Skrangle-/raslelyd ved start av kald motor 3.0 TDi V6 A6 2012

Anbefalte innlegg

Har begynt å høre en liten skranglelyd/raslelyd noen ganger når jeg starter opp motoren (kun når motoren er kald, varer maks ca.1 sekund). Motoren går fint ellers. Hvis jeg stopper motoren og starter igjen, så kommer ikke lyden.

 

Hva kan dette være? Noen sa dette kunne være strammeren til reg.kjedet? Men fikk også høre at det var «normalt» og ikke noe problem siden lyden kun var der i ca. 1 sekund.....

 

Noen andre som har erfaringer? Eller om lyden er normal?

 

A6 C7 3.0 TDi Quattro.

 

EDIT: Lyden er nå borte (eneste som er gjort den siste tiden er bytte av olje/oljefilter, tilfeldig?). Vært bra i flere uker, selv om det har vært flere minusgrader :) Alt er som det skal være 👌🏿

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant denne videoen på YouTube, lyden på min bil er litt kortere, men høres omtrent lik ut. Litt vanskelig å høre men.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er normal kjedelyd fra denne generasjonen 3.0tdi. Så lenge lyden ikke er tilstede lenger enn dette, eller kommer tilbake når motor er driftsvarm er det helt normalt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei. Det var bra ;) takk for svar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veit at min bil har vore inne på "aksjon" for dette før eg kjøpte den. Meinar det som vart gjort var at ein omprogramerte slik at strammaren får fult oljetrykk med det same ein startar opp.  Har ikkje denne lyden på min no.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Riktig at det på noen årsmodeller finnes en softwareoppdatering for dette. Du kan jo ringe nærmeste forhandler og høre om dette gjelder din bil:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde en 2013m A4 allroad 3,0 tdi 245 hk med samme problem. Helt vanlig at  dette skjer på disse modellene. På min bil ble det først forsøkt software oppdatering. Da det ikke ble noe bedre ble det skifta kamkjedestrammer på garanti. Er visst en ganske kostbar reparasjon dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Hadde en 2013m A4 allroad 3,0 tdi 245 hk med samme problem. Helt vanlig at  dette skjer på disse modellene. På min bil ble det først forsøkt software oppdatering. Da det ikke ble noe bedre ble det skifta kamkjedestrammer på garanti. Er visst en ganske kostbar reparasjon dette.

Hadde du tilsvarende lyd i like lang tid eller lenger? (1sek++) (slik som videoen?)

 

Blir nok at jeg hører med møller om den oppdateringa :-) så prøver jeg det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lyden har nå merkelig nok plutselig blitt borte :) Har ikke hørt den en eneste gang de siste 2 ukene. Alt er som det skal være 👌🏿 Og har ikke tatt oppdateringen fra Møller enda, men blir nok gjort uansett på neste service :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra å få med seg alle oppdateringer. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.