Passat 2012, ingen viftefunksjon?

Anbefalte innlegg

Håper noen her kan hjelpe meg før jeg må ta bilen til verksted og betale dyre dommer for diagnose der...

 

For noen uker siden opplevde jeg at webasto ikke fungerte, jeg fikk ikke kontakt med den via diagnose og sjekket derfor sikring bak da vi hadde byttet batteri og tenkte kanskje det var noen sammenheng.. Sikring var gåen så fikk bestilt ny og monterte inn denne. Satte samtidig på lader til batteri bak da dette var helt tomt, og ikke virket å ta til lading fra bilen.

Samtidig hoppet jeg inn i bilen, startet denne og testet om webasto fungerte. Webasto og vifte fungerte fint, men jeg hadde en voldsom tikking fra passasjersiden. Skrudde av motoren igjen og startet på nytt, og samme greia.. Skrudde av webasto og alt og skrudde av bilen og gikk inn. Klokka begynte å bli mye og tenkte på å se på dette senere. Satte timer på webasto og tenkte at den skulle få varme bilen til dagen etter.

 

Morgenen kom, og jeg så at webasto ikke hadde kjørt og tenkte bare at batteriet ikke hadde tatt nok strøm til at webasto fikk kjøre.. Startet bilen og hoppet ut for å skrape is av bilen. Merket fort at viften ikke gikk. Vanligvis høres jo denne godt når den er satt på tining av frontruta.. Skrudde av og ble hentet av en kollega.

 

Noen dager senere sjekket jeg sikringer, bak og foran under dashbordet. Alle virket tilsynelatende hele, disse er også testet med en diodetester fra biltema etterpå og alle sikringene lyser. Releer som er like er blitt byttet med hverandre og har tilsynelatende ikke gjort noen forskjell. Sjekket viften og denne var det ledningsbrudd i. Da trodde jeg at problemet var løst, men den gang ei... Satte i ny vifte og null respons.

 

Diagnose viser ingenting, det kommer ikke strøm fram til vifta i ledningene som er der. Dermed tipper jeg enten ledningsbrudd, eller at det er en sikring eller rele et annet sted som skaper problemer. Climatronic fungerer som normalt, sett bort fra at AC max ikke er mulig å aktivere (ikke at det ville hatt noe for seg nå) og webasto fungerer heller ikke og er helt utilgjengelig i diagnose. 

Har forsøkt å bytte batteri, men ser ut som begge de jeg har er døde. Så usikker på om viften ikke fungerer pga dette... Webasto er nok sannsynlig pga manglende batteri..

 

Etter den lange der, er det noen som har noen forslag?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Viser seg at batteri bak styrer viften, så byttet det og da fungerer viften igjen. Men mangler varme på høyre side, så nå er det feilsøking der og..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.