Bolter / muttere til BBS LM. Hvor kjøpe? Hvordan montere?

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har fått tilslag på et sett med BBS LM147. Felgene er pr nå splittet og bolter og skruer følger ikke med.

Er boltene her strekkbolter, eller kan jeg bruke de flere ganger? Kan jeg kjøpe slikt brukt, eller er det best å kjøpe nytt?

Hvor får jeg bolter til LM billigst og best? 

Må man ha spesialpipe til det her?

Hvordan montere? Hoppe litt frem og tilbake som med hjulbolter?  Hvor mye NM?

 

Mye spørsmål på en gang :D

 

Bilderesultat for bbs LM 147 vw

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en pose med svarte bolter jeg kjøpte til noen felger jeg rakk å selge før jeg fikset dem opp, om det er av interesse? Usikker på om de passer på felgene du nevner, må sjekkes opp evnt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Har en pose med svarte bolter jeg kjøpte til noen felger jeg rakk å selge før jeg fikset dem opp, om det er av interesse? Usikker på om de passer på felgene du nevner, må sjekkes opp evnt.

 

Sjekk opp og gi meg en pris du. Var kanskje ikke sort jeg hadde tenkt, men kan vurdere det :)

 
 
lagt til 2 minutter senere
 
Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

 

Gjerne en side på norsk eller engelsk :p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

- Momentet er 32-35Nm. 

- Strammes til i kryss (jeg starter med en bolt på "hver side" og jobber meg rundt), deretter pleier jeg å kjenne etter/dra etter alle boltene etter hverandre med det momentet du strammet til med. En liten dråpe Loctite (husker ikke hvilken) er å anbefale, ellers fungerer Biltema sin gjengelåsing helt ypperlig. Og selvfølgelig låsemuttere.

- Boltene er i utgangspunkt strekkbolter, men går fint å bruke de flere ganger ettersom de strammes til med så lite moment at de ikke strekkes noe/noe særlig.

- 8mm 12-kant på originale BBS-bolter og boltene du får til BBS (ikke spesialverktøy). Fåes også med innvendig unbrako, om du foretrekker dette.

- Etter hva jeg kunne finne ut, er de M7x24 (gjerne dobbeltsjekk dette før du eventuelt bestiller). Mange forhandlere, men kan anbefale SSR Hardware, Iclair og Chrom-Store (dessverre på tysk). I Norge har du poodcustom, men for meg ble det billigere hos SSR sist, til og med etter frakt og norsk mva.

 

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

- Momentet er 32-35Nm. 

- Strammes til i kryss (jeg starter med en bolt på "hver side" og jobber meg rundt), deretter pleier jeg å kjenne etter/dra etter alle boltene etter hverandre med det momentet du strammet til med. En liten dråpe Loctite (husker ikke hvilken) er å anbefale, ellers fungerer Biltema sin gjengelåsing helt ypperlig. Og selvfølgelig låsemuttere.

- Boltene er i utgangspunkt strekkbolter, men går fint å bruke de flere ganger ettersom de strammes til med så lite moment at de ikke strekkes noe/noe særlig.

- 8mm 12-kant på originale BBS-bolter og boltene du får til BBS (ikke spesialverktøy). Fåes også med innvendig unbrako, om du foretrekker dette.

- Etter hva jeg kunne finne ut, er de M7x24 (gjerne dobbeltsjekk dette før du eventuelt bestiller). Mange forhandlere, men kan anbefale SSR Hardware, Iclair og Chrom-Store (dessverre på tysk). I Norge har du poodcustom, men for meg ble det billigere hos SSR sist, til og med etter frakt og norsk mva.

 

:)

 

Du hadde jo svaret på alt du! :D

 

https://www.srrhardware.com/collections/m7-nuts/products/nuts-m7-serrated

De her som er å anbefale som muttere da, i kombinasjon med locktite ?

 

Ser ut som det er Iclair som kommer best ut på pris på chromebolter, men er kvaliteten like god som de andre? Ser de har spesifisert 19%mva. Får man det igjen så blir det jo enda billigere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noe tok jeg på husken og noe måtte bekreftes av et par Google-søk :P 

 

F.eks de der, ja. De har jo serratert bunn som gjør at de sitter bedre. Eller vanlige låsemuttere og eventuelt skiver, alt ettersom hvor redd du er for å ripe opp baksiden på felgen. Loctite og låsemutter er smør på flesk, men better safe than sorry når det kommer til noe så vitalt som felger.

 

Ikke hatt noen problemer med boltene fra Iclair. De er en av veteranene når det kommer til felgdeler og alt jeg har kjøpt der har hatt god kvalitet!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

20181027_202331.jpg

 

Chrome eller sorte bolter ? :) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilke ventiler er det på de her da? :) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner med det sitter 8,3mm ventiler på de, som de fleste andre BBS-felger/delte tyske felger :) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Regner med det sitter 8,3mm ventiler på de, som de fleste andre BBS-felger/delte tyske felger :) 

 

Alt du vet!  Ser ut til at jeg bestiller fra poodcustoms. Med frakt og mva så er ikke de noe særlig dyrere virker det som, og da vil jeg helst støtte en norsk butikk :)

Jeg spurte om han hadde noe avtale med VACN, men det var det ikke, men virket ikke som det var en umulighet å få til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glimter til en sjelden gang :P 

 

Sett at noen "klager" litt på leveringstid fra de, men du har hele vinteren og innen den tid burde delene ha kommet uansett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fått bolter og skal montere en av dagene.  @Mads Kristian Fossen, du er vel klar med kunnskapen du? :D 

 

1. Så på det store internettet at det var noen som hadde montert senteret på baksiden for å få lavere ET.  Er det noe jeg kunne vurdert å gjøre bak for å kunne sette på mindre spacer?  Det vil jo også se ut som det er mer kant på 2 av felgene da.

Noen grunn til å ikke gjøre det? Fremme så sliter jeg vel egentlig allerede med plass så kan kun gjøre det bak ev.  Jeg pleier å kjøre med 16mm spacer bak, så tanken er da at jeg nå kan klare meg med 5 eller 8 om jeg monterer det på denne måten.

 

2. Vurderer å legge en runde med maskeringstape mellom senter og tønne for å unngå at de gnisser mot hverandre, da i tilfelle jeg skal bytte om på hvordan senter er montert. Er det så lurt som det høres ut? :p

 

 

Legger ved en unødvendig lang film som viser hva jeg mener :)

 

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klar som et egg :D 

 

1: Så lenge senteret passer bak, er det bare å bakmontere det. Noen senter er utformet sånn at det ikke går uten å maskinere, men passer det er det ikke noe i veien med det.

 

2: Maskeringstape ville jeg  ikke brukt. Få heller tak i en tynn og formbar beskyttelsesfolie og vær nøye med at du ikke får noen "rynker"/overlapp sånn at du får sidekast (må nok mye til om du får det, men igjen; but better safe than sorry).

 

Nyt jobben med å montere de! Det er lite som er så drittkjedelig og morsomt på samme tid, som det å montere felger :P 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Senteret passer fysisk begge veier slik som i filmen. Det ser litt tøffere ut også med senteret på baksiden tror jeg. : klø : Antar at det er skruene som holder senteret på plass og at det ikke ligger i klem mot tønnen sideveis i tillegg. Det ser ikke slik ut iallefall. Vi har noe gjennomsiktig støtfangerbeskyttelsefolie (phu, langt ord) på jobb som jeg kan bruke. Skal pusse over anleggsflaten på baksiden av felgen for sikkerhetsskyld.  Tenker jeg monterer en framfelg først og måler meg litt ut hvordan det blir bak også :)

 

Tusen takk for god hjelp som vanlig! : vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, jeg har ikke montert flere enn 1 sett med 3 delte felger, så har ikke mye erfaring. Jeg skrudde fra baksiden med moment, og prøvde bare å holde forsiktig igjen på fremsiden. Jeg var litt redd for å ødlegge chromen på bolten. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Viser seg at den ene felgen er såpass skeiv at Felgteknikk ikke vet om det er mulig å rette den, og om de prøver så vil den kanskje sprekke.

Får man kjøpt tønne til 2 delte felger noen plass?  Poodcustoms og felgteknikk hadde ingen gode leverandører.

 

Vurderer å levere de tilbake til selger, men han ble merkelig stille når jeg sa det var trøbbel i tårnet...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bumper denne litt :)

 

Er det noen som vet om hvor man kan få kjøpt kun en tønne?  Vil en 8,5x19 tønne være lik uansett hvilket senter som er montert?  Antar det er senteret som bestemmer ET ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Maser igjen jeg,  Må snart kjøpe nye dekk på gamlefelgene om jeg ikke får desse på bilen :p 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.