Anbefalte innlegg

Heisann! 

 

Jeg trenger innspill på nye dekk. Både sommer- og vinterdekkene mine må byttes ut i 2019.

Som alle andre ønsker jeg det beste uten å betale for det.. :p 

 

Sommer:

Sportslige dekk med 50/50 vektleggelse på kjøreegenskaper og komfort. Har reflektert meg fram til Nankang NS-20, men det er kun begrenset av egen erfaring. 

I budsjettklassen har jeg erfaring med Nankang NS-2 og Landsail ett-eller-annet. Relativt gode dekk som jeg aldri følte meg utrygg på, men jeg skulle ønske dem tålte litt mer G på Vålerbanen feks; 

Budsjett: 8:00-1500kr dekket

 

Vinter:

Her er jeg relativt blank. Bilen ble kjøpt fra Utrykningspolitiet med piggfritt, og jeg regner med at dem ikke leker dekk. Vinterdekkene var flett ny, og hadde aldri sett en meter med norsk vintervei. Det har vært helt fabelaktig kjøreevner på dekkene. 

Fire år senere er dem relativt slitne, men har tjent meg lenge :p 

Jeg ønsker piggfrie dekk.

Budsjett: 1000-1500kr dekket 

 

Takk for alle innspill og erfaringer!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kommer forresten til å kjøpe TPMS-sensorer til alle 8 dekkene da dette er ikke-eksisterende i dag. (Systemet er der, men jeg har ingen sensorer)

Hvordan lærer jeg bilen signalene fra nye sensorer? I følge internett skulle det bare være å kjøre, så ville bilen lære det automatisk. 

Jeg fant en som i alle fall ikke trenger programmeringsverktøy. Kan jeg kjøpe 8 slike?

https://www.carid.com/acdelco/professional-tpms-sensor-mpn-tpms173k.html?singleid=1131563964&url=1763340

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang vinterdekk så har jeg nokian hakkapeliita r3 på caddy'n.

Handlet disse på siste Black friday.

 

Handlet continental contivikingcontact 6 på leaf'n (huff da) jeg eide til forrige vinter. Alltid vært en continental mann, men dyktig imponert over nokian. Kan være at det er helt forskjellige biler.

 

Hvis du er smart så venter du på tilbud. 

Vianor hadde ta 4, betal for 3 tilbud på nokian dekk sist Black friday. I tilegg så har DnB MasterCard 20% på toppen av det (tror ikke disse rabattene kunne gå sammen, men det funket)

Totalprisen ble 3472kr for 4 splitter nye nokian dekk i 195-65/15 (mener jeg å huske) med montering av/på bil. Rene ranet midt på dagen :D

 

sommerdekk får jeg ikke svart så mye på. Hadde 245-30/20 på a6'n med nankang ns20 og syns de støyer endel samt slites ekstremt fort. Greit nok jeg kjørte 45.000/året på den tiden,  Men forhjula var slitt etter en! Sesong

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det husker jeg fra Nankang NS-2 også. Dem var ihjelslitt etter Bodø - Våler - Bodø (Med et par runder på bana). Trodde NS-20 var mer slitesterke. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er helt overbevist om at Hakka tilbyr de beste vinterdekkene! Har prøvd både conti vinterviking contact 5 og billige nankang sw2

Helt ærlig så synes jeg nankang var like gode som conti den første vinteren, men de var mye dårligere vinter nr 2, mens contil holdt samme standard.

Men når jeg fikk prøve Hakka så er det en helt annen verden på s4en. Har hakka r2 på den og det sitter nesten for godt om du skal leke litt på ordentlig vinterføre!

 

Ang sommerdekk så har jeg hatt conti sportcontact, nakang ns2 og ns20. Der er conti en helt annen verden når det kommer til vannplaningsegenskaper og feste på våt vei! 

Nankang er rett og slett ikke bra om du har litt effekt i bilen eller kjører litt aktivt, på tørr vei merker jeg ikke noe annen forskjell enn at nankang støyer mer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På vinterdekk har jeg prøvd de fleste merker men de jeg  er mest fornøyd med er Nokian hakka R3 (piggfrie) og Nokian hakka 8 og 9 (piggdekk)

 

sommer dekk så er jeg meget fornøyd med Goodyear Efficientgrip performance, Bridgestone Turanza T005 og Kumho Ecsta KU39 

 

men her vill du nok få likemange meninger som du får svar :) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sommerdekk: der er det beste dekket Michelin Pilot Sport 4, ingen over, ingen ved siden 💪💪

 

Vinterdekk: jeg har alltid kjørt piggfrie testvinneren fra Nokian og Michelin, men når jeg kjøpte GTI'n fant jeg ut at jeg ville prøve noe lenger ned på rangstigen. Så etter nøye vurdering av Motor sin dekktest gikk jeg for Hankook iZept i 205/50-17 og jeg tror faktisk aldri har vært med fornøyd. Valgte dekket etter hvordan det presterte på underlag for vinteren hvor jeg kjører mest.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Jeg er helt overbevist om at Hakka tilbyr de beste vinterdekkene! Har prøvd både conti vinterviking contact 5 og billige nankang sw2

Helt ærlig så synes jeg nankang var like gode som conti den første vinteren, men de var mye dårligere vinter nr 2, mens contil holdt samme standard.

Men når jeg fikk prøve Hakka så er det en helt annen verden på s4en. Har hakka r2 på den og det sitter nesten for godt om du skal leke litt på ordentlig vinterføre!

 

Ang sommerdekk så har jeg hatt conti sportcontact, nakang ns2 og ns20. Der er conti en helt annen verden når det kommer til vannplaningsegenskaper og feste på våt vei! 

Nankang er rett og slett ikke bra om du har litt effekt i bilen eller kjører litt aktivt, på tørr vei merker jeg ikke noe annen forskjell enn at nankang støyer mer.

 

Jeg tror det er Continental som står på vinter nå, og det er først på fjerde / femte vinter at jeg merker at det er på tide å bytte. Takker for innspill på R2 og SportContact. Med min kjørestil trenger jeg noe jeg kan stole på. Legger dem til i lista.

 

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

På vinterdekk har jeg prøvd de fleste merker men de jeg  er mest fornøyd med er Nokian hakka R3 (piggfrie) og Nokian hakka 8 og 9 (piggdekk)

 

sommer dekk så er jeg meget fornøyd med Goodyear Efficientgrip performance, Bridgestone Turanza T005 og Kumho Ecsta KU39 

 

men her vill du nok få likemange meninger som du får svar :) 

 

Kjapt søk på internett sier at R3 er jevnt over bedre enn R2. Skal sjekke priser, og takker for innspill!

 

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Sommerdekk: der er det beste dekket Michelin Pilot Sport 4, ingen over, ingen ved siden 💪💪

 

Vinterdekk: jeg har alltid kjørt piggfrie testvinneren fra Nokian og Michelin, men når jeg kjøpte GTI'n fant jeg ut at jeg ville prøve noe lenger ned på rangstigen. Så etter nøye vurdering av Motor sin dekktest gikk jeg for Hankook iZept i 205/50-17 og jeg tror faktisk aldri har vært med fornøyd. Valgte dekket etter hvordan det presterte på underlag for vinteren hvor jeg kjører mest.

 

Hvordan synes du Hankook presterte på isete underlag kontra Nokian? Takk for innspillene!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hankook vant testen over best grep av piggfritt på isete underlag. Og det et helt overlegent der, og det merkes godt når man kjører. Jeg kommer ikke til p gå tilbake til Nokian igjen om Hankook fortsetter å produsere så bra dekk, det koster jo en brøkdel ifht testvinnerene åsså 😅

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

@Thomas Toget Pedersen trodde Michelin pilot sport 4s var best jeg 😅

 

Dog meget dyre dekk, og slites ekstremt fort. Men på gateslicks er det nesten grunnregel med at jo fortere det slites, jo mer grep :p 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Michelin PS4 vs PS4S vs Cup 2

 

PS4S er nok best om man kjører mest på trackdays og varme sommerdager, men for en mann i gata med en daily driver som kjører uansett vær og både rolig og hardt, så er det PS4 som er mest egnet 👌

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg trenger bedre bremser enn dekk når jeg kjører Trackday :D 

*host* Ikke så god racingsjåfør *host*

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enklere å få tips om du tar med dekkdimensjon :) 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har det mye å si? 

 

På sommeren kjører jeg 235/35/19 på 8.5" felger. 

Vinteren vet jeg ærlig talt ikke, men det er 16" i alle fall :p 

Må sjekke på dekket i morgen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dimensjon har mye å si. En kan være testvinner i en dim, men taper i en annen dim 🤷‍♂️🤷‍♂️

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Har det mye å si? 

 

På sommeren kjører jeg 235/35/19 på 8.5" felger. 

Vinteren vet jeg ærlig talt ikke, men det er 16" i alle fall :p 

Må sjekke på dekket i morgen :)

Ikke alle dekk du får i alle dimensjoner. Goodyear efficientgrip som er nevnt over her får man ikke i din dimensjon f.eks.

 

205/60x16 på vinter tenker jeg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er minimum 17» på slik Passat-racer som du har 🙂

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror faktisk ikke 16" går over bremsene. Noterer meg bak øret at jeg sjekker dekkdim. i dag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.