Audi A4 B5 1.9tdi Motorkode AFN nødmodus går ikke skikkelig

Anbefalte innlegg

Hei.

 

har en Audi A4 B5 1.9tdi 110hk som er i nød. Bilen har stått iro i noen år pga. Gåen turbo. Nå er det montert  ny brukt turbo men bilen er i nødmodus. Har kjørt scan med vagcom og er ingen feilkoder etter sletting av gamle.

 

Noen ideer?

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har idag feilsøkt på bilen. Jeg får ikke turtall på motoren, nesten som den er i nød. Når man ruser i nøytal så får jeg 3800, før den plutselig fyker opp til rødmerking.

 

Turbo actuatoren beveger seg ikke uten at jeg tar av vacum slangen. (Ved rusing)

 

jeg skiftet luftmengde måleren idag uten endring.

 

når jeg kjører bilen får jeg ikke turtall, det stopper mer eller minder på 2800 o/min.

 

Det er ikke noe feilkoder registrert.

 

noen som har noen ideer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er noen år? Når jeg leser det,tenker jeg dieselfilter,og/eller dårlig diesel.. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Hva er noen år? Når jeg leser det,tenker jeg dieselfilter,og/eller dårlig diesel.. 

 

Bilen har stått i 5år. Tanken har vert 3/4 full. Hørt om dårlig bensin, men er det vanlig med dårlig diesel?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ganske vanlig med dårlig diesel,ja.. Har sett diesel bli nesten gelé. Ikke helt uvanlig med sånt plunder i bla snekker som blir lite brukt,og kansje står over en sesong eller to innimellom. Så etter 5 år ville jeg iallefall sjekka det,bytta filter og Kansje prøvd å bytta ut litt fuel.. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Ganske vanlig med dårlig diesel,ja.. Har sett diesel bli nesten gelé. Ikke helt uvanlig med sånt plunder i bla snekker som blir lite brukt,og kansje står over en sesong eller to innimellom. Så etter 5 år ville jeg iallefall sjekka det,bytta filter og Kansje prøvd å bytta ut litt fuel.. 

 

Har nå skiftet diesel. Tømte tanken og byttet filter. Fylte så på med 10L fersk diesel. Bilen går merkbart bedre men er fortsatt ikke full effekt, det er som om den fortsatt er i nød og tar turtall veldig seint. 

 

Noen andre gode forslag?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

 

Har nå skiftet diesel. Tømte tanken og byttet filter. Fylte så på med 10L fersk diesel. Bilen går merkbart bedre men er fortsatt ikke full effekt, det er som om den fortsatt er i nød og tar turtall veldig seint. 

 

Noen andre gode forslag?

 

Har hatt av map sensoren og gjort den rein da det var olje på den. Skal kjøre en ny scan på bilen imorgen og se. Mulig jeg også bør kjøre en logg på bilen. Hvilke kanaler bør loggest?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slettet feilkoder idag. Før jeg kjørte meg en tur på ca 1km. Feilkoden som kom etter turen var:

 

 

 

BA15498F-8350-46F7-A413-EFEFCBF4A748.jpeg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Begynte å skifte vacum slanger igår, knakk selfølgelig en nippel på N75 ventilen, var nippelen som gikk fra N75 til turboen. Bestiller ny imorgen

 

Når jeg kjører med bilen etterpå går den akkurat som før, kanskje litt mer turbolyd men ellers likt. Dette selv om skangen fra N75 til turboen ikke er der.

 

noen ideer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå gjort følgende siden sist

-skiftet vacuum slangene til n75 ventilen

-testet med vacum pumpe etter lekasjer på slanger.

-skiftet n75 ventil med ny fra ebay.

-trykktestet fra turbo til innsug.

-tatt av turbo for å sjekke at reguleringer er iorden

 

har en feilkode sist gang jeg leste ut og den var som bildet vedlagt.

 

har sjekket di tingene som rosstech beskriver som muligheter for feil.

 

noen ideer?

68A9BD91-B04B-43D9-BA86-C3D55A373BD9.jpeg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå gjort følgende:

-Sjekket at alle vacum slanger er koblet riktig.

-Skiftet lmm igjen

-kontrollert funksjon til n75.

 

noen observasjoner som jeg har gjort:

 

-når jeg kobler bort trykksiden fra turbo og inn på innsug så motoren trekker luft rett inn på innsugsmanifolden, så får motor lettere turtall og mer turtall

 

-motor suger nesten trykkslanger flate ved mye turtall.

 

- når motor går på tomgang eller med turtall uten tilkoblet trykkside på motor så klarer jeg å holde forran trykkside på turbo med hendene.

 

-motor får mindre turtall med turbo innkoblet i innsug/trykkside enn uten turbo.

 

Selv om jeg har satt på en «ny» brukt turbo så kommer jeg nå til å skifte denne igjen. Jeg har ikke byttet mapsensor, så mulig jeg bytter den også.

 

Ellers er her veldig lite kommwntarer eller ideer fra folk og hadde satt pris på innputt fra folk som har mer kunnskap om dette eller hatt samme problem.

 

godt nytt år 😊

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sett inn ny turbo, som i NY.
Hadde ca. samme problem "way back", Sulland i Tromsø byttet littavhvert (MAF, EGR (hvorfor?), nytt batteri, men jeg endte opp i "limp mode" uansett. Fikk satt inn ny turbo, som i HELT NY, turbo, og problemet var løst...

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå skiftet til ny turbo. Virker nå som bilen går skikkelig 😃 første gang på mange år. 
 

har det meste av deler for å få denne på veien igjen. Mangler en ABSstyreenhet trur eg. Må lese ut feilkoder neste gang. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter endel feilsøking med Vagcom får jeg ikke kontakt med airbag modulen. Jeg har bestilt en ny brukt fra ebay men denne gir samme symptom. Jeg får ikke kontakt med airbag modulen. Noen som har noen gode råd?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.