Banekjøring kl 1 2 og 3 hvilken klasse er jeg?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal være med på banekjøring til sommeren. Jeg har lest meg litt opp på hva som kreves av sikkerhet på meg og bil. Det jeg lurer på er hvilken klasse stiller jeg I som første gang kjører med en Audi S3 8P som er chippet? Effekt økningen er ikke skrevet i vognkortet. Men bilen har ingen problemer med å gå gjennom periodisk kontroll. Hva ville dere gjort i mitt tilfelle? Kjøre med skilter eller prøve skilter om det er lovlig? Hvilken type forsikring bruker dere? Hvilken forsikring er mest gunstig for meg og bilen. Er det en spesiell type person forsikring som kreves for å prøve seg på å kjøre på lukkede baner? 

Trenger jeg en spesiell forsikring på selve bilen også?  Kan man eventuelt kjøre med prøve skilt? 

Jeg er helt nybegynner på banekjøring, jeg har kun lest det jeg har funnet av regelverk. Hva ville dere med erfaring fra banekjøring gjort i mitt tilfelle som nybegynner. 

Hvilken klasse havner jeg i?

Hvilken type forsikring kreves for å prøve å kjøre på bane? (Hva er mest lønnsomt for meg som nybegynner ). Jeg setter stor pris på all informasjon jeg kan få av dere som har erfaring. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du havner i klasse 1, alle som kjører på treff må kjøpe egen personforsikring, den kjøper du samtidig som du melder deg på og betaler for å kjøre. Kjøring skjer på eget ansvar, tviler på at forsikringselskapet ditt vil dekke eventuell skade som har oppstått på bane! Når det er sagt er det utrolig sjelden vi har hatt ulykker eller platekontakt på VACN treff, i all fall i klasse 1!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Du havner i klasse 1, alle som kjører på treff må kjøpe egen personforsikring, den kjøper du samtidig som du melder deg på og betaler for å kjøre. Kjøring skjer på eget ansvar, tviler på at forsikringselskapet ditt vil dekke eventuell skade som har oppstått på bane! Når det er sagt er det utrolig sjelden vi har hatt ulykker eller platekontakt på VACN treff, i all fall i klasse 1!

Tusen takk for informasjon. Bilen er trimmet fra originale 265 HK til 420 HK. Vekten på bilen er ca 1445 kg. Bilen er godkjent på periodisk kontroll. Men effekt økningen er ikke skrevet i noe vognkort eller rapportert til forsikringsselskapet. 

Jeg skjønner at i en ulykke så får jeg ikke en dritt igjen på forsikringen jeg har på bilen. Vil jeg forsatt havne i klasse 1? Og vil jeg få tegnet person forsikring? 

Slik at jeg kan prøve bilen på banen? 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle MÅ og får tegne forsikring uansett, det er en ren personforsikring, har ikke noe med bilen og gjøre. Så lenge bilen går gjennom teknisk kontroll (noe den sikkert gjør) så får du kjøre! Med såpass effekt (heftig økning med bare chip?) passer nok klasse 2 bedre, men hvis du aldri har kjørt på bane før ville jeg kjørt i all fall 2-3 heat i klasse 1 først, for å bli kjent med bilen og banen. Dette med bytte av klasse avtaler du med de i teknisk / sekretariat, går nok helt fint!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan også spørre om å få en instruktør til å sitte på, mye gode kjøre tips, spor valg, bremsing :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra oppsummert av mr Nordby :)

 

sålenge bilen din er trygg langs veien så får vi deg nok på banen hvis du dukker opp.

 

godt tips er å ha fersk bremsevæske i systemet, evt kjøp inn en tester fra biltema.

utenom det så er det vanlig ting som løse gjenstander i bil, batteri som ikke er løst, og evt lekkasjer vi ser på.

 

selvom du har en s3 som har litt oppgraderte deler, som kanskje hører til klasse2 blir du nok satt i klasse1 pga ingen erfaringer. Da blir det en tryggere opplevelse for deg for å kjøre, så kan du alltid oppgradere til klasse2 om du føler for det. Eneste forskjellen er om du føler du ligger i kø med alle, eller alle ligger i kø bak deg 😁

 

personforsikring skriver du når du melder deg på banekjøringa. Alt dette går automatisk og er ingenting du trenger å tenke på. Bare møt opp i sekreteriatet og meld deg på, så blir du henvist til teknisk med bil der de tar resten. Etter det er det bare å bli med på et av mange føremøter vi har igjennom dagen så kan du få kjørt til du blir lei. Sjeldent folk ikke får kjørt fra seg på treffa våres 👍

 

er bare å snakke med noen i sekreteriatet eller teknisk på treffa om det er noe du lurer på. Vi hjelper med det som måtte være :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for all informasjon. 

Jeg kommer til å gjøre som dere sier starte i klasse 1 og før jeg kjører ut på banen alene så kommer jeg til å spørre om å få en instruktør til å sitte på, mye gode kjøre tips, spor valg, bremsing. Så jeg er best mulig forbredt. God jul!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta kontakt med sekreteriatet ang instruktører. De 2 vi pleier å ha på treff er meget hyggelige og dyktige karer :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Ta kontakt med sekreteriatet ang instruktører. De 2 vi pleier å ha på treff er meget hyggelige og dyktige karer :)

Takker og bukker for informasjon. Da gjør jeg det på mitt første forsøk på banekjøring. ☺

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.