødeplugger, men kan jo og være lav comp pga slitt motor.

Har noen her inne noe erfaring med disse motorene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

A2en du ser på ja? 

Dette er vel eigentleg bare en innkorta 4 cyl tdi, og disse Tdien går og går jo bare. 

Men et par ting og tenke/spøre om:

Visst da er meir en 7 grader ute gløder den ikkje, er den tungstarta i disse tempraturene eller kun når da nærme seg 0? Om da er når da nærme seg 0 så er det nok glødeplugger. Men man kan vel Ohme glødeplugger å? Dem er veldig lett og komme til.

 

Eg har en A2 1.4 tdi sjøl som eg har byttet regreim nettopp på, gått 241k km. Denne har en litt treg starter av og til, men den starter alltid fort forda om. Kommer for salg veldig snart om det er av innteresse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei å takk for svar, det er en kollega av meg som skal ha A2 til sin datter, så han spør hva ferdig pruta pris det blir på din?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1.4TDI er vel bare en 1.9TDI minus 1 sylinder. 75HK er den mest bombesikre i A2 (enkeltmasse svinghjul og ikke VNT turbo)

 

Tungstart kan vel være dyser som lekker også, EGR osv?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

1.4TDI er vel bare en 1.9TDI minus 1 sylinder. 75HK er den mest bombesikre i A2 (enkeltmasse svinghjul og ikke VNT turbo)

 

Tungstart kan vel være dyser som lekker også, EGR osv?

Takk for nyttig innfo.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forøvrig må du påpeke kollegaen sin logiske feilslutning; han burde gi hans nye sikre SUV til dattera. Og kjøre A2 selv. Trossalt dattera som statistisk sett har størst ulykkesrisiko, ikke han.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Forøvrig må du påpeke kollegaen sin logiske feilslutning; han burde gi hans nye sikre SUV til dattera. Og kjøre A2 selv. Trossalt dattera som statistisk sett har størst ulykkesrisiko, ikke han.

Han har ikke SUV han har skikkelig bil skjøl, A8 4,2 tdi

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Han har ikke SUV han har skikkelig bil skjøl, A8 4,2 tdi

A8 vil også duge for dattera..hehe.

 

A2 i emnet gikk tilslutt for 6000,- med defekt bunnpanne (knekte bolter)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dobbelt feil, den gikk for 7000 å det var ingen knekte bolter noe sted, men vi fant ut etter å ha fått den hjem at det var et knekt Simmering hus som verkstedet i haugesund knakk da de glemte å ta ut de to bakerste boltene på bunnpanna å bare brukte makt , dekreter sa de til kunden at det va knekte bolter som gjorde at bunnpanna lakk olje, å at de måtte ned med girkassen for å fikse. 

Vi har nå hatt nede girkassen å fiksa skaden til verkstedet, samt skifta regreim  å chluch , deretter håndbremsekabler å alt bak i tromlene så nå er det blitt bil av det.

Den starter fortsatt som ei krykke men sviver fint noen sekunder etter at den har  når den først har startet. men harker noe voldsomt de første sekundene etter at vi slipper tenningsnøkkel. må kjinne i 20-30 sekunder med hosting å harking før den starter i en røyksky. hva kan det være tro? jeg tenker at fuel galleriet ikke er fult å har nok trykk sånn at den må bygge opp trykk i det før den starter å går, kommer ingen feilkoder med VAGcom heller. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel jeg var først ute hos selger, da var prisen 5000,- pluss ca 1500 i omreg. Så bydde dere tydeligvis noen kroner mer i tillegg til ar dere kunne hente med tralle med en gang. Jeg ville brukt 1 uke på å hente. Så selger ba om det var greit å selge til dere, og det var det for meg (jeg skulle bare plukke deler åkkesom), og bilen stod da med så mange problemer.

 

Hvilket verksted var det? Jeg ville jo ha sagt det til selger, så kan han gå på verkstedet (ihvertfall for sin egen del).

 

Jeg har tenkt EGR hele tiden på startproblemene; har du sjekka den? Hva med noe så enkelt som dieselfilter? Pass på filterhuset og tappepluggen der; kun 2nm når den strammes ellers så ødelegger du plastgjengene.

Ellers; sjekka dere oljepumpa; kjedestrammerne begynner typisk å bli sliten ved disse km standene og anbefales byttes på mange forum?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Vel jeg var først ute hos selger, da var prisen 5000,- pluss ca 1500 i omreg. Så bydde dere tydeligvis noen kroner mer i tillegg til ar dere kunne hente med tralle med en gang. Jeg ville brukt 1 uke på å hente. Så selger ba om det var greit å selge til dere, og det var det for meg (jeg skulle bare plukke deler åkkesom), og bilen stod da med så mange problemer.

 

Hvilket verksted var det? Jeg ville jo ha sagt det til selger, så kan han gå på verkstedet (ihvertfall for sin egen del).

 

Jeg har tenkt EGR hele tiden på startproblemene; har du sjekka den? Hva med noe så enkelt som dieselfilter? Pass på filterhuset og tappepluggen der; kun 2nm når den strammes ellers så ødelegger du plastgjengene.

Ellers; sjekka dere oljepumpa; kjedestrammerne begynner typisk å bli sliten ved disse km standene og anbefales byttes på mange forum?

Motoren er i skjønneste orden, men vi må skifte pakninger i vakumpumpa da den er fuktig å skitten, tipper den tømmer galleriet for diesel etter å ha stått en stund  bruker noen omdreininger på å fylle det opp igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gøy å høre; er den mest driftssikre motoren (ingen VNT, ingen DMF). Kan lett tunes oppmot 100HK med en ECU fra A2OC for noen hundrelapper. Da kan må også stenge EGR i samme slengen.

 

Jeg er blitt hekta på disse bilene; har to stykker nå, en diesel og en bensin.

 

Si ifra hvordan det går da!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dysene her helt perfekte men fant en del svetting rund vacum/fulepumpa tipper den lekker litt å suger inn falsk luft når den har stått en stund

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Gøy å høre; er den mest driftssikre motoren (ingen VNT, ingen DMF). Kan lett tunes oppmot 100HK med en ECU fra A2OC for noen hundrelapper. Da kan må også stenge EGR i samme slengen.

 

Jeg er blitt hekta på disse bilene; har to stykker nå, en diesel og en bensin.

 

Si ifra hvordan det går da!

Så du fikk deg en diesel til 5k i dag ja hehe, jeg er også ute etter en ser du

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Så du fikk deg en diesel til 5k i dag ja hehe, jeg er også ute etter en ser du

 

Hehe hva skal du med en til?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

 

Hehe hva skal du med en til?

Skal ha en til datteren min, kansje to en til hver av døtrene mine

vi fant ut at kaldstart problemene på den kompisen min kjøpte var lekkasje i diesel/vacum pumpa som gjør at den suger luft inn i fulerailen når den står parkert en stund.

 

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Gøy å høre; er den mest driftssikre motoren (ingen VNT, ingen DMF). Kan lett tunes oppmot 100HK med en ECU fra A2OC for noen hundrelapper. Da kan må også stenge EGR i samme slengen.

 

Jeg er blitt hekta på disse bilene; har to stykker nå, en diesel og en bensin.

 

Si ifra hvordan det går da!

Så du fikk deg en diesel til 5k i dag ja hehe, jeg er også ute etter en ser du

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan lekkasjen fikses eller må helt ny pumpe kjøpes?

 

Står en relativt fin 1.4i i Sandnes nå til 20’ med moderat km. Airbaglampa er nok bare ledningsbrudd, mens motorlampa er ikke noe å bry seg med.

 

1.4i er veldig behagelig å kjøre; null støy, vibrasjoner og lettkjørt. Bruker 0,5 på mila. Ulempen er at den er skrekkelig slapp ift dieselene, men det er vel det man ønsker for barna sine hehe. En TDI75/90 lett trimmet kan overraske mange; dro fra en Q5 som prøvde seg her om dagen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.