Anbefalte innlegg

Heisann, 

 

Passaten min ruster. Fælt. 

Jeg kommer ikke til å koste på den ny lakk, da det (i mine øyne) blir helt sprøtt å bruke 60 laken på hellakkering av en 10 år gammel bil som ikke er noe spesiell. 

Planen min er derfor å fjerne all rust, fylle og gjøre overflaten klar til foliering. Jeg har ordnet tilbud på foliering i løpet av sommerhalvåret, så det må skje nå på våren. 

 

Målet mitt er kun å fjerne rusten, og etterlate en jevn overflate som kan folieres over. Om det betyr at bilen ser ut som et pågående oppussingsprosjekt, så er det greit for meg. 

 

Jeg tenkte selv at jeg kunne sandblåse vekk alt som eksisterer av rust, men allerede der stopper det. 

  • Hva behandler jeg med? (Produkt / leverandør). Tenkte selv enten noe syregreier eller en knall grunning. 
  • Hva fyller jeg med? (Produkt / leverandør). Sparkel / fyller eller noe slikt?
  • Hva "topper" jeg det med? (Produkt / leverandør). Regner med at jeg trenger klarlakk e.l. Kan vel ikke foliere rett på fyller, pga. fukt?

 

Tar vel imot alle gode svar, og beklager på forhånd for at jeg i praksis spytter på karosserifaget. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer helt an på hvor rusten sitter og hvor alvorlig den er. 

 

Har du noen bilder? 

 

Om du pusser ned bilen selv og levere til lakk blir det garantert billigere en folie, om du ikke har veldig god pris på det. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spesielt rundt hjulbuer, lykter og den type ting. Ingen gjennomrusting, men jeg må nesten fikse det i år for å hindre store skader. 

Det er så mange små skader rundt om på bilen at den må hellakkeres - Jeg har sjekker flere steder, og det er alt for dyrt. 

 

For ikke å snakke om den overhengende faren for at rusten kommer tilbake - Det er tross alt en Volkswagen :)

Det blir mye behageligere å bare kunne rive av folien på panelet der rusta dukker opp igjen, gjøre en quick-fix og få samme mannen til å legge folie på det panelet igjen :) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Spesielt rundt hjulbuer, lykter og den type ting. Ingen gjennomrusting, men jeg må nesten fikse det i år for å hindre store skader. 

Det er så mange små skader rundt om på bilen at den må hellakkeres - Jeg har sjekker flere steder, og det er alt for dyrt. 

 

For ikke å snakke om den overhengende faren for at rusten kommer tilbake - Det er tross alt en Volkswagen :)

Det blir mye behageligere å bare kunne rive av folien på panelet der rusta dukker opp igjen, gjøre en quick-fix og få samme mannen til å legge folie på det panelet igjen :) 

 

Så det er ingen bekjente eller venners venner som kan sprøyte for deg? 

 

Jeg har ordnet hellakk på flere biler for under 20k om jeg gjorde grunnarbeidet selv. Men skjønner det er enklere her i sør med flere å velge mellom. 

 

Har fått pris på helfoliering til godt over 20k om det skal se bra ut. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ingen kjente som driver med lakk. Det er heller ingen av verkstedene her som vil gjøre jobben om jeg gjør grunnarbeidet selv på grunn av garantiansvar. 

Folieringen kommer til å koste mellom 20 og 30 laken, men det er et bedre alternativ enn lakk for meg. Det blir da også et spennende fargevalg, som jeg håper å kunne stille ut til Våler :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser den, men grunnarbeidet blir jo det samme skal folien bli bra. Du må ha lakk på for de fleste grunninger trekker til seg vann og gjør vondt værre.

 

Men har du lakk på selv blir det jo fort fargeforskjell som kan gjemmes bak folie. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såklart. Jeg skal ikke sluntre på grunnarbeid, det er derfor jeg er her :)

Er helt enig i at grunning og filler trekker fukt, og folien er ikke fukttett. Lurte på om det var nok med klarlakk over eventuell filler for å stenge ute fukten. 

Jeg skal ikke skyte ned forslaget ditt, for jeg er pro-lakk selv - Men jeg har ikke fått noen lakkverksteder med på noen deal. 

Dem er stort sett fullbooket med forsikringsskader alle sammen, og gidder nok ikke "tape" penger på at jeg skal spare penger :p 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du ingen lakk verksteder i området som ikke driver kun med forsikringsaker? Er jo der pengene ligger, men det må da finnes noen som lakkerer for oss bilfrelste og. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke gratis, dessverre :/

Begrenset med lakkverksteder i området her. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tips? Om ikke annet pøser jeg bare på med produkter fra biltema.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2K epoxy-grunning på sprayboks er det du trenger. Fjern all rusta, vask med silikonfjerner og spray på et tynt lag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

What Martin said! :) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har brukt akuratt den før faktisk :) Burde duge bra den ;) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sykt bra! 

Kjøper en boks svart i såfall. Vil se mindre teit ut enn beige :)

 

Kan den folieres rett på tro, etter sliping?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.