Golf MK5 GTI - mister turbotrykket

Recommended Posts

Er det noen andre steder i motoren hvor turbotrykket kan bløs av enn turboen? Byttet turboen selv siden staget som styrer wastegate var knekt, mulig jeg kunne fikset kun staget, men kjøpte ny turbo fra tyskland og fikk den på plass for noe uker siden. 

Opplever fortsatt at bilen noen ganger under fullt pådrag slipper ut luft et sted og turbotrykket forsvinner, neste gang den starter så er den helt fin igjen. 

Antar, kanskje feilaktig, at alle ventiler på den nye turboen fungerer slik de skal, så spørsmålet er om det er andre ventiler et sted jeg ikke har sett?

Feilkode P0444 og P0171. 

 

Det viste seg til slutt å være kullfilteret, i.e. Evaporation Carbon Charcoal Canister  til 133,- NOK som skulle byttes for å fikse problemet. 

Så nestemann bør begynne der. 

Edited by Geir Nakken
Oppdatering

Share this post


Link to post
Share on other sites

https://turboboostleaktesters.com/

 

Genialt sak, så får du trykktestet systemet :) Hadde noen små lekkasjer på S3en, men etter et par runder så ble alt tett. Kan også være lurt å ta en runde over alt av slanger i motorrommet da gummi har en tendens til å bli sprøtt med åra :) Har du noe chip på bilen? Kan også være at du går i nød/limp modus siden alt funker igjen etter en omstart. 

 

image.png.8d2d41348f6fc8fbbb5681481f308345.pngimage.png.4cc64789cfd6f9a0c272d6b5cfb659aa.png

Par bilder fra Ross-Tech når jeg søkte opp feilkodene. 

Edited by Victor Bruun

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den øverste feilen fikk jeg på samme type motor når slangen til turbotrykksmåler blåste av. Så du har nok helt sikkert en lekkasje et sted. 

 

Evapen er jeg ikke så kjent med, men kan jo tenkes den lager lekkasjen? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den er chippet til 260hk, men feilen var der før det også, jeg tror den går i soft limp mode og/eller at en ventil åpner seg uten å lukke igjen før man starter på nytt. 
Hvis det hadde vært en lekkasje så ville den vel oppført seg annerledes? 

Men ikke fremmed for trykktesting. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ofte slanger er tette ved lite/null belastning. Men så fort du bygger trykk så sprekker det, og at kan også ha med hvordan belastning det er på motoren. Bakke etc når det skjer. 

 

Teorien min er at du får stor belastning i slangene og det lekker, hjernen registrerer noe som ikke stemmer og putter bilen i limp mode for beskyttelse inntil du starter bilen på bytt. 

 

Ser vi på med feilkodene så sier den system to lean, og hvis ikke jeg tar helt feil så vil det si for mye luft i forhold til bensin blandingen. Noe jeg ville trudd skulle vært for system to rich hvis det lekker luft. Luftemassemåler(LMM)/Mass air flow(MAF) er ofte en synder for mange problemer at den sier ifra om feil mengde luft. Har du noe sportsfilter/powerfilter? Ofte oljebehandlet filter tar knekken på disse sensorene. 

 

Så spørsmålet er vell kanskje om det er bensin relatert problem eller luft. Sikkert aldri vært byttet bensinfilter noe Audi/VW ofte sier er livstidsvarer. 

 

Har du tilgang til VCDS så ville jeg logga MAF og trykk opp mot turtall så ser du ofte litt mer hva som skjer om du greier å gjennskape problemet. 

 

Første jeg ville gjort er å trykkteste, ta en runde over motorrommet og se etter mugne gummi slanger som kan billig byttes mot silikon slanger. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lean og rich er vel mengden luft i forhold til bensin og ikke omvendt? Mulig jeg tar feil, men. 

 

Så hvis turbotrykket blåser ut et sted så leaner den ut pga den måler mindre luft og trekker bensinmengden.

Edited by Anders Steen Thoresen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den der skal jeg se på! 
Det jeg har er ikke en mystisk feil hvor det går ut litt luft, man hører at den blåser av med fullt pådrag. 

Takk!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kjøpte og monterte blokkeringsplaten som er nevnt over, ikke hatt noen feil etter det. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 8.3.2019 den 11.42, Geir Nakken skrev:

Kjøpte og monterte blokkeringsplaten som er nevnt over, ikke hatt noen feil etter det. 

 

Så bra det løste seg. Oppdater gjerne første post med løsningen til neste mann som søker opp samme feil her på forumet. 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heisann, det viser seg at det løste nok til at jeg ikke får gul motorlampe lenger, men det er dessverre noen feil igjen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.