Audi A3 2010 2.0l TDI - feilkoder P010100 og P001600 - Trenger hjelp!!

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!!

 

Jeg har lest ut noen feil koder på motoren min som jeg lurer på om noen har noen gode tips om.

Bil Audi A3 2010 2.0l TDI - Motorkode CFFB

Feil koder lest ut med Carly VAG.

 

P010100

Mass Air Flow Sensor (G70) - Implausible Signal

 

P001600

Bank 1: CMP Sensor (G40) / Engine Speed Sensor (G28) - Incorrect Correlation

 

Den øverste er vell i seg selv grei, men er den størst årsaken til at denne kommer opp som defekt at den faktisk er defekt eller kan det være andre ting som at den trenger en rens, det trekkes falsk luft eller lignende?

Når det gjelder den siste koden så ser den straks noe mer "alvorlig" ut. Den peker på 2 potensielt forskjellig problemer og er ikke noe jeg umiddelbart har peiling på.

 

Tips tas imot med takk!!

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du problemer med motoren?

 

Det hender at det kommer slike feilmeldinger uten at det egentlig

er noe galt. Hvis de er permanente og ikke sporadiske må du begynne å skru. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Har du problemer med motoren?

 

Det hender at det kommer slike feilmeldinger uten at det egentlig

er noe galt. Hvis de er permanente og ikke sporadiske må du begynne å skru. 

 

Hei @Rune Marcussen,

 

Takk for tilbake mld, ja jeg har noen utfordringer men de er litt merkelige om jeg kan bruke den betegnelsen.

Jeg har slitt med over en lenger periode problemer spesielt når motoren er kald og det er kaldt ute at den er vanskelig å starte. I disse "varme" dagene så har jeg måtte forsøke starte bilen 5-10 ganger på morgen før den starter. Litt det inntrykket av at motoren ikke får nok drivstoff, eller at motoren styringen kompenserer for at det er kaldt ute. Litt ironisk er at jeg etter at bilen har stått hele påsken forsøkte jeg starte den på dagen mandag, da var det 18grader ute, og bilen startet med en gang uten problemer, tirsdag morgen 4grader og bilen bil ikke starte. Så litt merkelig.

 

Samtidig når motoren er kald og jeg forsøker å kjøre så har den ikke krefter og fusker. Det kommer da også en "ulyd" ifra motoren, kan minne noe om kraftig ventil tikking eller "feil" tenning. 

Symptomene blir borte så fort motoren får stått litt på tomgang og får litt varme.

Dette problemet har vært der lenge men har ikke klart å lese ut noen feil koder som virker ha vært relevant.

Dvs jeg har kun de to feil kodene som vist over, kjørte også en diagnose via ett annet verktøy som kun viser P0101 feil mld.

 

For 1 mnd siden så røk høytrykkspumpa, heldigvis ikke annet en at det var å bytte den noe jeg fikk gjort på verksted. Bilen gikk som en klokke etter det, men startet å fuske på morgenene igjen nå rett før påske igjen. "Helt" ute av det blå..

 

Akkurat denne type motor er vell også noe kjent for å ha problemer med EGR kjøler og DPF og jeg fikk massive problemer med feilkode på EGR i fjor sommer. Dette resulterte i at EGR ventilen er kodet vekk, samt en stage 1 tuning. EGR problemet ble så ledes borte, motoren begynte få bedre, yter bedre og går renere. Bilen har vært på EU kontroll hos NAF i mellomtiden og fikk bare gode karakterer for avgasser osv. DPF lyser ifra tid til annen, er fikset med regenerering av DPF, men vurderer å få kodet vekk denne også.

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis jeg ikke husker feil, kan du få startproblemer, eller ikke få startet i det hele tatt hvis G28 er defekt. Men at den blir bedre etter å ha stått litt på tomgang kan også høres ut som glødeplugger. Da kan du også få startproblemer, men de pleier det å komme opp på feillageret.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg syns også det høres litt ut som glødeplugger, men de lager ikke ulyder, og du får vel normalt feilmelding på de også. 

 

Skudd i blinde: har du sjekket tank og påfyllingsrør for skader, evt tapp litt diesel i en brusflaske fra slangen INN til dieselfilter. Dritt i tanken kan lage mye moro...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Hvis jeg ikke husker feil, kan du få startproblemer, eller ikke få startet i det hele tatt hvis G28 er defekt. Men at den blir bedre etter å ha stått litt på tomgang kan også høres ut som glødeplugger. Da kan du også få startproblemer, men de pleier det å komme opp på feillageret.

 

Hei @Eirik Gundersen,

 

Takk for svar, jeg byttet glødeplugger for ikke lenge siden, rett og slett kun for å bytte de i ett forsøk på å eliminere feilkilde. De har aldri kommet opp med feilkode, men det ga ingen bedring.
Hvilken sensor er G28?

 
 
lagt til 1 minutter senere
 
Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Jeg syns også det høres litt ut som glødeplugger, men de lager ikke ulyder, og du får vel normalt feilmelding på de også. 

 

Skudd i blinde: har du sjekket tank og påfyllingsrør for skader, evt tapp litt diesel i en brusflaske fra slangen INN til dieselfilter. Dritt i tanken kan lage mye moro...

 

Hei @Rune Marcussen,

Har ikke sjekket dette, men det er jo verdt å se finne ut av.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis jeg ikke blander den med G40, så sitter G28 på blokka, inn mot svinghjulet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Hvis jeg ikke blander den med G40, så sitter G28 på blokka, inn mot svinghjulet.

 

Hei @Eirik Gundersen,

 

Ok, kan det stemme at det er den sensoren som RPM avlesning? Turtall informasjonen fungerer, så kanskje i verste fall noe rart med justeringen av kamreima?

Da høytrykspumpa ble byttet ble også kamreim, strammehjul og vannpumpe byttet.

Uansett litt rart kanskje siden denne feilen kommer og går litt, selve sensoren kan så klart være ustabil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, den leser RPM. Signalet ifra denne kan erstattes av andre signaler, men brukes under oppstart. Kan også drive å fuske.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

P001600 er vel egentlig forholdet mellom kam og veiv som er ute av sync.. altså feil timing,så sensorene ser ut til å virke her. Kan kansje lettest sjekkes med en scanner med messuringblocks/live hidden,eller mer nøyaktig med ett ocilloscop.. Mulige syndebukker litt generelt kan f.eks være kjedestrammer,skade på kam drev,solenoid til en variabel kam som henger/ikke virker litt avhengig av hva motoren er utstyrt med.. tatt litt ut fra toppen av hodet... ellers er det sikkert fler som har mer snøring enn meg på detta er inne!😃 lykke til!👍

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.