Hva kom først regreimbrudd eller kilt motor? 1,9 tdi passat 02mod

Anbefalte innlegg

Hei, jeg fikk motorstopp langs 4 felten for noen dager siden. Motoren stoppa blankt etter pådrag ut på motorveien. Registerreima har røket tvert av (se bilde). Ingen tegn til slittasje eller sprekker på reima (den har gått 70 000km og 5 år siden sist bytte). I dag tok jeg av ventildekselet og prøvde å rotere kamakselen for hånd. Den satt bom fast. Skal man kunne rotere kammen for hånd når regreima er tatt av? Og er det noen som har en ide om regreima røyk tvert fordi motoren har kilt seg eller om det skjedde i motsatt rekkefølge? Åpen for innspill. Bilen har gått langt 270 000km, men jeg får ikke fred før jeg veit hva som har skjedd... IMG_20180908_193110.thumb.jpg.8d45d12fc050b9d10d729ed8e121525b.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min erfaring med motorhavari hvor en råde knakk og motor kilte seg så røyk ikke regreim. Alt stopper rimelig likt og er ikke noe masse igjen i toppen som å greier å ryke reima og i tilegg har ofte kam stoppa når ventiler treffer stempel. så tipper reim har ryki først her, evt så har du hatt ett havari i ett strammehjul, vannpumpe o.l som har ført til at reima har blitt slakk og dermed ryki tilslutt:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja ikke sant, det er jo ikke fysisk mulig. Takk for oppklaring. Hvordan kan jeg diagnostisere motoren og ventilene? Sånn jeg ser det kan jeg enten bytte regreim eller kjøre en diagnose av noe slag, hva anbefales? Jeg har vurdert å ta av kamaksel så alle ventilene står fri, også kjøre en hjemmelaget trykktest ned i hullet hvor injectorene står, da vil jeg kunne høre om ventilene faktisk er lukket eller ei... 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville plukket av topp for kontroll uansett, svært sjeldent det går helt bra om reima ryker.

Men du kan selvfølgelig prøvde deg på ny reim og turne motor for hånd, om det går så kan du ta en komp test så ser du mer hvordan det står til:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for god oppfølging Kristian, nydelig å få diskutert ting 😀 Jeg tenker som så at jeg ikke gidder å bruke penger på en ventil/motoroverhalling siden bilen nærmer seg 300k km.. men jeg kikket på ventilløftterne i dag mens jeg roterte kamakselen rundt. Som forøvrig gikk lett hele veien rundt. Skal alle ventilløfterne (både eksos og innsug) stå i lik høyde når ventilen er i lukket posisjon (når ventilløfteren ikke blir presset på av kamakselen)? Fordi sett forfra(nærmest regreim) så er ventil nr.1 og ventil nr.5 samme type ventil (innsug eller eksos, jeg vet ikke hva). Men ventiløfterne på disse sitter helt forskjellig fra hverandre når jeg sammenligner lukkt og åpen posisjon. Ventilløfter nr1. Har følgende mål når den er lukket, da sitter topp ventilløfter 3,3 mm under gods, i åpen posisjon sitter den 5mm under gods. Ventilløfter nr.5 sitter 7 mm over gods i lukket posisjon, og i åpen posisjon sitter den 2mm under gods. Er dette et bevis på at ventilene har fått deg en trøkk og sitter fast i åpen posisjon?

Jeg legger ved et bilde av ventilløfteren nr.1(Til høyre på bildet) i såkalt lukket posisjon(når den ikke får noe press fra kamaksel). 

 

Og igjen, tusen takk for hjelpen med å feilsøke denne uheldige passaten 🤗

 

20180913_204531.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der har du nok bra bøy på ventilene, ja.. :p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis reima røyk under kjøring har du garantert banket skjev alle de ventilene om sto åpne idet kammen stoppet å rotere, spesielt hvis dette skjedde under et pådrag og ved høyt turtall. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant du hva som forårsaket at reima røyk? 

 

Hva merke var reima/løpehjul etc?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.