Bytte /reparasjon av innsugsmanifold A6 (4F C6) 2,7/3,0 tdi (06-11) - gjøre det selv?

Anbefalte innlegg

Da var tiden kommet at jeg skulle få den klassiske feilen på disse 2,7/ 3,0 V6 tdi motorene som er levert på en mengde vw og audi i tidsområdet ca 2006 - 2011, som blant annet på min  A6 allroad 3,0tdi. ( 2007 mod gått ca 226 000km)

Problem med feil på innsugs manifoldene og fare for en dyrere reparasjon kostnad

 

Diagnosen /VAG com sier feilkode:

012597 - intake Manifold Runner control

               P3135 - 001- Lower Stop not Reached

 

Ut ifra det søket jeg har gjort på nettet kommer "intake swirl flaps" opp og da trengs det overhaling / bytting av pakninger, foringer og div. 

Ved det jeg har forstått er dette ofte en reperasjon som ligger på i området 20 -25 000,- ved å sette det bort til (merke)verksted. 

Selve rep. settet fåes billig på nettet til rundt 800 - 1 000,- så det er ikke dyrt.Men ser det som har gjort det selv bruker en 6 - 8 timer for å gjøre det på begge to (er vel der verkstedet tar 8x 2000,-/t +++) 

 

Jeg tenkte jeg kanskje skulle prøve, selv om jeg er ikke er så glad lengre å skru selv, og tidligere mest kjennskap til gode gamle rekke 5'n m/turbo (ABY/ADU) motoren. 

Sett videoer på you tube og lest litt forskjellige steder, men forklaringene spriker. 

Noen som har prøvd å gjøre dette selv? Komplisert? Sett det er en mengde med demontering som må til.  Så var det noe drivstoff rør som måtte av og mye mikk makk for å få startet motoren igjen(?)

 

Bør vel sette av to fulle ettermiddager og kvelder til dette? 

noe tips å komme med?

3.0tdi_part_out_01.jpg

3,0tddi.jpg

3,0tdii.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg må til med samme jobben på min 2007 Touareg med samme motor, så eg er også ute etter litt erfaringsoverføring frå andre på dette :) Fikk du det utført på din?

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det gjelder å koble fra diesel rør ,og få start igjen, så er dette en opphausa greie.

Er bare å få pumpet diesel fram og kjinne, mulig du må prøve et par tre ganger,men det ordner seg alltid det. Et annet tips er også at når bilen starter ,bør det holdes gass på rundt 3000 omdr. I ett minutt eller to for at den ikke skal stoppe pga luftbobler . 

Resten av jobben er vel bare rein skruing. Eneste du bør dobbeltsjekke er om det trengs noe spesial verktøy av noe slag underveis

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.