Anbefalte innlegg

Tenker å begynne til våren å blande ut dieselen med minst 50% frityrolje. Men leser så mye forskjellig på nettet. Noen mener olja ikke blander seg med diesel, andre sier man ikke trenger å blande ut (forutsatt at det er varmt nok), noen legger opp separat drivstofflinje med varme +++.

 

Er det noen som har prøvd dette før? Bilen er ikke kresen på det, med mekanisk pumpe og virvelkammer er den nesten som skapt for å gå på "alt". Spillolja har jeg bare pleid å tømt rett på tanken :P Bare å skifte dieselfilter ofte.

Tenker å få tak i en utrangert varmtvannsbereder, og påmontere fødepumpe, doble CAV dieselfilter inn, og enkelt filter med vannutskiller ut, så blir man vel kvitt mesteparten av dritten? Salt og annen drit vil vel til en viss grad samle seg i bunnen, så må ha en dreneringsplugg og. Alt har de jo på Økonomi-deler for en grei pris. Olja kan da varmes litt før den skal på tanken, så den også flyter lettere. 

Om dette fungerer greit er jo alt arbeidet spart inn på noen få fyllinger i og med at olja er gratis. Tanken er på 80l, og jeg fyller 50l i uka. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke selverfart, men kjenner noen som prøvde seg på dette for noen år siden. De kjøpte inn et ferdigkomponert renseanlegg for å gjøre om frityrolja til brukbar biodiesel.

 

Og det var et tidkrevende opplegg med flere runder med rensing, var vel 3 runder med stegvis mer finmaskede filtere. Selv om de fikk så mye gratis olje de ville via miljøstasjonen her, så var det ikke så lenge de gadd å holde på med dette husker jeg. 

 

Ser at han her gjorde det samme i en to-stegsprosess:

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Selvgjort rensing

Schjølberg utviklet en relativt enkel, men tidkrevende renseprosess.

Rensesystemet besto av to 200-liters-fat som han utstyrte med varmeelementer, termostat, pumper og filtre.

Det ene fatet sto for grovsilingsjobben, mens det andre filtrerte ut mindre partikler. Derfra kunne den rensede oljen pumpes direkte over i bilen ved behov. 

“Som tidligere serviceelektroniker hadde jeg bygget et eget elektrisk swichsystem med lysdioder mellom de to tankene som gjorde at jeg på en enkel måte skulle kunne switche mellom diesel og frityrolje når jeg kjørte”, skriver han i kronikken.

– Hva var den største utfordringen ved å kjøre på frityrolje?

– Det må være å bruke bilen vinterstid. Da måtte vi gjerne først kjøre 10-15 minutter på diesel før vi kunne gå over til frityroljen, og dermed fikk vi ikke brukt så mye olje som ønskelig. Stopper du mens bilen kjører på frityrolje, blir det også “smør” i slangene, sier Schjølberg til Teknisk Ukeblad.

 

https://www.tu.no/artikler/kjorte-20000-km-pa-frityrolje/244885

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå lest opp, ned og i mente om dette, og kommet fram til at ordentlig biodiesel får man ikke lagd, da man trenger metanol, og det får ikke vanlige folk tak i her til lands.. Prosessen kan også gjøres med sprit, men den må være 100% ren, i tillegg til at det er mye mer arbeid med sprit. 

Men jeg gir det nå et forsøk å kjøre på kun filtrert olje iblanda diesel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husker vi kjørte biodiesel på lastebilene der jeg jobbet før. En etter en måtte de på verkstedet da dysene tettet seg 🤷‍♂️

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.