Hva er "inspeksjonsservice/intervall"?

Anbefalte innlegg

Skal ha bilen på service. På prisoverslaget står det "Inspeksjonsservice/intervall" som koster nesten 5000kr.

 

Hva innebærer det?

 

Bilen er en passat 2010 modell b6 som har gått 90000km.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det er service med inspeksjon går de over alt ved bilen for å sjekke tilstand på slitedeler og lignende - det som er utslitt eller skadet blir (etter kundes ønske) utbedret.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok.

Ca 5000 for å ta en titt altså... selv om den bestod EU..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja 5000 for å fortelle deg at feks dekkene har x mm mønsterdybde hehe.

 

Jeg gikk alltid for det de kaller oljeskiftservice; og cherrypicking av det jeg syns var viktig. Som feks oljeskift girkasse el lign.

 

Etter at merkeverkstedet begynte å tilby uoriginale noname deler for å redusere prisen, men likevel forbli dyrest, var det tilslutt ikke noe poeng med merkeverksted lengre, og fant heller et lokalt ett med godt rykte.

 
 
lagt til 1 minutter senere
 

Apropos EU; merkeverkstedet skrev på fakturaen at bilen hadde defekte bremser(!). Bilen var EU godkjent 2 mnd tidligere hos NAF, og jeg kjørte ytterligere 2 år til på de «defekte» bremsene.

 

NAF skrøt forøvrig av hvor jevnt bremsene tok. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror det er bedre om du spør verkstedet nøyaktig hva det innebærer, fremfor de som sitter på forumet her 🙂

Det kan variere ut fra km.stand, behov for skift av bremsevæske osv.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Tror det er bedre om du spør verkstedet nøyaktig hva det innebærer, fremfor de som sitter på forumet her 🙂

Det kan variere ut fra km.stand, behov for skift av bremsevæske osv.

 

Det andre kommer i tillegg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Tror det er bedre om du spør verkstedet nøyaktig hva det innebærer, fremfor de som sitter på forumet her 🙂

Det kan variere ut fra km.stand, behov for skift av bremsevæske osv.

 

 

Nei, det er et standard skjema mekanikeren løper igjennom; sjekk av mønsterdybde, smøre dørhengsler osv. Deltar man på et forum som dette, trenger man neppe å bruke 3000 spenn på slikt.

 

Bremsevæske koster ca 2000 spenn på toppen av de 5000. 

 

Mobilitetsgaranti er forøvrig også bare tøys; Møller ler hele veien til banken når de vet bilen havner hos dem når den trenger reparasjon.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal ha min 2018 GTI Performance på sin første olje- og inspeksjonservice nå snart. 3800,- har jeg fått i pris, det er da med 15% klubbrabatt på forbruksvarer som olje, oljefilter og pollenfilter. Syntes ikke det er så mye egentlig, opprettholder mobilitetsgaranti og serviceintervaller skal jo følges for å opprettholde fabrikksgaranti.

Man kan alltids bruke et uavhengig verksted, men jeg føler meg tryggest på et merkeverksted så lenge det er nybilgaranti på bilen min 😁

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Mobilitetsgaranti er forøvrig også bare tøys; Møller ler hele veien til banken når de vet bilen havner hos dem når den trenger reparasjon.

 

Mobilitetsgaranti er bare at Møller henter og utfører diagnose på bilen, må ikke bruke dem for å utbedre feil.

 

«Gratis» frakt og diagnose er innafor i min bok iallefall. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pris i norge: 8800

Pris i sverige: 4700 (+de gjør litt ekstra som å skifte drivstoffilter osv).

 

Trenger ingen mobilitetsgaranti. Spurte de om de kunne gi meg koden på radio + aktivere ryggekamera. De skulle ha 980 for å koble på software til å finne ut kode samt 1800 i timen for å aktivere ryggekamera. Jeg synes man kunne fått dette gratis da bilen har vært på service hos det samme merkeverkstedet siste 10 årene.

 

Valget ble enkelt. Fin kombi med harrytur :-) og svenskene aktiverer ryggekamera gratis.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men skal jo i teorien betale moms på arbeidet som blir gjort på bilen i Sverige når man kjører inn i Norge igjen, har vært fler som har gått på en smell der når de skal hjem igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp. Null problem. Man får igjen svensk moms og betaler norsk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

 

Mobilitetsgaranti er bare at Møller henter og utfører diagnose på bilen, må ikke bruke dem for å utbedre feil.

 

«Gratis» frakt og diagnose er innafor i min bok iallefall. 

 

Dette har Møller regnet helt hjem;

 

1) du får ikke velge når Viking kommer og henter bilen, men Møller

2) du får ikke velge nærmeste verksted, men Møller

3) du betaler 2-3000 mer for hver eneste service du tar på bilen hos Møller

4) du betaler for «gratis» frakt og diagnose når Møller baker dette inn i reparasjonskostnaden

5) de færreste gidder å bestille Viking osv for å flytte bilen fra Møller til et annet verksted

 

Møller har altså en potensiell utgift på noen hundrelapper for sin rammeavtale med Viking, mens diagnose og en Up leiebil er nærmest gratis for dem. Til gjengjeld får Møller en trofast kunde, og tilnærmet monopol på reparasjon. Derav uttrykket ler hele veien til banken fordi dette er superbutikk for dem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På nyere biler med garanti så hadde jeg ikke brukt noe annet en merkeverksted. Ja du KAN ta med andre og fortsatt beholde garantien, men om du kommer med en 5 år gammel bil med serviceheftet fullt i mekonomen-stempel så vil ikke goodwill sitte løst med importør. I tillegg så er en bil med alle servicer på merkeverksted ofte enklere å selge, samt kan man få noe mer i innbytte med merkeforhandler om de kan taes inn i ett av bruktbilprogrammene slik at de kan selges med utvidet garanti.

 

Nå snakker jeg selvsagt om relativt nye biler.  Det er jo en hel liste av ting som blir gått igjennom, samt kontroll om det er noen nye programvareoppdateringer og eventuelt garantikampanjer som man går glipp av ved å ikke bruke merkeforhandler.

 

Sier ikke at det alltid er slik, men føler at holdningen mot at service på merkeverksted er penger ut glasset ikke er helt reell.  Det er ikke slik at bilen blir heist opp i bukken mens mekanikeren tar seg en røyk og en kaffe og så sender regning på 5000kr. Og det kan jo være at en mekaniker på merkeverksted vet litt bedre hva han skal se etter og derfor kan enklere finne ut hva som er galt i forhold til uavhengige verksted.

 

Jeg jobber som bilselger selv på merkeverksted og ser ofte at endel innbyttebiler med servicer på uavhengige verksted ikke har fått skiftet ting som skal skiftes på visse intervall.

 

 

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

 

Dette har Møller regnet helt hjem;

 

1) du får ikke velge når Viking kommer og henter bilen, men Møller

2) du får ikke velge nærmeste verksted, men Møller

3) du betaler 2-3000 mer for hver eneste service du tar på bilen hos Møller

4) du betaler for «gratis» frakt og diagnose når Møller baker dette inn i reparasjonskostnaden

5) de færreste gidder å bestille Viking osv for å flytte bilen fra Møller til et annet verksted

 

Møller har altså en potensiell utgift på noen hundrelapper for sin rammeavtale med Viking, mens diagnose og en Up leiebil er nærmest gratis for dem. Til gjengjeld får Møller en trofast kunde, og tilnærmet monopol på reparasjon. Derav uttrykket ler hele veien til banken fordi dette er superbutikk for dem.

 

Har du noe som helst positivt å si om VW, Audi eller Møller? Du er jo faen ikke annet enn sur og negativ hele jævla tiden! 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

 

Dette har Møller regnet helt hjem;

 

1) du får ikke velge når Viking kommer og henter bilen, men Møller

2) du får ikke velge nærmeste verksted, men Møller

3) du betaler 2-3000 mer for hver eneste service du tar på bilen hos Møller

4) du betaler for «gratis» frakt og diagnose når Møller baker dette inn i reparasjonskostnaden

5) de færreste gidder å bestille Viking osv for å flytte bilen fra Møller til et annet verksted

 

Møller har altså en potensiell utgift på noen hundrelapper for sin rammeavtale med Viking, mens diagnose og en Up leiebil er nærmest gratis for dem. Til gjengjeld får Møller en trofast kunde, og tilnærmet monopol på reparasjon. Derav uttrykket ler hele veien til banken fordi dette er superbutikk for dem.

 

 

1. Det er vel Viking som bestemmer når de skal hente bilen din, og det er somregel når de har tid.

2. Når Møller betaler for transporten av bilen din så er det vel ikke så rart at de vil ha den til sitt eget verksted?  Mobilitetsgarantien til Mekonomen frakter vel ikke bilen din til Bilxtra?

3. Sammenligner du epler med epler nå, eller sammenligner du full service på Møller kontra et oljeskift med noen tilleggspunkter slik som du skrev over her? De fleste er ikke ute etter å ta halve servicen selv, så derfor er det viktig at man sammenligner like servicer.

4. Visste ikke at Møller tok diagnose gratis på mobilitetsgaranti, dette er jo bra. Ikke mange merker som gjør det.

5. Enig i det. Men de som har alle servicene på Møller slik at de har mobilitetsgaranti er vel ikke ute etter å flytte bilen til noen andre etter diagnose uansett?

 

 

På Volvo som jeg har mest erfaring med så er det samme samarbeid med Viking.  Man betaler inn en viss sum for hver service som går inn i en pott som betaler for redningsoppdragene fra Viking.   Leiebil er det Viking som stiller med når det kommer til Volvo, men tviler litt på at om Viking henter en Q7 så er det en UP man får som leiebil.

 

 

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

 

Har du noe som helst positivt å si om VW, Audi eller Møller? Du er jo faen ikke annet enn sur og negativ hele jævla tiden! 

 

Jøssenavn. Er ikke dette et forum hvor man diskuterer ulike meninger? Har 3 VAG’s; likefør jeg endte opp med den 4 idag. Det er faktisk mulig å likevel være litt nøktern ift egne valg av bilmerke og Møller. 

 

Diskuter nå sak, ikke person. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

@Adrian; jeg er langt på vei enig i mye at det du sier; spesielt hvis du har en nybil som ikke har tenkt å kjøre den til vrakpant. I dette tilfellet er det snakk om en 8 år gammel Passat.

 

Garanti er garanti. Det er er ja eller nei svar på om det er garanti eller ikke. Goodwill er et begrep uten juridisk forankring; gir ingen mening her ihvertfall. 

 

Sier ikke at Møller står og røyker. Det jeg sier er at kunnskap og pris ikke nødvendig henger sammen. Jeg hadde alle mine 3 biler på merkested frem til nå; kjørte sågar 6 mil envei for å komme dit. Men sist gang satte merkeverkstedet spikeren i kista;

 

1) fikk varsel på ABS-sentral. Verksted gir repkost på 27000,- Googler litt selv og finner ut at problemet skyldes trykksensor på hovedsylinder. Ber verkstedet bytte denne til 3000,-. Problem solved. Forventer så uendelig mye mer av et Audiverksted enn dette her.

 

2) hver eneste gang er det nye tilfeldige priser på oljeskift osv. Har betalt alt fra 1400 til 3500 for oljeskift. På samme bil..vanskelig å forholde seg til slikt hver eneste gang

 

3) de priser seg bort på feks regreimbytte. 3500 mer enn normal pris i dette tilfellet. Verksted foreslo å bruke noname deler fra grossist Per Hagen, men hvorfor skal man gjøre slikt hos Audi (skulle likt å visst hva Audi Tyskland ville ment om dette)? Da finner man heller et billigere verksted som bruker Contitech som Audi bruker selv

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var mot slutten på rustgarantien på A4-cabben, og da den begynte å ruste i alle hjulbuer samt etpar roser midt på blekkene (Hvorfor i alle dager skal en Audi ruste mer enn en BMW????) tok jeg en tur innom skadesenteret til Møller her ved Tønsberg.

Han kunne fortelle at alt i hjulbuer ikke ble dekket pga. steinsprut, (skal det virkelig flake av sånn?) samt at de to stedene som gjenstod sannsynligvis uansett ville kommet på ca. 8k å utbedre. (ikke noe smartrepair der i gården..) Med en egenandel på 4k, var det ikke så forferdelig, da jeg skulle få en bra pris på resten.

Han la til slutt til at jeg måtte ha en hovedservice på bilen for at dette skulle dekkes, som for seg ville komme på 6-8k.. For arbeid som koster meg ca. 1200 i deler.. :p Dette er et enkelt regnestykke, og bilen ble ikke lakket, for å si det sånn. Men sånn blir det vel med 'gammel' bil.

 

Neste gang jeg skal ha en 'pen' bil blir det alu, nå er jeg lei den fantastiske 'galvaniseringen' etter å ha tre Audier som flasser mer enn bra er.

Ingenting under bilen da, men det er ikke der folk ser! :p

 

Beklager, denne ble litt OT..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Låner denne tråden da jeg er litt nysgjerrig på hvordan merkeverkstedene "tester" vindusviskere. Jeg føler de alltid sier de er dårlige uten alltid like mye hold bak påstandene.

 

Første gang jeg fikk beskjed om dårlig visker var på flexibel inspeksjons service i fjor, da var det bakviskeren som var dårlig selv om den er deaktivert og aldri har vært i bruk, bokstavelig talt. Nå har den riktignok stått på bilen i to år så mht vær, vind og elementene gjør at jeg lar tvilen komme dem til gode da dette er gummi.

 

I dag derimot var bilen på 36 måneders inspeksjonsservice fikk jeg beskjed at viskerene foran var dårlig, dette stilte jeg meg uforstående til og ba dem sjekke kjøpshistorikken på reg nummeret. Der sto det at jeg handlet nye viskere for tre måneder siden. I tillegg forklarte jeg at bilen har bare gått 1500 km siden da og viskerene brukes sjelden da vinduet er coated og vann preller av.

 

Hva mener hvermannsen?

 

For ordens skyld er ikke dette et forsøk på å skape noe dramatikk rettet mot Møller - jeg bare lurer på hvordan policyen er på dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.